Alvorlige komplikasjoner eller katastrofale utfall kan forekomme uten at det har vært svikt i fødselshjelpen. Men, gjennomgang av alvorlige hendelser viser at svikt forekommer og at halvdelen av de alvorlige utfallene kunne vært unngått med en annen håndtering1.
Det er derfor viktig å gjennomgå og analysere hendelsene for å se om rutiner eller praksis skal endres2. Ofte er det systemfeil som er den bakenforliggende årsak til et uønsket utfall. Da er det viktig at nødvendige tiltak iverksettes for å unngå at liknende hendelse skjer igjen. Alvorlige uønskede hendelser bør også diskuteres i tverrfaglige møter fordi hendelsene ofte har stor læringsverdi for den enkelte fødselshjelper.
I saker med alvorlige utfall, er det viktig at alle involverte ivaretas på en best mulig måte. Pasienter, pårørende og involvert helsepersonell vil ha ulike behov i tiden etter en hendelse.
Lovgrunnlag: Spesialisthelsetjenesteloven § 3-3a
Kriteriene for varslingspliktig hendelse
Varsel til Statens helsetilsyn: melde.no
Hendelsene varsles snarest og senest påfølgende hverdag.
Saker som varsles Helsetilsynet bør også varsles i internt avvikssystem
Pasienter, brukere og nærmeste pårørende har rett til å varsle slike hendelser hvis de ønsker.
Statens helsetilsyn vurderer hendelsen etter den informasjonen som står i varslet. I enkelte varsler innhentes tilleggsinformasjon fra journal eller kontaktpersonen i helseforetaket. I noen tilfeller kontaktes også pasient eller pårørende. Etter en samlet vurdering kan Statens helsetilsyn gjennomføre et stedlig tilsyn, be om en egenrapport fra virksomheten eller oversende saken til statsforvalteren for videre oppfølging. Saken kan også avsluttes uten videre tilsynsmessig oppfølging. Et skriftlig svar på varslet vil foreligge i løpet av 1-2 uker.
Hvis det opprettes tilsynssak, er det i hovedsak rettet mot virksomheten og ikke mot enkeltindivid. Det kan ta lang tid før et endelig svar foreligger i en tilsynssak.
For nærmere informasjon se: helsetilsynet.no og ukom.no.
Se også kapittel om Lovbestemte meldinger.
Eksempler på alvorlige uønskede hendelser som bør varsles etter denne lov er
Lovgrunnlag: spesialisthelsetjenesteloven § 3-4, forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring
Det anbefales at virksomhetene utarbeider egne retningslinjer for hva som konkret skal meldes i det interne avvikssystemet.
Avdelingsledelsen bør ha en plan for hvordan pasientklager i alle format skal håndteres, og hvordan involvert personell informeres og ivaretas.
Se også kapittel om Lovbestemte meldinger
Se Vedlegg 3: Oppfølging av pasient og pårørende ved uønsket alvorlig hendelse.pdf
Det har stor betydning for pasienter og pårørende at de ivaretas på en strukturert og profesjonell måte. God kommunikasjon er viktig.
Informasjonen må tilpasses den enkelte pasient og deres pårørende. Bruk av tolk må vurderes der det er nødvendig.
Helsepersonell har lovpålagt plikt til å gi pasienter og pårørende informasjon om en påført skade eller alvorlig komplikasjon. Dersom skaden eller komplikasjonen er svært alvorlig (varsel §3-3a), skal pasienten gis tilbud om møte så snart som mulig, og senest ti dager etter hendelsen (§ 3-2 6.ledd, Lov om pasient- og brukerrettigheter). Vi foreslår som utgangspunkt tilbud om to møter med samme strukturerte innhold da informasjonen ofte må gjentas.
Skriftlig informasjon foreslås
Dersom pasient og pårørende overflyttes til annet sykehus for videre behandling og oppfølging kan kommunikasjonen med involvert helsepersonell i akuttfasen være utfordrende. Behovet til den enkelte vil være person- og situasjonsavhengig, men det ansees som viktig for alle involverte at det planlegges oppfølging ved lokalsykehuset. Dersom pasient og pårørende blir overflyttet til annet sykehus (før informasjon er gitt), har leder/ pasientansvarlig lege ved lokalsykehus ansvar for å tilse at det blir fulgt opp. Tilstreb å avklare om pasient og pårørende ønsker at lokalsykehuset tar kontakt under opphold ved regionssykehuset. Regionssykehuset bør bistå med hjelp for å opprette kontakt mellom pasient og pårørende og lokalsykehuset der det er behov. I denne fasen er det svært viktig med god kommunikasjon mellom helsepersonell på de forskjellige avdelingene for å unngå unødig mistanke om at «noen ikke har gjort jobben sin». Kolleger må være bevisst på å ikke drive saksbehandling eller opptre som sakkyndige verken overfor pasient/ pårørende eller i media. Det undergraver Helsetilsynets autoritet og arbeid. I ytterste konsekvens kan det medføre at pasient/ pårørende betviler Helsetilsynets konklusjon i den aktuelle saken.
Se , Vedlegg 2: Oppfølging av medarbeidere ved uønsket alvorlig hendelse.pdf, sjekkliste
a. Bedriftshelsetjeneste
b. Støttekollegaordninger
Støttekollegaordningen (legeforeningen.no) time raskt. Støttekollega kan hjelpe å drøfte ev anmeldelse til statsforvalter.
c. Fastlege
d. Ressurssenter Villa Sana (ikke akutt tilbud)
For leger - Modum Bad - Forebygge utbrenthet (modum-bad.no)
For sykepleiere - Modum Bad (modum-bad.no)
e. Ved hjelp til juridiske spørsmål
Juridisk avdeling ved helseforetaket
Juridisk avdeling i legeforeningen: Hva kan du få hjelp til? (legeforeningen.no)
Juridisk avdeling i sykepleierforbundet: Juridisk bistand (nsf.no)
Lege har plikt til å melde til politiet snarest mulig når det er grunn til å tro at det foreligger et unaturlig dødsfall. Et dødsfall som har skjedd plutselig og uventet i et behandlings-forløp, er å regne som unaturlig. Det gjelder også når det er grunn til å mistenke svikt, forsømmelse eller uhell under behandling Flere hendelser som er varslingspliktig til Statens helsetilsyn vil også være varslingspliktig til politi når dødsfallet kan være unaturlig. Se også Lovbestemte meldinger. Lovgrunnlag: helsepersonelloven § 36
Se Vedlegg 4: Politianmeldelse av helseforetak eller enkeltpersoner.pdf
Bistand
Dersom man blir politianmeldt pga jobbrelatert faglig vurdering bør nærmeste leder kontaktes og helseforetakets jurister (hvis det finnes i foretaket) involveres for videre assistanse. Vurder egen juridisk assistanse.
Legeforeningen har en juridisk avdeling som medlemmer kan kontakte for spørsmål og bistand
Nyttige lenker
Andre kilder
Se Vedlegg 5: Forebyggende opplæring for å ivareta kollegaer ved alvorlig hendelse.pdf
Alle medarbeidere bør få opplæring om uønskede hendelser og hvordan disse påvirker pasienter/pårørende og ansatte, hvordan slike hendelser skal håndteres og hvordan berørte pasienter/pårørende og ansatte skal ivaretas. Slik opplæring bør også ta med betydningen av en åpen og lærende kultur og hvordan den er avhengig av alles bidrag. Overordnet ledelse har ansvar for dette3.
Media
Alvorlige hendelser innen fødselshjelp, særlig ved død, eller betydelig skade som utfall vil kunne bli omtalt i media. Kilden for dette er som regel pasient/pårørende, evt åpen korrespondanse mellom statsforvalter og involvert helseforetak, men også helsepersonell i de saker hvor det foreligger bekymring for organisatoriske forhold som medfører høy risiko i pasientbehandlingen. Man kan bli forespurt om å uttale seg i saken, enten som involvert, leder, sakkyndig eller fagekspert Man bør tydelig avklare mandat og rolle når man uttaler seg, samt sikre innhold ved sitatsjekk.. Man er i slike situasjoner bundet av helsepersonelloven §21 om taushetsplikt og man har derfor ikke lov til å uttale seg om pasientrelaterte saker i media. I noen tilfeller vil pasient kunne frita involvert helsepersonell fra taushetsplikten. Man bør da forsikre seg om at det foreligger et skriftlig fritak. Man bør være varsom med å uttale seg, spesielt dersom saken ikke er ferdig utredet og konkludert av tilsynsmyndighetene.
Etiske regler for leger kan være gode kjøreregler ved kontakt med media. Etiske regler for leger (legeforeningen.no)
Under pågående saker som ikke er avklart, bør en lege opptrå i media som fagekspert på generelt grunnlag og ikke påta seg rolle som sakkyndig.
En uttalelse om en konkret sak i media som «ikke-involvert helsepersonell» vil kunne virke forhåndsdømmende, uavhengig av utfall, og bidra til økt belastning for de involverte, spesielt dersom tilsynsmyndigheter konkluderer annerledes.
Det kan være hensiktsmessig å rådføre seg med leder.
Kapittelet ble publisert første gang etter Obstetrisk guidelinemøte april -23.
Endringer etter sept -24 finnes i metodebok, se øverst i kapittelet.