LOVHJEMMEL OG INDIKASJON
Avsnittet omhandler tvangstiltak etter Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern. Ø-hjelpstilstander hvor det er nødvendig å fatte tvangstiltak omfatter i hovedsak
Normalt kan tvang kun benyttes når pasienten mangler samtykkekompetanse. Det viktigste kriteriet å ta stilling til er likevel farekriteriet (se under) hvor kriteriet om å mangle samtykkekompetanse faller bort
På legevakten møter vi mange pasienten som er i en akutt krise, ofte under ruspåvirkning. Vi har ofte mangelfulle bakgrunnsopplysninger og ikke tilgang til fullstendig sykehisorie eller pålitelige komparentopplysninger. Under slike forhold er det vanskelig å gjøre en forsvarlig vurdering av pasientens samtykkekompetanse. Dersom farekriteriet er til stede kan det derfor ofte være nødvendig å sikre pasienten ved å gjøre vedtak om tvangsinnleggelse slik at situasjonen kan avklares forsvarlig i psykiatrisk avdeling neste dag.
Legevakten benytter ikke standardiserte legeerklæringer der man skal krysse av for kriteriene, men det ligger forslag til standardtekster inne som mal i Profdoc Vision. Tilpass til hvert enkelt tilfelle.
TRANSPORT
NÅR PASIENTEN HAR FORLATT AVDELINGEN
Ta gjerne initiativ til debriefing med personell som har vært involvert. Ta gjerne opp innleggelsen på morgenmøte eller med seksjonsledelsen.
HVIS PASIENTEN FORLATER AVDELINGEN/TRANSPORTEN
Ring først pasient og evt pårørende. Pasienten skal vanligvis meldes savnet til politiet hvis pasienten er vurdert innleggelsestrengede.
Se rutine i kvalitetslosen for pasienter som har gått før legekonsultasjon - GFK rutine
TVANGSINNLEGGELSE (§ 3-2 OG § 3-3)
§ 3-2 VEDTAK OM TVUNGEN OBSERVASJON (innleggelse til observasjon i inntil 10 dager)
Kriterier:
Eksempel på journaltekst i innleggelsesnotat ved tvungen observasjon:
”Etter personlig undersøkelse av NN legges han inn til tvungen observasjon i hht Lov om psykisk helsevern ved XX Sykehus fordi jeg mistenker at han har en alvorlig sinnslidelse og det er overveiende sannsynlig at han oppfyller vilkårene for tvungent pyskisk helsevern. Frivillighet har vært forsøkt/frivillighet er åpenbart formålsløst og innleggelse framstår som den klart beste løsningen for pasienten.”
§ 3-3 VEDTAK OM TVUNGENT PSYKISK HELSEVERN (innleggelse med evt tvangsbehandling).
Kriterier:
Eksempel på journaltekst i innleggelsesnotat ved tvungent pyskisk helsevern:
”Etter personlig undersøkelse av NN legges han inn til tvungent psykisk helsevern i hht Lov om psykisk helsevern ved XX Sykehus fordi undertegnede mener han har en alvorlig sinnslidelse og etablering av psykisk helsevern er nødvendig for at vedkommende pga sinnslidelsen får sin utsikt til helbredelse eller bedring betydelig redusert eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret eller utgjør en alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse. Det framstår som den klart beste løsningen for pasienten.”
HVEM HAR MYNDIGHET TIL Å BRUKE TVANG
Enhver lege med norsk autorisasjon, cand.med eller turnuslisens kan undersøke pasienten og innlegge på tvangsparagraf.
Legestudent med midlertidig lisens kan ikke gjøre tvangsinnleggelser.
INFORMASJON TIL PASIENTEN
Det kan være klokt å vente til transporten er klar før en informerer pasienten. Informer da om hvilke tvangstiltak som iverksettes og gjør pasienten oppmerksom på at hen kan klage beslutningen inn for Kontrollkommisjonen.
§ 3-1 TVUNGEN LEGEUNDERSØKELSE
Indikasjon: Personen unndrar seg legeundersøkelse, og det foreligger grunn til å tro at vilkårene for etablering av tvungent psykisk helsevern er til stede (f.eks mulig psykotisk person som ikke vil forlate hjemmet).
Praktisk gjennomføring:
Tvungent psykisk helsevern uten døgnopphold:
Hvis pasienten unnlater å møte til tvungen behandling kan vedkommende hentes av politiet(§3.5). Sykepleier fra akutttemaet på DPS som gjennomfører behandlingen er med politiet. Unntaksvis bistår SAA sitt uteteam med sykepleier.
Ved overføring fra TPH uten døgnopphold til TPH med døgnopphold fatter behandlingsansvarlig psykiater overføringsvedtak (§4.10) i ordinær arbeidstid ellers er det vakthavende ved akuttpsykiatrisk avdeling som gjør dette.
SAMTYKKEKOMPETANSE
Hovedregelen, etter Pasient og brukerrettighetsloven § 4-3, er at helsehjelp bare kan gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke. Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter. Den som yter helsehjelp avgjør om pasienten mangler kompetanse til å samtykke etter annet ledd. Helsepersonellet skal ut fra pasientens alder, psykiske tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn legge forholdene best mulig til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp, jf. § 3-5.
Oktober 2017 ble det innført krav om manglende samtykkekompetanse som vilkår ved tvungen observasjon (PHVL §3-2), tvungent psykisk helsevern (PHVL §3-3) og behandling uten eget samtykke (PHVL §4-4)
Unntak fra kravet om samtykkekompetanse: Vilkår om manglende samtykkekompetanse gjelder ikke ved nærliggende og alvorlig fare for eget liv eller andres liv eller helse.