Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2
Oppdatert informasjon om flere arbeidsgivere.
Målgruppen for brukerveiledningen er de som kan utstede sykmelding.
Digital sykmelding er en elektronisk kommunikasjon av helseopplysninger til NAV, benyttet i forbindelse med vurdering av arbeidsmulighet ved sykdom.
Se underkapitler for fremgangsmåte.
Sykmelding ved flere arbeidsforhold
Dersom pasienten har flere arbeidsgivere, må det opprettes en sykmelding per arbeidsforhold. Ved opprettelse av flere sykmeldinger innenfor samme kontakt, gjenbrukes verdiene fra forrige sykmelding. Pkt.2.2 – 2-4 er kun synlig hvis pasienten har flere arbeidsgivere.
Ved behov for å gjøre endringer i allerede sendt skjema:
Det er ikke støtte for å kunne slette en sendt sykmelding til NAV. Ved behov for å slette en sendt sykmelding, må dokumentet slettes fra Dokumentliste og sykmelder må ta kontakt med NAV sitt kontaktsenter for leger/behandlertelefon og be om at sykmeldingen slettes.
Ved behov for å skrive ut skjema:
Del B, C og D skrives ut. Del A sendes elektronisk kun til NAV.
Dersom den elektroniske meldingen feiler, vil dette vises i korrespondanselogg og det vil bli sendt varsel i arbeidsflyt. Korrespondanselogg viser status over elektronisk kommunikasjon mellom sykehus og NAV.
Sykmelding skal utstedes fra den dagen pasienten er til konsultasjon og vurdering. I noen unntakstilfeller vil det likevel være nødvendig å kunne tilbakedatere sykmeldingen. Hvis legen ikke oppgir begrunnelse for tilbakedatering, blir sykmeldingen avvist automatisk.
Sykmelding: Melding på eget skjema til trygdekontor og arbeidsgiver om at en arbeidstaker er blitt syk (ref: Volven.no).
ARENA Journaldokument