Digital sykmelding

Sist oppdatert: 05.09.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.6
Forfattere: Regional faggruppe Journal og rammeverk
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2

Oppdatert informasjon om flere arbeidsgivere.

2 Målgruppe  

Målgruppen for brukerveiledningen er de som kan utstede sykmelding.

 

Digital sykmelding er en elektronisk kommunikasjon av helseopplysninger til NAV, benyttet i forbindelse med vurdering av arbeidsmulighet ved sykdom.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Opprette og sende sykmelding digitalt 

  1. Aktiver aktuell pasient.
  1. Klikk Nytt dokument (Ctrl + N) i Pasientlinjen.

  1. Søk frem dokumenttypen Digital sykmelding.
  1. Kontroller feltene: Hendelsestidspunkt, Kontakt, Forfatter, Behandlende avdeling.
  1. Dersom sykmeldingen skal knyttes til en annen henvisningsperiode, klikk Vis flere valg.
  1. Bruk nedtrekksmeny i feltet Henvisning for å velge riktig henvisningsperiode.
  1. Trykk på Opprett dokument.
  1. Fyll ut skjema og trykk Send. Forhåndsvisning blir synlig.
  1. Klikk på Sende.
  1. Dialogvindu for PKI signering vises. Påse at ID-kort er satt inn. Registrer PIN-kode og klikk OK. Sykmeldingen blir da både godkjent og sendt samtidig.
  2. Sendt skjema vises i Dokumentliste og Korrespondanselogg.

 

 

Sykmelding ved flere arbeidsforhold

Dersom pasienten har flere arbeidsgivere, må det opprettes en sykmelding per arbeidsforhold. Ved opprettelse av flere sykmeldinger innenfor samme kontakt, gjenbrukes verdiene fra forrige sykmelding. Pkt.2.2 – 2-4 er kun synlig hvis pasienten har flere arbeidsgivere.

3.2 Ny versjon av digital sykmelding sendt til NAV 

Ved behov for å gjøre endringer i allerede sendt skjema:

  1. Aktiver aktuell pasient og klikk på siden Dokumentliste.
  1. Dobbeltklikk for å åpne aktuelt dokument i Arbeidsflate.
  1. Trykk på Rett.
  1. Velg Lag ny versjon og fyll inn felt Begrunnelse.
  1. Trykk OK.
  1. Skjema kan nå redigeres og sendes på nytt til NAV. PKI må signeres på nytt.

3.3 Slette en sykmelding som er sendt digitalt til NAV 

Det er ikke støtte for å kunne slette en sendt sykmelding til NAV. Ved behov for å slette en sendt sykmelding, må dokumentet slettes fra Dokumentliste og sykmelder må ta kontakt med NAV sitt kontaktsenter for leger/behandlertelefon og be om at sykmeldingen slettes.

3.4 Utskrift av sykmelding sendt digitalt 

Ved behov for å skrive ut skjema:

  1. Aktiver aktuell pasient og klikk på siden Dokumentliste.
  1. Dobbeltklikk for å åpne aktuelt dokument i Arbeidsflate.
  1. Trykk på Skriv ut.

 

Del B, C og D skrives ut. Del A sendes elektronisk kun til NAV.

3.5 Feil ved sending av sykmelding 

Dersom den elektroniske meldingen feiler, vil dette vises i korrespondanselogg og det vil bli sendt varsel i arbeidsflyt. Korrespondanselogg viser status over elektronisk kommunikasjon mellom sykehus og NAV.

3.6 Tilbakedatere en sykmelding som sendes digitalt 

Sykmelding skal utstedes fra den dagen pasienten er til konsultasjon og vurdering. I noen unntakstilfeller vil det likevel være nødvendig å kunne tilbakedatere sykmeldingen. Hvis legen ikke oppgir begrunnelse for tilbakedatering, blir sykmeldingen avvist automatisk.

 

  • Skriv inn dato for når det var kontakt med pasienten i felt Tilbakedatering 11.1
  • Over flere dager: Skriv inn begrunnelse i felt Tilbakedatering 11.2.
  • Pga. praktiske årsaker: Skriv inn årsak i punktet Tilbakedatering 11.2, for eksempel:
  1. Pasienten er innlagt og får sykemelding ved utskrivelse.
  1. Pasienten fikk ikke time med en gang, eller var forhindret fra å møte.

4 Definisjoner 

Sykmelding: Melding på eget skjema til trygdekontor og arbeidsgiver om at en arbeidstaker er blitt syk (ref: Volven.no).

5 Referanser 

ARENA Journaldokument