Hindre smitteoverføring fra pasient til personalet og omgivelsene
Målgruppe
Operasjonssykepleiere
Kirurger
Anestesisykepleiere
Anestesileger
Renhold operasjon
Ansatte sterilsentralen
Definisjon av smitteregime 1
Omfanget av infeksjonen vurderes og deretter klassifiseres som smitteregime 1 eller 2.
Smitteregime 1 anvendes ved kjent smitte der man forventer kontaminering til omgivelsene.
Forberedelser til operasjon
Programansvarlig/koordinator operasjon sørger for å markere smitteregimet i DIPS.
Stue 2 bør benyttes dersom mulig.
Dersom pasientens tilstand tillater det bør planlagte smitteoperasjoner gjennomføres på slutten av dagen.
PO må varsles i god tid slik at smitteverntiltak kan forberedes.
Koordinator opersajon setter fram nødvendig utstyr for smitteinngrep og dobbeldekking.
Renhold informeres og finner fram stativ med smittesko og smittetralle med frakker, briller osv. Settes utenfor operasjonsstuen.
Plakat for smitte henges på døren.
Alt unødig utstyr fjernes (gjelder også engangshansker, "brødposer" og Klorhexidinflasker).
Fastmontert teknisk utstyr og annet utstyr som ikke kan fjernes dekkes til med plast.
Flergangsutstyr som er vanskelig å desinfisere erstattes med engangsutstyr dersom mulig.
Ta ikke inn mer utstyr enn nødvendig.
Søppelposer og sekker byttes til gule sekker for smitteavfall.
Absorberende matte på gulvet.
Pasienten kommer opp til avdeligen i sluse ved oppholdsrom i ren seng. Denne returneres umiddelbart tilbake til sengepost.
Under operasjon
Sterilt personell bruker glenn hette, briller/visir, munnbind, frakk og doble hansker. Engangsbekledning er anbefalt.
Øvering personale benytter glenn hette, munnbind, smittefrakk og engangs hansker. Engangsbekledning er anbefalt.
Sørg for forsiktig håndtering av alt biologisk materiale, skarpe og spisse gjenstander.
Utfør flekkdesinfeksjon ved behov. Eventuelt søl fjernes med hansker og absorberende materiale og deretter flekkdesinfiseres det med Perasafe som skal virke i 10 minutter. Dersom det ikke er mulig å utføre flekkdesinfeksjon peroperativt skal området dekkes til.
Kun nødvendig personale er tilstede under inngrepet.
En person sitter utenfor operasjonsstuen og sørger for å sende inn nødvendig utstyr fortløpende.
Unngå trafikk inn/ut av operasjonsstuen.
Skap skal ikke benyttes underveis i inngrepet. Alt nødvendig utstyr må sendes inn igjennom gjennomstikkskapet.
Prøvemateriale merkes etter prosedyre og legges i plastpose. Prøveark oppbevares på utsiden, kun klistrelapper legges i gjennomstikkskap.
Pasientens papirer oppbevares utenfor operasjonsstuen og legges i plastpose når pasienten kjøres til PO.
Etter operasjon
Gulvet dekkes med dekkemateriale før sengen kjøres inn.
Pasienten flyttes over i ren seng inne på operasjonsstuen. Bruk forflytningsbrett med beskyttende plast.
Personale ute på operasjonsgangen overleverer pasienten og gir rapport til PO.
Sterilt utøvende operasjonssykepleier leverer brukt utstyr til renhold som står på utsiden og tar imot. Tralle blir umiddelbart kjørt ned til sterilsentralen merket med smitte.
All væske suges opp i sugekolber.
Senvakt renhold tar på seg smittefrakk, hansker, hette og munnbind. Rydder alt engangsutstyr, serresposer, desinfeksjonvæske, væske, hansker og dekkeplast. Alt kastes i gule sekker.
Gule sekker fjernes fra søppelstativer og puttes i "rene" gule sekker som renhold står klare med ved døråpningen.
Alt personell tar av steril bekledning, smittefrakk, munnbind, hette og sko inne på operasjonsstuen før de går ut.
Hvis grønt arbeidstøy ikke er synlig tilsølt: Gå rett til garderobe og skift til rent grønt tøy. Dusj ved behov.
Hvis grønt arbeidstøy er synlig tilsølt: Ta på en ren operasjonsfrakk og ta med en gul plastpose når operasjonsstuen forlates. Gå direkte til garderoben. Brukt arbeidstøy legges i gul plastpose som lukkes forsvarlig og legges i ekk for arbeidsøy. Dusj og skift til rent grønt arbeidstøy.