Velkommen til anestesiavdelingen

Sist oppdatert: 27.02.2024
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.0
Forfatter: Unni Schrøen-Nordström
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Generelt 

Vi ønsker deg som anestesisykepleier hjertelig velkommen til anestesiavdelingen vår.

 

Håper, at du vil oppleve dette som en spennende, variert og inspirerende arbeidsplass.

 

Som ny i avdelingen vil du ha behov for informasjon om avdelingens struktur og om spesialsykepleiertjenesten her.

 

Vi har derfor laget dette heftet slik at du blir kjent med arbeidsplassen din. Den inneholder en del praktiske opplysninger, og du vil finne en sjekkliste for dokumentasjon av kunnskap, anestesisykepleiernes målsetting, samt litt om avdelingens oppbygging.

 

Den første tiden vil du bli tatt hånd om av avdelingssjefen og en mentor, sistnevnte erfaren anestesisykepleier.

 

Du vil i denne perioden ha denne mentor som veileder. Hvor lang denne perioden blir, avhenger av din tidligere erfaring og hvor raskt du finner deg til rette i avdelingen.

 

VELKOMMEN SKAL DU VÆRE

 

VI HÅPER DU VIL VÆRE MED Å OPPRETTHOLDE ET POSITIVT OG AKTIVT GODT ARBEIDSMILJØ

 

VI HAR ALLE ET FELLES ANSVAR

AVDELINGENS FYSISKE FORHOLD 

Anestesi- og operasjonsavdelingen ligger i grønn sone. Postoperativ avdeling er i hvit sone og vi kan ferdes mellom de to avdelingene uten å skifte tøy. Ved dagkirurgisk enhet er vi kledd i grønt tøy som på resten av operasjonsavdelingen, men vi bruker hvite sko. Disse skal man ikke benytte i grønn sone. Sykehuset foretar elektiv kirurgi og har ingen øyeblikkelig hjelp funksjon.

 

Vi har 1 medisinrom, lager, felles oppholdsrom, innledningsrom, blokaderom og 8 operasjonsstuer, derav 2 ved dagkirurgisk avdeling.

 

Pasientene kjøres opp i heis til mottak 4.etg.

 

Mange pasienter følges direkte inn på operasjonsstuen fra mottaket. Dersom det er forberedelser som krever at de ligger på innledningsrommet/blokaderommet, blir de fulgt inn dit hvor de gjøres klare til operasjon, og eventuelt satt blokade.

 

Den anestesisykepleier som skal ha ansvar for pasienten den dagen sjekker pasientens journalnotat, tidligere anestesiskjema, blodprøver og evt. transfusjonsark i DIPS. Pasienten blir registrert i DIPS ved ankomst til mo

Koordinator 

Koordinator har arbeidstid fra kl. 07:00 – 15:30, og begynner dagen med å legge frem utstyr til dagens første fem pasienter.

 

Det skal til enhver tid være en koordinator/anestesisykepleier på innledningen, hvis det er pasienter der.

Koordinator har bærbar telefon, tlf.nr: 468 19 654.

 

To anestesisykepleiere har beredskapsfunksjon (stjernevakt 1 & stjernevakt 2) med arbeidstid fra kl 07:30-16:00 (som øvrige anestesisykepleiere i avdelingen) og har «øremerket» overtid, om det skulle være nødvendig.

 

Stjernevakt 1 er førsteprioritet, denne bærer akutt-calling og har telefon 4032/ 948 36 545.

 

Stjernevakt 2 hjelper til ute på innledningen, så fremt det er sykepleiere nok på stuene, og har telefon 4033/ 948 36 862.

 

Koordinator har ansvar for dagens operasjonsprogram sammen med koordinator på operasjonsavdelingen.

 

Koordinator på anestesi skal samarbeide fortløpende med koordinator på operasjon.

 

Ved spesielle forhold som oppstår, ta kontakt med avdelingssjef.

 

Kommunikasjon mellom innledningen og de enkelte stuer skal i størst mulig grad foregå pr. telefon; all ferdsel inn og ut av operasjonsstuer må begrenses.

 

Det er viktig at du gjør deg kjent i og med avdelingen.

Avdelingens ledelse 

Avdelingssjef for anestesi og post-op.: Unni Schrøen-Nordström

 

Avdelingssykepleier anestesi: Anders Sander

 

Avdelingsoverlege for anestesilegene: Frode Fjellanger

MØTER OG UNDERVISNING 

Onsdager

Onsdagsmorgen-møte fra kl. 08:00 – 08:45.

 

Ca. 1 gang i måneden er dette sammen med anestesilegene.

 

1. onsdag i hver mnd

Stormøte på BS/auditoriet, (kl. 08:00-08:30), hvis det er vurdert at dette er av interesse.

 

2 ganger hvert halvår

Personalmøter etter arbeidstid 16.00-18.00.


Innkalling sendes ut på e-mail; liste over møter og undervisning henger på arbeidsrommet.

 

2 ganger pr. år

Fellesmøte for ansatte i 4. etasje; med renhold, operasjon, postoperativ og dagkirurgisk enhet (et om våren og et på høsten).

 

Årlig

Brannøvelse

 

AHLR med ansvarlig instruktør.

 

Årlig gjennomgang og undervisning i medisinsk teknisk utstyr.