Rydde Økonomi

Sist oppdatert: 11.03.2025
Godkjent av: Anne Lundar Keiser, faggruppeleder Pasientadministrasjon og pasientflyt
Godkjent dato: 17.12.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 0.3
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1. Endringer siden forrige versjon 

Bilder og tekst er endret iht. DIPS Arena v. 23.2

2. Målgruppe og omfang 

Ansatte som har ansvar for å registrere pasientaktivitet i kliniske systemer og ansatte på regnskapsavdelingen.

3. Fremgangsmåte 

3.1 Det ble feilregistrert en betaling, men pasienten har ikke betalt

 

1. Åpne Reskontro fra Startmenyen ved å velge siden Økonomi (Ctrl + Alt + 8)

2. Søk opp pasienten i søkefeltet

3. Finn faktura ved bruk av Besøksdato under lukket

4. Se nederst i bildet under Detaljer og finn innbetalingen

5. Klikk på hamburgermenyen og velg Registrer tilbakebetaling

6. Faktura vil flyttes til under Åpen

7. Klikk på hamburgermenyen på den aktuelle faktura og velg Skriv ut for fakturakopi

 

 

3.2 Pasient mottok aldri faktura i posten

Hvis pasient hevder å ikke ha mottatt faktura i posten og faktura er gått til inkasso. Da er det to tilfeller som kan ha oppstått: Faktura ble aldri sendt til pasient eller vi har registrert feil adresse. Det er derfor nødvendig å først avklare at vi har korrekt adresse.

  1. Åpne siden Pasientopplysninger (Ctrl + Alt + Y)

2. Oppdater adresseinformasjon under Adresse og fjern Midlertidig adresse om den er feil.

3. Åpne siden Økonomi (Ctrl + Alt + 8)

4. Søk opp i pasient i reskontro i søkefeltet

5. Finn frem faktura som pasient hevder ikke er mottatt. All faktura som er gått til inkasso vil ligge under Åpen, merket med følgende symbol og en Merknad om at sak er Sendt til innfordringsselskap for inkasso.

6. Klikk på hamburgermenyen på den aktuelle faktura og velg krediter. Faktura vil flyttes til lukket.

7. Klikk på hamburgermenyen på den aktuelle faktura og velg Vis opphold. Ferdigstill oppgjøret på nytt i vindu Opphold i fane Oppgjør

8. Velg Faktura som betalingsmetode

9. Send faktura i posten

 

 

 

3.3 Betaling er registrert på feil pasient

 

1. Åpne reskontro ved å trykke på hovedmenyen og deretter Økonomi (Ctrl + Alt + 8)

2. Søk først opp pasienten som har mottatt innbetalingen den ikke skal ha

3. Finn faktura ved bruk av Besøksdato under lukket

4. Se nederst i bildet under Detaljer og finn Transaksjonstype Bankkortbetaling

5. Klikk på hamburgermenyen og velg Registrer tilbakebetaling

6. Søk opp den andre pasienten i søkefeltet og åpne vindu Opphold

7. Finn frem oppholdet som mangler betaling

8. Klikk på fane Oppgjør

4. Definisjoner 

Ingen aktuelle definisjoner.