VURDERING
Vurder om det foreligger risikofaktorer og om situasjonen er i endring/forverring.Komparentopplysninger har ofte stor verdi.
Vurder faren i øyeblikket og for den nærmeste tiden fremover. Se også emnene Psykiatrisk undersøkelse og Tvungent psykisk helsevern.
TILTAK PÅ LEGEVAKTEN
- Kontinuerlig tilsyn under oppholdet på Legevakten. Bruk hjelpepersonell/vekter.
- Ved mistanke om selvmordsfare kan pasienten holdes tilbake under nødrett inntil lege har vurdert om det er hjemmel for tvungent psykisk helsevern. Hvis tilbakehold er nødvendig skal lege raskt tilkalles.
- Demping av psykisk smerte kan redusere selvmordsrisiko betydelig. Vi kan tilby samtale med allmennlege, psykiatrisk legevakt eller sosial/ambulant akutt-tjeneste.
- Angstdempende medikamenter som f.eks. Truxal 25 mg po. Unngå B-preparater.
- Obsposten kan benyttes for psykiatriske pasienter, men skal unngås hvis pasienten er impulspreget eller man er i tvil om pasienten er selvmordstruet. Det er begrenset tilsyn der, og vinduene i 5. etasje er ikke tilstrekkelig sikret. Ved tvil, sikre heller pasienten med innleggelse i psykiatrisk avdeling.
- Dersom du finner selvmordsfare: Legg pasienten inn frivillig eller med tvungent psykisk helsevern. Se eget avsnitt.
- Ved tvil: sikre en ø-hjelpsvurdering hos psykiater.
- På dagtid: DPS. Pasienter skal ikke bli bedt om å komme tilbake på kveldstid til psykiatrisk legevakt.
- På kveldstid: Psykiatrisk legevakt.
- Om natten: psykiatrisk akuttavdeling.
- DPS-vurdering neste dag kan være aktuelt hvis du vurderer det som forsvarlig og ressursene tillater det.
- Selvmordsvurderinger er vanskelig. Konferér med erfaren kollega eller psykiater.
DERSOM PASIENTEN REISER HJEM
- Har pasienten nok støtte rundt seg til å klare seg frem til neste avtale med hjelpepersonell?
- Støtte fra pårørende er viktig. Tillater pasienten at vi tar kontakt med noen?
- Epikrise bør sendes til fastlege og faste behandlere
- Vurder om legevakten bør informere andre behandlere aktivt neste arbeidsdag, f.eks. via lege på legevaktsentralen. SAA kan følge opp pasienter i hjemmet eller per telefon, og formidle beskjeder til andre hjelpere hvis det er aktuelt.