Det er utarbeidet til Arena versjon 23.2 og oppdatert etter Arena Akuttliste versjon 1.3, der det har kommet forbedret funksjonalitet i enkelte kolonner.
Målgruppen for brukerveiledningen er helsepersonell som benytter Akuttliste. Brukerveilederen omhandler funksjonalitet som er spesielt for Akuttlisten, benytt brukerveiledning Pasientlister og Sengepostlister for mer generell informasjon om listefunksjonalitet i Arena.
Åpne Akuttliste:
I tillegg til Akuttlisten med tilgang til all pasientdata, finnes Akuttliste - uten navn, som viser begrenset pasientdata.
Under kolonneoverskriften ligger definerte celler med pasientinformasjon. I kolonner hvor musepeker endres til håndsymbol kan informasjon redigeres direkte i cellen, disse cellene er markert med trekant øverst i høyre hjørne. Klikk i cellen, rediger og godkjenn.
Farge og klokkeslett for triagetidsfrist legger seg da i kolonnen triage tidsfrist. Kolonnen oppfører seg forskjellig avhengig om det er MTS eller RETTS som er i bruk. MTS: ikon med stoppeklokke. RETTS: telling oppover i minutter fra triage satt.
Har en pasient to eller flere triage-registreringer kan historikken over de siste fem verdiene vises ved å klikke på + Se tidligere triage ved ny registering
Navn på helsepersonell, dato og klokkeslett legger seg i synlig i listen. Første registrering av legetilsyn stopper triage. Tilsyn kan registreres flere ganger ved å gjenta som beskrevet over, siste tilsyn ligger synlig i kolonnen.
Merk: Registrering må gjennomføres av den som utfører tilsynet. Det er mulig å etterregistrere tilsyn, ved å justere tidspunkt i skjema. Dersom pasienten er flyttet og ikke på listen lengre, kan tilsynet registreres ved å opprette dokumenttype AL Mottak Tilsyn lege.
For å redigere, gjøres tilsvarende som beskrevet under Re-triage.
Informasjon om isolasjon legger seg synlig i listen. Dersom regime skal endres rediger celle.
Flere registreringer i Akuttliste genererer et teknisk dokument. Dette gjelder registrering av ETA, Triage, Isolasjon, Spesialitet, Pasientstatus, Pasientoverføring, Legetilsyn, Sykepleiertilsyn, Ansvarlig lege, Ansvarlig sykepleier, Ansvarlig sykepleier 2, Merknad 1 og Merknad 2.
For å rette opp i feilregistrering redigeres eller slettes dokumentet.
Data som registreres i Akuttliste gir grunnlag for rapport TA-Mottak Akuttrapport og TA-Mottak Isolasjon. Disse benyttes der det er behov for å ta ut data knyttet til pasientforløp i akuttmottak. I stor grad vil dette være ledere.
TA-Mottak Akuttrapport
Felt | Beskrivelse |
Pasient-ID | Pasienten PID |
Alder | Alder på pasienten i år |
Kontaktårsak | Kontaktårsaken på kontakten |
Omsorgsnivå | Omsorgsnivå på kontakten |
Oppholdstid i min | Oppholdstiden i akuttmottaket i min |
Oppholdstid i timer | Oppholdstiden i akuttmottaket i timer |
Innlagttid | Innlagttiden på kontakten |
Prehospital tidspunkt | Tidspunkt for preshopitalt tidspunkt |
Prehospital triage | Prehospital triage kategori |
Triage tidspunkt | Tidspunkt for triage tidspunkt |
Triage | Triage kategori |
Tid fra inntid til triage | Beregnet tid mellom inntid til første triage |
Triage tidsfrist | Tidsfrist for triage hvis tilgjengelig |
Tidspunkt første legetilsyn | Tidspunkt for første legetilsyn |
Tid fra triage til første legetilsyn | Beregnet tid mellom triage til første legetilsyn |
Tid fra inntid til legetilsyn | Beregnet tid mellom inntid til første legetilsyn |
Type spesialitet | Spesialitet satt i strukturerte data |
Tidspunkt første sykepleiertilsyn | Tidspunkt for første sykepleiertilsyn |
TA-Mottak Isolasjon
Felt | Beskrivelse |
---|---|
Metode | Hvilke type smitteregime som er registrert |
Varighet i timer | Varighet på regime i timer |
Varighet i minutter | Varighet på regime i minutter |
Prioriteringssysyem eller triage:
Begge disse er i bruk i HSØ, hvilket prioriteringssystem som brukes tilpasses lokale forhold. I DIPS vises kun det systemet som benyttes i ditt helseforetak.
Brukerveiledere: