Det er utarbeidet til Arena versjon 22.2 og Arena Akuttliste versjon 1.1.0.
I dokument versjon 1.3 er det lagt til informasjon knyttet til rapporter. I dokumentversjon 1.4 er det lagt til hvordan feilregistreringer slettes/redigeres. Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2. og Akuttliste v. 1.2.0.
Målgruppen for brukerveiledningen er helsepersonell som benytter Akuttliste. Brukerveilederen omhandler funksjonalitet som er spesielt for Akuttlisten, benytt brukerveiledning Pasientlister og Sengepostlister for mer generell informasjon om listefunksjonalitet i Arena.
Åpne Akuttliste:
I tillegg til Akuttlisten med tilgang til all pasientdata, finnes Akuttliste - uten navn, som viser begrenset pasientdata.
Under kolonneoverskriften ligger definerte celler med pasientinformasjon. I kolonner hvor musepeker endres til håndsymbol kan informasjon redigeres direkte i cellen, disse cellene er markert med trekant øverst i høyre hjørne. Klikk i cellen, rediger og lagre.
Farge og klokkeslett for triagetidsfrist legger seg da i kolonnen triage tidsfrist. Kolonnen oppfører seg forskjellig avhengig om det er MTS eller RETTS som er i bruk. MTS: ikon med stoppeklokke. RETTS: telling oppover i minutter fra triage satt.
Om du åpner et nytt dokument for triage på en pasient med to eller flere registreringer vil det vises en historisk visning over de siste fem triageverdiene pasienten har hatt.
Informasjon legger seg synlig i kollonnene
Navn på helsepersonell, dato og klokkeslett legger seg i synlig i listen. Første registrering av legetilsyn stopper triage. Tilsyn kan registreres flere ganger ved å gjenta som beskrevet over, siste tilsyn ligger synlig i kolonnen.
Merk: Registrering må gjennomføres av den som utfører tilsynet. Det er mulig å etterregistrere tilsyn, ved å justere tidspunkt i skjema. Dersom pasienten er flyttet og ikke på listen lengre, kan tilsynet registreres ved å opprette dokumenttype AL Mottak Tilsyn lege.
For å redigere, gjøres tilsvarende som beskrevet under Re-triage.
Informasjon om isolasjon legger seg synlig i listen. Dersom regime skal endres rediger celle.
Flere registreringer i Akuttliste genererer et teknisk dokument. Dette gjelder registrering av ETA, Triage, Isolasjon, Spesialitet, Pasientstatus, Pasientoverføring, Legetilsyn, Sykepleiertilsyn, Ansvarlig lege, Ansvarlig sykepleier, Ansvarlig sykepleier 2, Merknad 1 og Merknad 2.
For å rette opp i feilregistrering redigeres eller slettes dokumentet, det gjøres på denne måten:
Data som registreres i Akuttliste gir grunnlag for rapport TA-Mottak Akuttrapport og TA-Mottak Smitte. Disse benyttes der det er behov for å ta ut data knyttet til pasientforløp i akuttmottak. I stor grad vil dette være ledere.
TA-Mottak Akuttrapport
Felt | Beskrivelse |
Pasient-ID | Pasienten PID |
Alder | Alder på pasienten i år |
Kontaktårsak | Kontaktårsaken på kontakten |
Omsorgsnivå | Omsorgsnivå på kontakten |
Oppholdstid i min | Oppholdstiden i akuttmottaket i min |
Oppholdstid i timer | Oppholdstiden i akuttmottaket i timer |
Innlagttid | Innlagttiden på kontakten |
Prehospital tidspunkt | Tidspunkt for preshopitalt tidspunkt |
Prehospital triage | Prehospital triage kategori |
Triage tidspunkt | Tidspunkt for triage tidspunkt |
Triage | Triage kategori |
Tid fra inntid til triage | Beregnet tid mellom inntid til første triage |
Triage tidsfrist | Tidsfrist for triage hvis tilgjengelig |
Tidspunkt første legetilsyn | Tidspunkt for første legetilsyn |
Tid fra triage til første legetilsyn | Beregnet tid mellom triage til første legetilsyn |
Tid fra inntid til legetilsyn | Beregnet tid mellom inntid til første legetilsyn |
Type spesialitet | Spesialitet satt i strukturerte data |
Tidspunkt første sykepleiertilsyn | Tidspunkt for første sykepleiertilsyn |
TA-Mottak Smitte
Felt | Beskrivelse |
---|---|
Metode | Hvilke type smitteregime som er registrert |
Varighet i timer | Varighet på regime i timer |
Varighet i minutter | Varighet på regime i minutter |
Prioriteringssysyem eller triage:
Begge disse er i bruk i HSØ, hvilket prioriteringssystem som brukes tilpasses lokale forhold. I DIPS vises kun det systemet som benyttes i ditt helseforetak.
Brukerveiledere: