Akuttliste

Sist oppdatert: 04.09.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.7
Forfattere: Regional faggruppe KDS og Innleggelse
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Det er utarbeidet til Arena versjon 22.2 og Arena Akuttliste versjon 1.1.0.

I dokument versjon 1.3 er det lagt til informasjon knyttet til rapporter. I dokumentversjon 1.4 er det lagt til hvordan feilregistreringer slettes/redigeres. Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2. og Akuttliste v. 1.2.0.

2 Målgruppe 

Målgruppen for brukerveiledningen er helsepersonell som benytter Akuttliste. Brukerveilederen omhandler funksjonalitet som er spesielt for Akuttlisten, benytt brukerveiledning Pasientlister og Sengepostlister for mer generell informasjon om listefunksjonalitet i Arena.

3 Fremgangsmåte 

Åpne Akuttliste:

  1. Klikk Startmeny øverst venstre hjørne
  2. Velg Akuttliste fra listen over pasientlister
  3. Klikk på stift for å feste Akuttlisten til Hurtignavigator

 

I tillegg til Akuttlisten med tilgang til all pasientdata, finnes Akuttliste - uten navn, som viser begrenset pasientdata.

 

Redigere i en celle

Under kolonneoverskriften ligger definerte celler med pasientinformasjon. I kolonner hvor musepeker endres til håndsymbol kan informasjon redigeres direkte i cellen, disse cellene er markert med trekant øverst i høyre hjørne. Klikk i cellen, rediger og lagre.

3.1 Pre-triage 

  1. Klikk i cellen under kolonnen ETA (Estimated Time of Arrival)
  2. Skjema åpner seg, fyll ut skjema

3.2 Triage 

  1. Klikk i cellen under kolonnen Triage
  2. Skjema åpner seg, fyll ut skjema

 

Farge og klokkeslett for triagetidsfrist legger seg da i kolonnen triage tidsfrist. Kolonnen oppfører seg forskjellig avhengig om det er MTS eller RETTS som er i bruk. MTS: ikon med stoppeklokke. RETTS: telling oppover i minutter fra triage satt.

3.3 Re-triage 

  1. Klikk i cellen under kolonnen Triage
  2. Skjema åpner seg med tidligere triage informasjon
  3. Klikk på blyanten i høyre hjørne
  4. Registrere en ny triage

 

Om du åpner et nytt dokument for triage på en pasient med to eller flere registreringer vil det vises en historisk visning over de siste fem triageverdiene pasienten har hatt.

3.4 Oppholdsinformasjon 

  1. Klikk i cellen under kolonnen Pasientstatus eller Pasientoverføring
  2. Skjema åpner seg, fyll ut aktuelle punkter i skjema

 

Informasjon legger seg synlig i kollonnene

3.5 Tilsyn av lege og sykepleier 

  1. Klikk i cellen under kolonnen Legetilsyn eller Sykepleiertilsyn
  2. Skjema åpner seg, fyll ut skjema

 

Navn på helsepersonell, dato og klokkeslett legger seg i synlig i listen. Første registrering av legetilsyn stopper triage. Tilsyn kan registreres flere ganger ved å gjenta som beskrevet over, siste tilsyn ligger synlig i kolonnen.

 

Merk: Registrering må gjennomføres av den som utfører tilsynet. Det er mulig å etterregistrere tilsyn, ved å justere tidspunkt i skjema. Dersom pasienten er flyttet og ikke på listen lengre, kan tilsynet registreres ved å opprette dokumenttype AL Mottak Tilsyn lege.

3.6 Pasientansvarlig lege og sykepleier 

  1. Klikk i cellen under kolonnen Ansvarlig lege, Ansvarlig sykepleier eller Ansvarlig sykepleier 2
  2. Skjema åpner seg, søk opp aktuell helsepersonell
  3. Fyll inn aktuell calling- eller telefonnummer om aktuelt

 

For å redigere, gjøres tilsvarende som beskrevet under Re-triage.

3.7 Isolasjon 

  1. Klikk i cellen under kolonnen Isolasjon
  2. Skjema åpner seg
  3. Fyll ut akuelt regime for isolasjon

 

Informasjon om isolasjon legger seg synlig i listen. Dersom regime skal endres rediger celle.

3.8 Slette eller redigere feilregistrering 

Flere registreringer i Akuttliste genererer et teknisk dokument. Dette gjelder registrering av ETA, Triage, Isolasjon, Spesialitet, Pasientstatus, Pasientoverføring, Legetilsyn, Sykepleiertilsyn, Ansvarlig lege, Ansvarlig sykepleier, Ansvarlig sykepleier 2, Merknad 1 og Merknad 2.

 

For å rette opp i feilregistrering redigeres eller slettes dokumentet, det gjøres på denne måten:

 

  1. Aktiver aktuell pasient
  2. Åpne Dokumentliste
  3. Sett hake i valgboksen Vis tekniske dokumenter
  4. Dobbeltklikk på aktuelt dokument, dokumentet åpner seg i arbeidsflate
  5. Klikk på Rett/slett/flytt (Merk: OUS har ikke mulighet til å slette dokumenter på denne måten, følg derfor intern rutine for dette)
  6. Velg ønsket handling for aktivt dokument; Lag ny versjon eller Slett
  7. Ved Slett fjernes informasjonen fra akuttliste, ved Lag ny versjon oppdateres akuttlisten med rettingen
 

4 Rapporter 

Data som registreres i Akuttliste gir grunnlag for rapport TA-Mottak Akuttrapport og TA-Mottak Smitte. Disse benyttes der det er behov for å ta ut data knyttet til pasientforløp i akuttmottak. I stor grad vil dette være ledere.

 

TA-Mottak Akuttrapport

Felt Beskrivelse
Pasient-ID Pasienten PID
Alder Alder på pasienten i år
Kontaktårsak Kontaktårsaken på kontakten
Omsorgsnivå Omsorgsnivå på kontakten
Oppholdstid i min Oppholdstiden i akuttmottaket i min
Oppholdstid i timer Oppholdstiden i akuttmottaket i timer
Innlagttid Innlagttiden på kontakten
Prehospital tidspunkt Tidspunkt for preshopitalt tidspunkt
Prehospital triage Prehospital triage kategori
Triage tidspunkt Tidspunkt for triage tidspunkt
Triage Triage kategori
Tid fra inntid til triage Beregnet tid mellom inntid til første triage
Triage tidsfrist Tidsfrist for triage hvis tilgjengelig
Tidspunkt første legetilsyn Tidspunkt for første legetilsyn
Tid fra triage til første legetilsyn Beregnet tid mellom triage til første legetilsyn
Tid fra inntid til legetilsyn Beregnet tid mellom inntid til første legetilsyn
Type spesialitet Spesialitet satt i strukturerte data
Tidspunkt første sykepleiertilsyn Tidspunkt for første sykepleiertilsyn

 

TA-Mottak Smitte

Felt Beskrivelse
Metode Hvilke type smitteregime som er registrert
Varighet i timer Varighet på regime i timer
Varighet i minutter Varighet på regime i minutter

5 Definisjoner 

Prioriteringssysyem eller triage:

  • RETTS: Rapid Emergency Triage and Treatment System
  • MTS: Manchester Triage System

 

Begge disse er i bruk i HSØ, hvilket prioriteringssystem som brukes tilpasses lokale forhold. I DIPS vises kun det systemet som benyttes i ditt helseforetak.

6 Referanser