Poliklinikk, registrere ikke møtt

Sist oppdatert: 30.09.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.3
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 22.2

2 Målgruppe 

Målgruppen er alle brukere av DIPS Arena som skal foreta oppmøteregistrering på en pasient.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Ikke møtt fra Oppmøteliste 

1. Klikk på Startmeny og velg Oppmøteliste under Pasientlister

2. Velg aktuell avdeling fra nedtrekkmenyen, fyll ut de andre aktuelle feltene og klikk Oppdater

3. Klikkmenyen til venstre for aktuell pasient, og velg Registrer ikke møtt

4. Velg om pasienten skal ha gebyr eller ikke

5. Velg Videre plan:

  • Ved valg Videre behandling ved poliklinikk eller sengepost eller Gi ny time, se egen brukerveiledning
  • Ved valg Oppfølging er ivaretatt, Vurdering av oppfølging er ikke gjort- Send til oppfølging, eller Ferdigbehandlet, klikk Lagre og gå til oppgjør for å ferdigstille oppgjøret.

  • Velges Vurdering av oppfølging er ikke gjort – Send til oppfølging opprettes en ny kontakt av kontakttype uavklart

3.2 Ikke møtt via pasientnavigator (for behandlere med egen timebok) 

1. Klikk på Timebok fra Pasientnavigatoren

2. Klikk på Menyikonet (tre vertikale prikker) til høyre for aktuell pasient og velg Registrer ikke møtt

3. Velg om pasienten skal ha gebyr eller ikke

4. Velg Videre plan:

  • Ved valg Videre behandling ved poliklinikk eller sengepost eller Gi ny time, se egen brukerveiledning
  • Ved valg Oppfølgning er ivaretatt, Vurdering av oppfølging er ikke gjort- Send til oppfølging, eller Ferdigbehandlet, klikk Lagre og gå til oppgjør for å ferdigstille oppgjøret.

  • Velges Vurdering av oppfølging er ikke gjort – Send til oppfølging opprettes en ny kontakt av kontakttype uavklart

3.3 Ikke møtt via siden Planlegging (timebok) 

  1. Klikk på Planlegging i Hurtignavigatoren (Ctrl+Alt+I)

  2. Søk opp aktuell ressurs i Ressurssøk øverst til høyre på siden

  3. Høyreklikk på aktuell pasient og velg Registrer ikke møtt

  4. Velg om pasienten skal ha gebyr eller ikke
  5. Velg Videre plan:
  • Ved valg Videre behandling ved poliklinikk eller sengepost eller Gi ny time, se egen brukerveiledning
  • Ved valg Oppfølging er ivaretatt, Vurdering av oppfølging er ikke gjort- Send til oppfølging, eller Ferdigbehandlet, klikk Lagre og gå til oppgjør for å ferdigstille oppgjøret.

  • Velges Vurdering av oppfølging er ikke gjort – Send til oppfølging opprettes en ny kontakt av kontakttype uavklart

3.4 Visning av timer registrert som ikke møtt 

Ved ikke møtt-registrerte eller endrede timer, vises dette med en liten Blå ball i siden Planlegging (timebok) til aktuell behandler. Klikk på ballen for å vise Ikke ordinært avsluttede timer aktuell dag.

4 Definisjoner 

Venteliste: Liste med ordnede opplysninger om pasienter som venter på undersøkelse eller behandling ved institusjon.

Time: Time er avtalen i timebok som er knyttet til en pasientkontakt. I DIPS Classic kalt tiltak.

Ressurs: Klinikere, rom eller andre ressurser med egen timebok i DIPS.

5 Referanser 

  • Venteliste-visning, sortering og filtrering
  • Timebok, endre og kansellere time
  • Timebok-Gi time poliklinikk