Sykepleie handlinger før pasientene møter til kirurgi

Sist oppdatert: 16.12.2024
Godkjent av: Kari Langmoen Baadstø
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.0
Forfatter: Kirsti Garbom
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Handlinger 

Pasienten får tildelt time fra inntaks kontoret til operasjon pr brev, elektronisk innkalling eller per telefon.

To til fire dager før oppsatt kontakt for kirurgi, ringer sykepleiere fra dagkirurgen pasientene.

Vi ønsker en bekreftelse på at pasienten møter, og om det er spørsmål knyttet til oppmøte. Lenker i innkallingsbrevet går til sykehusets nettside.

Alle forberedelser repeteres raskt og nødvendigheten av disse presiseres for pasienten.

Kommer det frem spørmål eller andre utfordringer, avklares dette med riktig instans.

Sykepleier kan hente opplysninger fra egenerklæring helse og poliklinisk kontakt.

Anestesilege noterer en vurdering i "registrer operasjon" i DIPS,1-4 dager før oppmøte, hos pasienter som ikke er på POPP.

Dokumenter 

Koordinator har ansvar for å gjøre klar skjemaer og dokumenter til neste virkedag.

Pasienter som har vært på POPP, har oppholds mappe på mottak i første etasje. Disse hentes opp dagen før oppmøte.

Oppmøtetider forsøkes endret i forhold til en best mulig flyt og drift. Ved for korte frister kan dette være vanskelig, da pasientene ikke svarer ved oppringning. Det er viktig å samarbeide med inntaks kontoret.

 

Senvaktene har ansvar for å sjekke ut operasjonsprogrammet mot klargjorte dokumenter etter avsluttet program møte. Ved endring skal senvakten følge opp dette, og gjøre papirer og oppholdsmappe klar..

Koordinator må gjøre en siste sjekk mot DIPS hver morgen.

Oppmøte 

Oppmøtsted styres som hovedregel ut fra om operasjonen utføres på hovedoperasjon eller dagkirurgen. Begge avdelingene opererer både inneliggende og dagkirurgiske pasienter.