Behandlingsplan - opprette, redigere og evaluere

Sist oppdatert: 22.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.12
Forfattere: Regional EPJ Modernisering, RF KDS og Innleggelse
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Brukerveiledningen er laget for DIPS Arena versjon 22.2 og Behandlingsplan versjon 1.5. Modulen har byttet navn fra Pleieplan til Behandlingsplan.

2 Målgruppe 

Målgruppen for brukerveiledningen er sykepleiere og andre som skal dokumentere sykepleie og miljøterapi på pasienter som er innlagt eller er i poliklinisk kontakt med sykehuset.

3 Fremgangsmåte 

Brukerveiledningen viser hvordan man finner fram behandlingsplan og oppretter ny plan på pasient fra veiledende plan og tidligere plan. Videre hvordan man legger til, redigerer og avslutter elementer i planen. Til sist hvordan behandlingsplannotat opprettes, lagres, godkjennes og slettes.

Merk at for noen HF vil det ikke være mulig å slette egne notater. “Slett notat” vil da ikke være et tilgjengelig valg.

3.1 Åpne Behandlingsplan fra Pasientspesifikke sider eller Sengepostliste 

  1. Klikk Startmeny (Ctrl+L) øverst i venstre hjørne
  2. Klikk på Tegnestift for å feste Behandlingsplan til hurtignavigator
  3. Klikk Behandlingsplan under Pasientspesifikke sider eller klikk på ikonet for behandlingsplan i Sengepostliste for å åpne aktiv plan

3.2 Siden for Behandlingsplan er todelt 

Til venstre vises pasientens plan med Problem/Ressurs, Mål, Tiltak og Forordninger. Disse er markert med ulike fargekoder for tydelig vise hva slags element det er.

Til høyre vises Behandlingsplannotater, som er evaluering av planelementer i behandlingsplanen.

Flytt den loddrette streken i bildet for å endre størrelse på behandlingsplan eller Behandlingsplannotat.

 

 

Ved klikk på pilen foran f.eks Problem/Ressurs linjen kan visningen av en opprettet plan minimeres. Klikk på pilen for å ekspandere visningen igjen. Dette kan gjøres både på Problem/Ressurs og Mål, Tiltak og Forordninger og på Frittstående forordninger.

3.3 Oppholdsvelgeren 

Oppholdsvelgeren ligger øverst til venstre i behandlingsplanvinduet.

NB! Det er ikke mulig å registrere planelementer uten at de er knyttet til et opphold.

Oppholdsvelgeren åpnes ved å klikke på den lille haken eller tekst for oppholdet. Oppholdsvelgeren viser avsluttede opphold en gitt tid etter uttid (7 døgn) og planlagte kontakter en gitt tid før (7 døgn) oppmøtetid.

For å se tidligere opphold klikk på Vis alle tidligere opphold.

Marker tidligere opphold for å se behandlingsplan knyttet til oppholdet.

 

3.4 Opprett behandlingsplan ved bruk av veiledende planer 

Klikk + Veiledende plan, siden Legg til fra veiledende plan åpnes til venstre. Siden Behandlingsplannotater lukkes.

 

 

 

Klikk på stjernen for å favorittmerke en plan. Valgt plan legger seg øverst i listen over veiledende planer under Favoritter og stjernen blir svart.

 

Velg en veiledende plan fra listen, for eksempel «Fall - forebygge», eller søk på Tittel på plan eller Innhold i rubrikk Søk etter veiledende planer. Søk med flere ord ved å ha mellomrom eller komma mellom ordene. Søket filtrerer etter hvert som det skrives inn søkeord, ord som får treff markeres med fet skrift.

Ved søk på Tittel på plan vil du også få treff ved bruk av synonymord.

 

3.5 Velg planelementer fra veiledende plan 

  1. Klikk på ønsket veiledende plan, planen åpnes under plannavnet
  2. Klikk på pil foran Problem/ressurs, da åpnes tilhørende mål, tiltak og forordninger
  3. Klikk på planelementene som skal inn i behandlingsplanen
  4. Planelementene markeres med blå hake og kopieres over i behandlingsplan til høyre. Planementene legger seg i planen i redigeringsmodus (lyseblått felt). Velges en forordning som tilhører et tiltak, blir også tiltaket lagt til i planen.

 

Det anbefales å velge et Problem/Ressurs, med tilhørende mål, tiltak og forordning, før innsetting av neste Problem/Ressurs osv.

 

3.6 Spesifiser planelementene: Problem/Ressurs, Mål, Tiltak og Forordning  

Klikk i feltet Spesifikasjon og skriv inn ønsket tekst for å individualisere pasientens behandlingsplan.

3.7 Avbryt, Foreslå, Aktiver og Avslutt eller Aktiver 

Klikk Avbryt hvis et valgt planelementet ikke skal være med i planen.

Klikk Foreslå for å foreslå et planelement, det vil merkes med tekst og dato i planen.

Klikk Aktiver og Avslutt og planelementet vil direkte avsluttes og merkes med tekst og dato i planen.

Klikk Aktiver og planelementet blir aktivt i planen.

 

Om det legges til to eller flere nye planemeneter (fra veiledende plan, tidligere plan eller direkte i behandlingsplanen) så kan man aktivere alle planelementene ved hjelp av knappen Aktiver alle. Knappen legger seg nederst i behandlingsplandelen av skjermbildet.

3.8 Opprett behandlingsplan ved bruk av Tidligere planer  

Klikk + Tidligere planer og Legg til fra tidligere planer åpnes på venstre side. Siden behandlingsplannotat lukkes. Tidligere opphold med behandlingsplan vises.

  1. Klikk på opphold for relevant plan

  1. Klikk på planelementene som skal inn i behandlingsplanen

  1. Planelementene markeres med blå hake og kopieres over i behandlingsplanen til høyre.

  1. Planementene legger seg i planen i redigeringsmodus. Velges en forordning som tilhører et tiltak, blir også tiltaket med inn i planen.

  1. Aktiveres en forordning som allerede eksisterer i behandlingsplanen, vises et vindu med valg av tiltak som forordningen kan knyttes til.

Klikk + Legg til alle og alle elementene legges til i behandlingsplanen.
klikk – Fjern alle for å angre handlingen.

3.9 Legg til nye planelementer i eksisterende plan, med eller uten ICNP Kodeverk 

  1. Om aktuelt Problem/Ressurs, Mål eller Tiltak ikke finnes i veiledende planer
    Klikk + Problem/+ Mål/+ Tiltak.
  2. Fyll ut feltet Skriv tittel eller søk i kodeverk. Det vil komme forslag fra ICNP kodeverket i en liste etter hvert som det skrives og aktuell ICNP kan velges. Kommer det ikke forslag på ICNP kan tittel fullføres i fritekst og markeres da med *. Velg fortrinnsvis forslag fra kodeverket.
  3. Fyll ut funksjonsområde (FO) ved fritekst.
  4. Klikk i feltet Spesifikasjon for å spesifisere planelementet.
  5. Kikk Aktiver for å lagre.

3.10 Legg til forordning på tiltak 

Om et tiltak skal ha en tilknyttet forordning kan det gjøres direkte i behandlingsplanen.

  1. Klikk + Forordning.
  2. Funksjonsområdet blir automatisk likt tiltaket.
  3. Fyll ut Skriv tittel eller søk i kodeverk.
  4. Fyll ut feltet Spesifikasjon for å spesifisere planelementet.
  5. Fyll ut Situasjon og Frekvens. Velg fra nedtrekksmenyene eller skriv fritekst.
  6. Klikk Aktiver for å lagre.

3.11 Legg til prosedyre 

Om et tiltak skal ha tilknyttet en prosedyre som forordning kan det gjøres direkte i behandlingsplanen.

  1. Klikk + Forordning.
  2. Funksjonsområdet blir automatisk likt tiltaket.
  3. Fyll ut Skriv tittel eller søk i kodeverk
  4. Klikk på Lenke til prosedyre
  5. I feltet Legg til lenke til prosedyre, legges nettadressen (URL) til ønsket prosedyre fra Elektronisk kvalitetshåndbok (EK)/ eHåndbok eller VAR.

3.12 Legg til frittstående forordning 

Frittstående forordninger ligger nederst i bilde.

  1. Klikk + Forordning.
  2. Fyll ut funksjonsområde og tittel.
  3. Klikk i feltet Spesifikasjon for å spesifisere planelementet.
  4. Klikk Aktiver for å lagre.

 

Frittstående forordninger legges i en egen gruppering nederst i visningen av planen under Frittstående forordninger. Alternativt kan forordningen dras opp til et aktuelt tiltak.

3.13 Rediger planelementer 

  1. Klikk på aktuelt planelement. Elementet ekspanderes og kan redigeres i feltene hvor det er tillatt, eller
  2. Benytt trepunktsmenyen på planelementet og klikk Rediger
  3. Klikk Lagre for å aktivere endringer.

3.14 Avslutt planelementer 

  1. Klikk på planelementet som skal avsluttes, og klikk Avslutt, eller
  2. Benytt trepunktsmenyen på planelementet og klikk Avslutt
  3. Planelementet merkes med Avsluttet og dato.
  4. Ved avslutning av tiltak som har tilhørende forordning, vil begge planelementene bli avsluttet ved å klikke Avslutt tiltak og forordninger.
  5. Ved å filtrere på status “Avsluttet siste 24t” eller “Avsluttede” vil du kunne se, og eventuelt reaktivere avsluttede planelementer.

3.15 Varsel om ulagrede endringer 

Du vil få et varsel “Det finnes uferdig arbeid som kan gå tapt” dersom du bytter pasient, lukker behandlingsplansiden, oppdaterer (F5), eller logger ut av systemet når et planelement ikke er lagret.

3.16 Historisk visning av behandlingsplan  

  1. Klikk på kalender ikonet, Historisk visning, øverst i behandlingsplansiden.
  2. Angi ønsket tidspunkt og klikk Vis historisk plan. Et øyeblikksbilde vises markert med oransje ramme. Redigering er ikke mulig.
  3. For å komme tilbake til nåtid klikk Tilbake til dagens visning.

3.17 Historikk på planelementer 

Ved å trykke på de 3 prikkene til høyre i et planelement, og klikke Åpne historikk, vil det vises en oversikt med kronologisk historikk over endringer på selve elementet.

 

3.18 Visningsrekkefølge av planelementer 

Planelementene grupperes under de ulike områdene Problem/Ressurs, Mål, Tiltak og Forordning. Alle planelementer vises i den rekkefølge de blir lagt inn i planen, og nyeste planelement legger seg øverst innenfor aktuell gruppering. For å endre rekkefølgen på planelementer, hold musepekeren over de seks prikkene til venstre for elementet som skal flyttes. Markøren endres da til en hånd. Flytt elementet til ønsket plassering og slipp.

3.19 Opprette behandlingsplannotat knyttet til planelement 

  1. Klikk Skriv notat til høyre på planelementene under Problem/Ressurs. Behandlingsplannotat åpnes øverst til høyre i skjermbilde Behandlingsplannotater
  2. Skriv inn ønsket tekst, bakgrunn er lyseblå i redigeringsmodus.
  1. Klikk Lagre dokument. Behandlingsplannotatet er lagret, og er synlig for andre brukere under Behandlingsplannotater, merket med Ikke godkjent. Behandlingsplanen er fortsatt åpen for redigering av andre.
  2. Merk: Du vil få et varsel “Det finnes uferdig arbeid som kan gå tapt” dersom du bytter pasient, lukker behandlingsplansiden, oppdaterer (F5), eller logger ut av systemet når et behandlingsplannotat ikke er lagret.
  3. Ved lagring av notat i Behandlingsplan opprettes også en oppgave "Dokument til ferdigstilling" i siden Oppgaver (Ctrl +Alt +A).
  4. Klikk Skriv notat på flere elementer om det er aktuelt. Notatene vil ligge samlet øverst i Behandlingsplannotater og man kan lagre endringer i alle notatene ved å klikke Lagre dokument.

 

 

 

Når det ligger behandlingsplannotater som ikke er lagret, vil behandlingsplanikonet i hurtignavigatoren og Behandlingsplanfanen merkes med stjerne og penn.

3.20 Godkjenne lagret behandlingsplannotat 

I Behandlingsplan vil det lagrede behandlingsplannotatet ligge øverst under Behandlingsnotater.

Klikk Godkjenn dokument for å godkjenne. Behandlingsplannotatet blir godkjent og merkes med Godkjent.

Når et behandlingsplannotat godkjennes, vises det i Dokumentliste (Ctrl+Alt+D) med status Godkjent.

 

Det kan være hensiktsmessig å samle notater på flere elementer fra en vakt; klikk Lagre dokument underveis, og klikk Godkjenn dokument mot slutten vakten.

På denne måten opprettes kun ett behandlingsplannotat per vakt.

 

Behandlingsplannotat kan også godkjennes fra siden Oppgaver (Ctrl +Alt +A).

Marker aktuell oppgave, klikk Åpne dokument eller Ferdigstill og aktuelle behandlingsplannotat åpnes i Behandlingsplan for godkjenning.

3.21 Slette lagret behandlingsplannotat  

Slette et lagret behanddlingsplannotat kan gjøres via Slett-knappen.

  1. Klikk Slett
  2. En advarsel åpnes med spørsmål om du ønsker å slette notatet
  3. Klikk Slett notat
  4. Behandlingsplannotatet blir slettet. Merk at om det ligger flere evalueringer i samme notat, så slettes alle evalueringene.
  5. Skal kun en evaluering slettes, klikk på krysset etter evalueringen

  1. En advarsel åpnes med spørsmål om du ønsker å forkaste evalueringen
  2. Klikk Forkast evalueringen
  3. Evalueringen av planelementet blir slettet

3.22 Slette et godkjent behandlingsplannotat 

Dette kan utføres i tre døgn etter at behandlingsplannotatet er opprettet. Det er ikke mulig å slette notat via dokumentlisten, det må gjøres i Behandlingsplan siden:

  1. Klikk på symbolet med tre prikker
  2. Velg Slett
  3. Fyll ut begrunnelse for hvorfor du ønsker å slette
  4. Klikk Slett notat

 

Det samme gjelder hvis du har opprettet ny versjon, og lagret en endring, før du ønsker å slette. Da vil det opprinnelige behandlingsplannotatet også bli slettet.

3.23 Lage ny versjon av godkjent behandlingsplannotat 

  1. Klikk på symbolet med tre prikker
  2. Velg Ny versjon
  3. En advarsel åpnes hvor begrunnelse for ny versjon må dokumenteres. Fyll ut begrunnelse
  4. Klikk Opprett ny versjon
  5. Notatet åpnes øverst i Behandlingsplannotater
  6. Rediger notatet
  7. Klikk Godkjenn dokument

I Dokumentliste (Ctrl + Alt + D) vil behandlingsplannotatet merkes med ikon i kolonnen for ny versjon.

3.24 Varsel om endring på planelement i påbegynt notat 

Om et Behandlingsplannotat er opprettet i fritekst og det gjøres en endring i planelementet (på funksjonsområde eller tittel) notatet omhandler, vil det vises et varsel om dette i det påbegynte notatet.

  1. Klikk Hent siste endring
  2. Planelementet blir endret
  3. Om man ønsker å angre endringen kan dette utføres ved å klikke Angre frem til neste gang du lagrer
  4. Notatet står åpent for videre redigering

 

Det vil også komme varsel om andre brukere gjør endringer på planelementer, men dette krever en oppdatering (F5) av siden.

3.25 Vis behandlingsplannotater fra alle planer 

I Behandlingsplannotater vises kun behandlingsplannotatene som tilhører det aktuelle oppholdet som er valgt i oppholdsvelgeren. Ved å klikke på filter knappen under behandlingsplannotater får du et valg om å vise notater fra alle planer. Du får da opp notater knyttet til andre henvisningsperioder inn.

3.26 Utskrift av behandlingsplan 

Klikk på utskriftsikonet til høyre i behandlingsplan siden.

To valg kommer opp: Skriv ut behandlingsplan og Skriv ut historikk.

Utskrift kommer frem som forhåndsvisning i eget vindu, utskriften må begrunnes. Utskriften inneholder de samme planelementene som vises i selve planen og filtrering vil fremkomme på utskriften.

3.27 Visning av arkfane i sekundærvindu  

For å lette arbeidsflyten i Arena kan arkfaner åpnes i sekundærvindu.

  1. Høyreklikk på arkfanen du ønsker å flytte til sekundærvindu, for eksempel arkfanen Behandlingsplan.
  2. Klikk Flytt ut i sekundærvindu. Dra deretter arkfanen til ønsket plassering.

 

For å flytte arkfanen tilbake:

  1. Høyreklikk på aktuell arkfane
  2. Klikk Flytt inn i hovedvindu

 

For ytterligere informasjon om dette se brukerveilederen: Arena - Kom i gang for sluttbruker.

3.28 Filtrere i Behandlingsplan 

Filtrer på status gir mulighet til å endre hvilke planelementer som vises. Standard filter viser planelementer med status Aktive, Foreslåtte og Avsluttet siste 24t.

 

 

  • Aktive: Planelementer som er aktive i pasientens plan.
  • Foreslåtte: Planelementer som er foreslåtte i pasientens plan.
  • Avsluttet siste 24t: Planelementer som er avsluttet i løpet av de siste 24t. Gir oversikt over endringer gjort siste døgn, samt mulighet til å skrive behandlingsplannotat uten å måtte gå via "Avsluttede".
  • Avsluttede: Planelementer som er avsluttet, og ikke lenger aktive i pasientens plan.

 

Filtrer på funksjonsområde gir mulighet til å se et utvalg av planelementene ved å filtrere på ønskede funksjonsområde(r). Dersom tiltaket har en tilhørende forordning, med et av de valgte funksjonsområdene, vil tiltaket vises selv om det har et annet funksjonsområde.

4 Definisjoner 

Veiledende Plan (VP) er en preformulert samlet oversikt over sannsynlige og forventede sykepleiediagnoser, mål og sykepleieintervensjoner for en gruppe pasienter med felles symptombilde/fenomen. VP er en av grunnstrukturene i klinisk dokumentasjon av sykepleie (KDS) i pasientjournalen og er et hjelpemiddel for å kvalitetssikre sykepleien og forenkle dokumentasjonsarbeidet. En VP skal gjenspeile sykepleieprosessen som problemløsende metode og den skal være kunnskapsbasert. Ved utarbeiding av pasientens egen plan hentes elementer fra den preformulerte listen i relevant VP.

 

Sekundærvindu: Om det jobbes på flere pc-skjermer eller om en skjerm deles i flere faner/bilder.

5 Referanser 

Arena Pleieplan Brukerdokumentasjon, DIPS AS-Versjon 1.3, 2023-01-27

Arena Pleieplan Versjonsdokumentasjon DIPS AS – Versjon 1.3, 2023–01-26

Veileder for utvikling, kunnskapsbasering og forvaltning av veiledende planer i sykepleie med ICNP

 

Relaterte brukerveiledere:

Kom i gang med Arena

Behandlingsplan – lese