PLO Dialogmeldinger

Sist oppdatert: 17.09.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.5
Forfatter: Regional Faggruppe Samhandling
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Kvalitetssikret i henhold til DIPS versjon 22.2. Ingen endringer etter versjonsoppgraderinger til v23.2.1

2 Målgruppe  

Målgruppen for brukerveiledningen er pasientansvarlig helsepersonell på sengeposter/døgnenheter i Helse Sør-Øst.

 

3 Fremgangsmåte 

Dialogmeldinger (Forespørsel/Svar) skal benyttes til korte beskjeder, avklaringer og spørsmål vedrørende pasienten. Sending av PLO-Forespørsel og PLO-Svar på forespørsel forutsetter at PLO-kommune er registrert i Sengepostrutiner/PLO.

3.1 Opprette forespørsel (PLO - Forespørsel) 

1. Aktiver pasient

2. Gå til Startmenyen og velg PLO

3. Gå til feltet PLO-dialog

4. Velg Send PLO-melding fra feltet PLO-dialog

5. Velg Forespørsel

6. Melding PLO - Forespørsel kommer opp til høyre på arbeidsflaten

a. Sett inn mottaker. Følgende tjenester kan velges:

1. Sykepleietjeneste

2. Saksbehandling

3. Psykisk helsetjeneste (følg rutiner i eget helsefellesskap).

4. Legetjeneste ved sykehjem (følg rutiner i eget helseforetak).

5. Fysioterapi

6. Ergoterapi

b. Velg Type forespørsel i nedtrekks-menyen:

1. (blank)

2. Helseopplysninger

3. Legemiddelopplysninger

4. Status/plan for utskrivning

5. Annen henvendelse

c. Gå til feltet Spørsmål og fyll inn informasjon, enten som fritekst eller benytt egnet frase dersom det er utarbeidet.

 

7. For å sende melding: klikk på Send. Dokumentet sendes.

8. Kontroller status på sendt melding i feltet PLO-dialog eller i korrespondanselogg

3.2 Svare på mottatt melding (PLO - Svar på forespørsel) 

1. Aktiver pasient.

2. Gå til Startmenyen og velg PLO

3. Gå til feltet PLO-dialog og åpne den aktuelle meldingen som skal besvares

4. Klikk på Svar i menylinjen. Følgende valg kommer opp:

a. PLO Svar på forespørsel

b. PLO Forespørsel ?

c. PLO Tilbakemelding om feil i mottatt melding (Se egen brukerveiledning for Tilbakemelding om feil i mottatt melding)

5. Velg PLO Svar på forespørsel

6. Melding PLO – Svar på forespørsel kommer opp på arbeidsflaten

7. Kontroller at mottaker er riktig

8. Fyll inn informasjon i feltene:

a. Emne: (Valgfritt)

b. Beskrivelse: i dette feltet fyller man inn spørsmål til avklaring, beskjeder osv. Det er mulig å benytte fraser dersom det er utarbeidet .

9. For å sende melding: Klikk på Send. Dokumentet sendes.

10. Kontroller status på sendt melding i PLO-dialog eller korrespondanselogg.

4 Definisjoner 

PLO-sak: PLO-korrespondansen ved planlegging og overføring av pasient fra sykehus til kommune etter innleggelse.