Ulike tilbud etter utskrivelse

Sist oppdatert: 24.10.2024
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.1
Forfattere: Camilla K. Dybwad og Iselin M. Andresen
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

  • Sikre at pasienten mottar nødvendig og korrekt informasjon om hvilke muligheter om oppfølging som finnes i kommune/bydel etter utskrivelse, dersom pasienten ikke kan reise hjem.
  • Hovedregelen er at pasienter etter planlagt ortopediske operasjoner rehabiliteres hjemme med hjelp fra kommunehelsetjenesten eller i en rehabiliteringsenhet i kommunen.

Ansvar og målgruppe 

Målgruppe: Alle som er involvert i pasientbehandlingen på sengeposten.

 

Ansvar: Avdelingsledelsen har ansvar for implementering av prosedyren og for at alle er kjent med innholdet.

Handlinger 

Korttidsopphold

Tilbud for utskrivningsklare pasienter fra sykehus eller med behov for tidsbegrensede rehabilitering etter et inngrep, som ikke kan reise hjem. Rehabiliteringsoppholdet består av kartlegging, oppfølging og trening ut fra den enkeltes behov og potensiale. Målsetning for opphold er at den enkelte skal kunne reise hjem etter endt opphold.

 

Hjemmetjeneste

Hjemmesykepleieren kan veilede eller hjelpe pasienten med for eksempel;

· medisiner og medisinske prosedyrer

· daglig stell

· sårbehandling

· veiledning om kosthold og helsespørsmål

· praktiske ting som inn/ut av seng og toalettbesøk

 

Innsatsteam

Bistår pasienter med å finne seg til rette med ny helsesituasjon i hjemmet etter utskrivelse fra sykehus/helsehus. Rask tverrfaglig intervesjon inntil 14 dager. Består av sykepleier, helsefagarbeider, ergoterapeut og fysioterapeut.

 

Rehabiliteringsteam

Rehabiliteringsteamet er et tilbud til voksne som nylig har hatt et brått funksjonsfall i sin helse og livssituasjon. Teamet settes inn for å sikre rask og samordnet rehabiliteringsinnsats etter opphold på sykehus. Består av ergoterapaut, sykepleier og fysioterapaut.

 

Trygghetsavdeling

Trygghetsopphold: Tilbud til eldre som har kommet i en vanskelig situasjon hjemme, og i en kortere periode trenger å ha noen rundt seg. Den eldre tar selv kontakt med tjenesten og kan skrive seg inn. Må kunne klare seg selv.

 

Praktisk bistand

Praktisk bistand i hjemmet kan være å bestille matvarer, rengjøre eller hjelp til klesvask.

Pasienten betaler en egenandel for denne tjenesten.

Etterbehandling 

Kontakt:

Informasjon om de ulike tilbud finnes på kommunens eller bydelens hjemmeside under "hjemmebaserte tjenester". De ulike kommuner har imidlertid ulike tjenester.

Pasienten må registreres via PLO- Utskrivningsklar pasient. Dette gjelder ikke Trygghetsavdelingen.

 

Kort oversikt over tidligere benyttede rehabiliteringssteder og trygghetsavdelinger med tlf.nummer:

  • Bærum kommune, trygghetsavdelingen. Pasienten ringer selv, tlf. 67508220
  • Asker kommune, trygghetsavdelingen. Pasienten ringer selv, tlf. 66767764
  • Unicare Bakke, senter for rehabilitering og mestring A/S i Halden, tlf. 69172600
  • Godthaab rehabiliteringssenter i Bærum, tlf. 67836000
  • Stamina i Hønefoss, tlf. 32162020 eller 90917866
  • Unicare Hokksund rehabiliteringssenter, tlf. 32253200
  • Skogli helse- og rehabiliteringssenter AS på Lillehammer, tlf. 61249100
  • Unicare Steffensrud rehabiliteringssenter på Bøverbru, tlf. 61199100
  • Vikersund Kurbad AS, tlf. 32781500

Kontroll 

  • Kontroller at gitt informasjon er forstått.