Ved utarbeiding av nasjonale retningslinjer stilles det krav om at all relevant kunnskap på området hentes frem, beskrives og vurderes på en systematisk og åpen måte.
I disse retningslinjene har man benyttet følgende graderingsmodell for å vise hvilket vitenskapelig grunnlag kunnskapen er basert på.
Studietype |
Evidensnivå |
Gradering av evidensnivå |
---|---|---|
Kunnskap som bygger på systematiske oversikter og meta-analyser av randomiserte kontrollerte studier. |
Nivå 1a |
A |
Kunnskap som bygger på minst én randomisert kontrollert studie |
Nivå 1b |
|
Kunnskap som bygger på minst én godt utformet kontrollert studie uten randomisering |
Nivå 2a |
B |
Kunnskap som bygger på minst én annen godt utformet kvasi-eksperimentell studie uten randomisering |
Nivå 2b |
|
Kunnskap som bygger på godt utformede ikke eksperimentelle beskrivende studier, som sammenlignende studier, korrelasjonsstudier og case studier |
Nivå 3 |
C |
Kunnskap som bygger på rapporter eller oppfatninger fra eksperter, komiteer og/eller klinisk ekspertise hos respekterte autoriteter |
Nivå 4 |
D |
I disse retningslinjene er kun kunnskapsgrunnlaget og ikke anbefalingene gradert.