Prosedyre for iv-PCA - intravenøs Pasientstyrt smertebehandling

Sist oppdatert: 19.09.2024
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.2
Forfatter: Annlaug Skåden Vellene
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

Sikre at pasientene får optimal og trygg smertelindring

Ansvar/målgruppe 

Anestesilege:

  • På previsitt: Vurdere om pasienten skal få tilbud om iv.-PCA postoperativt.
  • Informere pasienten om iv.-PCA.
  • Skrive " iv.-PCA " på anestesiskjema.
  • Fyll ut/dosere på smerteobservasjonsskjema.
  • Ring apoteket å bestill Morfin kassett, oppgi pasientens navn, personnr. og hvor den skal leveres (postoperativ eller sengepost). Dette må gjøres før kl 15.

 

Sykepleiere på postoperativ:

 

Postlegen:

  • Ordinere eventuelt iv.-PCA, til pasienter på sengepost som har behov for akutt smertebehandling.
  • Ved behov for veiledning kontaktes anestesilege.

 

Sykepleier på post:

  • Hvis iv.-PCA igangsettes på sengepost kan postoperativ kontaktes ved behov for veiledning.

Handlinger 

Pasienter som gjennomgår smertefulle inngrep der regionalanestesi ikke gis. For eksempel ryggoperasjoner. Kan også brukes til pasienter med akutte smerter.

 

Kontraindikasjoner:

 

  • Absolutte: Morfinintoleranse, manglende motivasjon eller samarbeids-/ forståelsesproblemer

 

  • Relative: pasienter med hypovolemi, høy alder, søvnapné, medikamentmisbruk, pasienter som bruker sederende medikamenter og alvorlig lungesyke pasienter.

 

 

Oppstart av PCA- behandling:

 

  • Pasienten bør som hovedregel ha egen venekanyle til denne behandling. Man legger en rosa venekanyle som ”låses” med 5 ml NaCl 9 mg/ml frem til oppstart og merkes iv.-PCA.
  • Hvis venekanylen må brukes til annen intravenøs væske/medikamenter skal det settes på kort 3-veiskran og det må koples på tilbakeslagsventil (R-lock) slik at man ikke risikerer at innholdet fra PCA-kassetten går opp i iv.-settet.
  • Sjekk og skyll venekanylen med NaCl 9 mg/ml før oppstart.
  • For postoperative pasienter: Behandlingen starter ofte på postoperativ avdeling når pasienten er stabil og i stand til å betjene pumpen. Pasienten skal være godt smertelindret (VAS ≤ 3) ved oppstart.
  • Medikamentkassettene i pumpen skal/kan inneholde MORFIN 1mg/ml á 100ml.
  • Medikamentkassettene bestilles fra apoteket av lege pr. telefon: Det oppgis Pasientens navn, persnr., MHH, post m/tlf.nr., Morfin 1mg/ml. til iv. PCA.”
  • Holdbarhet 3(-5) døgn forutsatt at godkjent validering foreligger etter retningslinjer.
    • Pumpen programmeres, etter legens forordninger, og sjekkes av to sykepleiere/leger på postoperativ avdeling/sengepost. Husk også å dobbeltsjekke at innholdet/medikamentet i kassett stemmer med forordninger og bruksområde.
    • For pasienter med andre akutte smertetilstander: Kontakt postoperativ avdeling for å få levert ut en CADD-pumpe. Oppstart skjer på sengepost av to sykepleiere. Ved behov for assistanse ring anestesilege eller postoperativ avdeling.
    • Ved ankomst til sengepost skal pasienten instrueres om å kontakte sykepleier når han gir seg de to første boluser.
  • Første observasjon, og registrering av pasienten på sengepost gjøres raskt etter ankomst. Dette blir grunnlag for videre observasjon og hyppigheten av denne, men pasienten skal observeres minimum hver 3-4. time.
  • Ved sterke gjennombruddssmerter (VAS 7-10) kan sykepleier gi klinikerbolus med intervall 8-10 min. til pasienten kommer ned til akseptabel VAS. Klinikerbolus er dosert på smerteobservasjonsskjema. Pasienten observeres deretter jevnlig. Bruk av Smerteobservasjonsskjema.
  • Planlegg behandlingen slik at bestilte kassetter ikke går ut på dato.
  • Pumpen skal aldri henge høyere enn 120 cm over pasienten, da reduksjonsventilen i infusjonssettet ikke garanterer høyere trykk enn dette.

 

 

Observasjoner:

 

  • Følg mal for iv PCA på baksiden av smerteobservasjonsskjem
  • Regnskap: 1gang pr. døgn gjøres det opp regnskap, der totalmengde som er gitt dokumenteres i pasientkurve. Pumpen kan da ”nulles” ut i forhold til ”bolusforsøk” og ”aksepterte boluser”, samt ”totalmengde infundert”. Hvis man ønsker at totalregnskapet skal ”ligge i” pumpen, kan man la være å nulle ut.

 

Hvis det er stort sprik mellom antall forsøkte bolus og aksepterte bolus bør man vurdere om det er behov for endring av dosering.

 

Tom pumpe:

  • Avdelingslegen/anestesilegen vurderer om pasienten trenger å fortsette behandlingen. Ny kassett bestilles fra apotek. Registreres i narkotikaboken. Vurder behovet, kassettene er kostbare.

 

 

 

Holdbarhet:

Tiden for holdbarhet reduseres ikke selv om PCA- kasseten er koblet til en CADD pumpe.

Kasett som ikke er tatt i bruk på sengepost, leveres så rask som mulig tilbake til P.O.

 

 

Avslutning av PCA-behandlingen:

 

  • Vurderes individuelt, men kan være når pasienten har lite smerter og forbruket er redusert til 2–4 boluser de siste 12 timer.
  • Restvolumet noteres og signeres av 2 sykepleiere på smerteobservasjonsskjemaet.
  • Kassetten med restinnhold skal leveres til apoteket. Det må da dokumenteres hvor mange ml som returneres. Se egen prosedyre for retur av A- preparater dok05954.pdf (sykehuspartner.no)
  • Tomme kassetter destrueres på sengepost.
  • Ved avsluttet behandling leveres pumpen til postoperativ avdeling.

Kontroll 

  • Pasienten føler seg trygg på behandlingen.
  • Gjennomsnittlig VAS:
    • i hvile = 3
    • i aktivitet = 4
  • Respirasjonsfrekvens >8