Hensikt
Beskrive roller, ansvar, tilganger og oppgaver på regional plattform for eMestring i Helse Sør-Øst.
Ansvar
Administrerende direktør i det enkelte helseforetak er databehandlingsansvarlig for behandling av helseforetakets helse- og personopplysninger på regional eMestringsplattform i Helse Sør-Øst.
Linjeledere har ansvar for at prosedyren er tilgjengelig og kjent for alle ansatte som har en rolle i eMestring, samt følge opp egne oppgaver.
Superbrukere og terapeuter som arbeider med eMestring på regional plattform plikter å sette seg inn i og følge prosedyrer for regional forvaltning.
Bakgrunn
eMestring, som er veiledet internettbehandling, er en behandlingsmetode som er godkjent i Beslutningsforum i 2019, for behandling av sosial angst, panikklidelse og depresjon.
eMestringsprogrammene eies av Helse Bergen og forvaltes av Helse Vest IKT. Plattformen leveres av CheckWare AS. eMestring innføres i hele Norge og vil etter hvert driftes på 4 regionale plattformer.
I Helse Sør-Øst, HSØ, skal eMestring driftes på en regional plattform. Plattformen som skal brukes har vært i bruk ved Sykehuset i Vestfold siden 2014. Når plattformen gjøres om fra lokal til regional plattform er det behov for tilgangsstyring.
Helse Vest IKT har utarbeidet en modell for sentralisert forvaltning, som bygger på flere avtaler, beskrevet i Vedlegg 1 Sentralisert forvaltning av teknologiløysninga CheckWare eMeistring.pdf
I tillegg til systemforvaltning av Helse Vest IKT, utføres det regional forvaltning for deltakende sykehus i Helse Sør-Øst i regi av Sykehuset i Vestfold (SIV).
Regional forvaltning vi ha ansvar for driften på den regionale plattformen i form av koordineringsoppgaver og regionalt systemansvar.
Hvem gjør hva i forvaltningen av eMestring
Systemforvalter Helse Vest IKT
Regional forvaltning Helse Sør-Øst, SiV
Superbruker foretak
Terapeut
Bestilling av tilgang eMestring
Rollen Tilgangsbehandler er lagt til regional forvaltning, slik at det er mulig å legge til nye terapeuter og superbrukere.
Terapeuter med parallelle ansettelser
Terapeuter som har flere ansettelsesforhold i ulike helseforetak i Helse Sør-Øst, vil ha en tilgang til eMestring som terapeut og tilgang til alle sine pasienter, uavhengig av hvilket helseforetak pasienten tilhører.
Fjerne tilgang for ansatte
Når en terapeut/superbruker i eMestring avslutter sitt arbeidsforhold eller ikke lenger skal arbeide med eMestring, skal terapeutens nærmeste linjeleder eller superbruker melde dette til regional forvaltning med epost til emestring@siv.no. Regional forvaltning avslutter brukerens tilganger i eMestring Helse Sør-Øst.
Helse Vest IKT skal gjennomføre kontroll av manglende pålogginger av terapeuter tilknyttet eMestring. Kontrollen utføres hver 3. mnd., hvis terapeuter ikke har vært logget på i løpet av 3 mnd. periode gis varsel til regional forvaltning. Regional forvaltning sjekker grunnlag for manglende påligging med helseforetaket terapeuten er ansatt. Eks. at ansettelsesforholdet er avsluttet uten at det er gitt beskjed.
Brukeren som skal legges til er superbruker
Brukeren legges til etter vanlig prosedyre, og gis tilgangen eSuperbruker.
Leder bestiller tilgang før grupper er opprettet
Tilgangsbehandling legger likevel til brukeren, og gruppene legges til senere av systemforvalter eller regional forvaltning.
Superbrukere på helseforetakene har kunnskap om løsning av enkle brukerfeil i eMestring. Terapeuter henvender seg til helseforetakets superbruker, hvis det oppstår feil eller det er behov for bistand. Regional forvalter veileder superbrukere på helseforetakene. Hvis det er program- eller systemfeil melder regional forvalter dette videre til Helse Bergen og Helse Vest IKT.
Brukerstøtte for pasienter og superbrukere
Regional forvaltning er tilgjengelig alle virkedager i tidsrommet, 08:00-15:00.
Pasienter og superbrukere henvender seg til brukerstøtte via epost; emestring@siv.no. I saker som haster kontakter superbrukere regional forvaltning pr telefon, 917 2 2343, Øyvind Greve eller 479 06 120, Elin Katrine Vestly.
Alle pasienter skal informeres muntlig og skriftlig om sine rettigheter som pasient, behandlingens innhold, oppbygning og muligheter for kommunikasjon underveis i behandlingen. Videre skal det informeres om lagring og utskrift i programmene og journal, samt hvordan de skal forholde seg ved akutte situasjoner og eventuelle avbrudd i behandling. Pasienten skal også orienteres om forskningsprosjektet og gis informasjon om hvordan fylle og levere eventuelt samtykkeskjema.
Informasjonen er sammenstilt i dokumentet Pasientinformasjon eMestring HSØ.pdf
eMestring i CheckWare er definert som et behandlingsrettet helseregister, EPJ.
I DIPS skriver terapeut oppsummerende journalnotater ved inntak, ukentlig aktivitet og ved avslutning av behandling i eMestring. Det skal også registreres regningskort og det kan registreres aktivitet i DIPS.
eMestring er definert som et behandlingsrettet helseregister og opplysninger skal lagres i henhold til helselovgivningen. Det er opp til det enkelt helseforetak å inngå avleveringsavtaler med Norsk helsearkiv for å oppfylle avleveringsplikten i Helsearkivforskriften.
Helseforetakene som tilbyr eMestringsprogrammene er selv dataansvarlig for sine personopplysninger. Vedtak om retting og sletting gjøres i hvert helseforetak, og skal blant annet tilfredsstille Helsepersonellovens § 43 Sletting av journalopplysninger. Beslutninger om retting og sletting av behandlingsinnhold dokumenteres i DIPS/Hoved EPJ.
Sak om retting og sletting sendes via superbruker i helseforetaket til regional forvalter, som gjør henvendelse til systemansvarlig eMestring og Helse Vest IKT. Det er systemforvalter i Helse Vest IKT som utfører retting og sletting i eMestring. (se figur)
1. Generelt
eMestring er definert som et behandlingsrettet helseregister, EPJ. Tilgangen til eMestring deaktiveres automatisk 6 måneder etter avsluttet behandling. Dette medfører at hvis pasient ønsker fullstendig utskrift av sine journalopplysninger etter at hen ikke har tilgang til eMestring, skal det gjøres utskrift fra pasientens behandling i eMestring.
Superbruker har tilgang til å gjøre utskrift samt skjermdumper av meldingsutvekslingen. Hvis det i innsynsbegjæringen bes om innsyn i systemlogg, skal denne bestilles av systemforvalter, Helse Vest IKT. Loggen skal sendes via mail med kryptering.
Forslag til tilleggstekst i prosedyre som omhandler i innsyn i - og utskrift av – pasientjournal, tillegg til eksisterende prosedyrer. «Hvis pasienten har vært i behandling i eMestring skal ansvarlig kontakte superbruker i eget helseforetak. Superbruker kan ta utskrift fra CheckWare.»
2. Sperre innsyn etter pasientens ønske
Hensikt
Sikre at pasienter som ber om sperring av innsyn fra terapeut eller superbruker i eMestring, sikres sin rett til dette.
Fremgangsmåte
Person som mottar ønske om å sperre innsyn for en eller flere terapeuter skal gjøre følgende:
Systemforvalter i HV IKT
Ta først kontakt med den som har meldt saken for å få nødvendige opplysninger:
3. Når pasient ber om at innsyn sperres for en eller flere terapeuter
4. Når pasient ber om at innsyn sperres for superbruker
Dette er umulig å få til 100% pga. at superbruker må ha tilgang til å ta eksport.
Med stegene under gjør vi det slik at superbruker ikke kan søke opp pasienten i installasjonen og ikke vil få opp pasienten på sine lister.
Det er opprettet standardiserte eksportmaler i eMestring. Superbrukere på det enkelte helseforetak har tilganger til å skrive ut disse. Eksportmalene er laget for kontroll av riktige oppsett og koblinger av terapeuter og pasienter, tildelte behandlinger. Det er også maler for eksport av kvalitetsdata for oppfølging av drift og kvalitet av eMestring ved eget helseforetak.
Oversikt eksportmaler – kvalitetsregister
Oversikten nedenfor viser eksportmalene for kvalitetsdata, som kan bestille til hvert enkelt helseforetak. Før det hentes ut data, bør det være avklart formål og sikker lagring. Helseforetakene må avklare og søke internt for lagring i et eventuelt lokalt kvalitetsregister.
I samarbeide med Helse Bergen jobbes det med eget kvalitetsregister for eMestring. Det er ikke avklart hvilke kvalitetsdata som skal inngå i regionale eller med tiden nasjonalt kvalitetsregister. Data til et fremtidig kvalitetsregister vil hentes fra eksportmaler.
Det er kun superbrukere som har tilgang til å laste ned eksportmaler fra eMestring. Superbrukere har tilgang til alle eksportmalene for alle helseforetak. Det er kun lov å laste ned dokumenter til eget helseforetak. Alle nedlastinger loggføres, nedlasting av eksportmaler fra andre helseforetak enn der superbruker er ansatt, vil følges opp og rapporteres til dataansvarlig i helseforetakene.
Oversikt eksportmaler eMestring
Standardiserte kartlegginger |
Program |
Bakgrunn |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
C-skala/3 |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
GAD 7 |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
MADRS/9 |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
EQ – 5D – 5L |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
PHQ 2 |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
PHQ 9 |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
WSAS |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
SUS |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
Evaluering |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
Medisinbruk og sykefravær PRE |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
Medisinbruk og sykefravær POST 1 |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
Medisinbruk og sykefravær FU 6 mnd. |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
Medisinbruk og sykefravær FU 5 år |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
Spørsmål til modulene |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
Spørsmål til modulene utvidet |
Depresjon, sosial angst, panikk lidelse |
SPIN |
Sosial angst |
MINI SPIN |
Sosial angst |
PDSS – SR |
Panikk lidelse |
Mini PDSS – SR - 2 |
Panikk lidelse |
Kontroll av logg for nedlastede eksportmaler
Bakgrunn
Når flere foretak deler én CheckWareinstallasjon i eMestring Helse Sør-Øst, blir det spesielt viktig å sikre at pasientdata ikke deles mellom foretakene.
Superbrukere i hvert foretak vil ha tilgang til å ta eksport av eksportmaler. Det lages eksportmaler til hvert foretak som kun eksporterer data fra det aktuelle foretaket superbrukeren jobber i.
Eksportmalene velges i en nedtrekks liste og har navn som beskriver hvilket foretak de tilhører, f.eks. Sykehuset Innlandet – Pasienter. Det er ikke mulig å tilgangsstyre hver enkelt eksportmal, slik at superbrukere vil ha mulighet til å velge eksportmalen til et annet foretak.
Denne rutinen beskriver hvordan systemforvalter i HV IKT utfører kontroll av logg for å fange opp eventuelle feileksporteringer som blir gjort.
Kontroll av logg
Den som kontrollerer loggen må ha tilgangsrolle SYSTEM_ADMIN.
Hyppighet
Kontroll utføres en gang per måned.
Avvik i systemlogg
Hvis det avdekkes uttak av eksportmaler på tvers av helseforetak, melder Helse Vest IKT regional forvalter i Helse Sør-Øst.
Regional forvalter melder feil til dataansvarlig ved aktuelle helseforetak, som er ansvarlig for å følge opp med eventuelle tiltak.
Bestilling og utlevering av systemlogg til dataansvarlig
Systemforvalter Helse Vest IKT har tilgang til systemlogg. Utskrift av systemlogg for et helseforetak kan kun bestilles av dataansvarlig i helseforetaket. Systemloggen inneholder alle aktiviteter i eMestring og det må gjennomføres en omfattende sortering og fjerning av andre helseforetak sine aktiviteter, før den videresendes dataansvarlig.
Utskrift av systemlogg skal krypteres med passord før den sendes dataansvarlig på mail. Passord oppgis/sendes via telefon.
Det er utarbeidet rutinebeskrivelser til kvalitetssystem for eMestring ved Sykehuset i Vestfold. Rutinene er delt med helseforetakene i Helse Sør-Øst. Det enkelte helseforetak er ansvarlig for å tilpasse rutiner til eget kvalitetssystem. Regional forvaltning er ansvarlig for å oppdatere og videreformidle nødvendige endringer i rutiner ved endring i programvare eller andre endringer som berører eMestring i Helse Sør-Øst.
Oversikt rutinebeskrivelser i eMestring