Psykososial oppfølging

Sist oppdatert: 26.08.2024
Utgiver: UNN Tromsø
Versjon: 1.2
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Omsorg for pasienten 

Det finnes ikke bevis for psykologisk debriefing av de som er utsatt for potensielt traumatiserende hendelser. Metastudier og internasjonale retningslinjer for behandling av PTSD fraråder bruk av psykologisk debriefing (kriseintervensjon), da det er vist å potensielt kunne øke risikoen for PTSD. Forskning viser at de aller fleste som opplever noe traumatisk tilpasser seg, og uten behov for psykologisk behandling, uten å utvikle psykiske lidelser.

 

I stedet kan støtte i akuttfasen, også kalt psykologisk førstehjelp, være viktig for opplevelsen av omsorg hos de som rammes av en krise. Psykologisk førstehjelp tar utgangspunkt i fysisk og psykisk tilstedeværelse av helse- og omsorgspersonell og andre støttepersoner. Det baserer seg på helt grunnleggende ting som å tilby trygghet gjennom ly, mat og varme, beskytte mot ytterligere stressorer, og mobilisere pasientens eget støtteapparat.

 

Psykososiale tiltak i akuttfasen (psykologisk førstehjelp), Helsedirektoratet

Omsorg for pårørende 

Sykepleierkoordinator akuttmottak sørger for at pårørende som ankommer akuttmottaket eller operasjonsstua tas hånd om på pårørenderom. Der har de anledning til å bli værende og få støtte av personell fra akuttmottak inntil videre oppfølging kan besørges av andre.

 

Traumeleder har ansvar for at pårørende er informert. Skal journalføres.

 

OBS! Se egen prosedyre for dødsfall: Mors. Uventet dødsfall skal ikke meldes på telefon til pårørende. Legen har det formelle ansvaret for varsling ved uventet dødsfall, men lokal prest/politi skal brukes med personlig fremmøte.

 

Barn som pårørende håndteres i tråd med Helse Nords egne prosedyrer for dette: DS6312 Barn som pårørende

Psykisk helseteam i somatikk 

UNN har et tverrfaglig sammensatt Psykisk helseteam i somatikk (PHIS) som en finner mer informasjon om her; https://unn.no/avdelinger/medisinsk-klinikk/psykisk-helseteam-i-somatikk. Teamet tilbyr poliklinisk psykisk helsehjelp til pasienter med somatisk sykdom som også får en psykisk reaksjon eller psykisk lidelse. På sikt vil teamet også tilby vurderinger knyttet til villet egenskade samt krisesamtaler. Det er lege i somatisk spesialisthelsetjenestene som sender henvisning til teamet om det er behov for bistand fra dem.

Preste- og samtaletjenesten 

FB0275 Prestetjenesten i UNN

 

Prestetjenesten deltar i psykososialt støttearbeid overfor skadde, uskadde og pårørende ved ulykker og katastrofer slik det er beskrevet i sykehusets katastrofeplan. Tilsvarende gjelder ved ulykker av mindre omfang, hvor for eksempel akuttmottak eller intensiv er involvert.

Kommunen 

Kommunen har ansvar for psykososial oppfølging ved kriser, ulykker og katastrofer. Herunder ligger opprettelse av kriseteam.

Sosionom 

Lav terskel for henvisning til sykehussosionom.
Obligatorisk ved intensivopphold > 1 døgn, ulykker med dødsfall, involvering av barn i ulykke eller som pårørende.

 

Sosionomene på UNN har lang erfaring og bred kompetanse på hvordan sykdom, ulykker og skader påvirker hele livssituasjonen til pasienten. Pasienter i krise kommer ut av sine vanlige sosiale roller og funksjoner, som må ivaretas av andre. Den sosiale livssituasjonen må kartlegges. Sosionom kartlegger og vurderer tiltak for pasienten og pårørende. Sosionomene kan kriseforståelse og er spesielt utdannet til å forstå familie- og nettverksrelasjoner. De kan være brobygger til øvrig hjelpeapparat ved utskrivelse. Sosionomer har også systemkunnskap – oversikt over de forskjellige nivåer og rettigheter innen offentlig forvaltning og velferdsordninger.

 

Sosionom kan tilby støttesamtale til pasienten og pårørende.

 

Traumeutsatte pasienter kan ofte oppleve ulike psykiske traumereaksjoner som f.eks. påtrengende minner, flashbacks, tankekjør, frykt, utrygghet, skam, tap osv. Det er ikke anbefalt å gå i dybden på hendelse og følelsesmessige reaksjoner de første 24 timene etter et traume, men vil for de fleste bli et behov etter hvert. Støttesamtaler rundt hendelsen og en normalisering av de nevnte reaksjonene kan ut fra erfaring være til god hjelp. Sosionomtjenesten har egne kontor/samtalerom til dette formålet.

 

Det kan også være nødvendig å kontakte pasientens hjemkommune for å få satt lokalt kriseteam for familie/nettverk. Det er særdeles viktig å tenke på pasientens barn. Disse trenger god informasjon som er psykologisk aldersadekvat.Det er også spesielle behov for ekstra god tid der en skal informere barn, samt at lokaliteter er egnet. Barna kommer som regler i følge med voksen (ledsager), og det er viktig at en klarerer hvor de skal være og hvem som skal betale for dette.

 

RL0741 Pasientreiser

 

Rehabilitering fra 1. dag.

Tilbud om psykisk krisehjelp for traumer, og tilbud om informasjon, råd og veiledning om velferdsordninger og forsikringsordninger med advokat.

 

Behovet har ofte sammenheng med skadens omfang, tap og dødsfall i samme ulykke, subjektiv opplevelse av ulykken, ressurser og sosiale nettverk. Det blir gitt tilbud om emosjonell mestring, praktisk problemløsning og handling. Det vil være viktig med kognitiv rekonstruering for å hjelpe pasienten på veien videre.

 

Mange har psykiske krisereaksjoner som:

  • Påtrengende tanker og minner, og plagsomme drømmer og mareritt
  • Sorg over andres død, og opplevelse av egen dødstrussel
  • Opplevelse av skyld og uaktsomhet
  • Frykt for tap av egen helse
  • Framtidsfrykt for tapt arbeidsevne og inntekt

 

Mange har behov for hjelp til velferdsordninger som:

  • Sykemelding, arbeidsavklaringspenger og andre NAV-ytelser.
  • Det er ikke mulig for pårørende å få fullmakt for å ivareta digitale sykemeldinger.
    Dette fordi NAV ikke har et system som gjør at pårørende kan logge seg inn på sitt eget NAV og velge brukertilgang til den de har fullmakt for. Sosionom bistår med informasjon om legalfullmakt eller verge
  • Det er forbudt for pårørende å logge seg inn på pasientens NAV uten pasienten tilstede som samtykker. Det betyr: når vi har pasienter innlagt som ikke er i stand til å kommunisere må det skrives ut en papirsykemelding.
  • Melde saken inn til forsikringsselskap og advokat
  • Kontakte Personskadeforbundet
  • Søke om kommunale tjenester

Tolk 

RL1000 Tolketjeneste - bestilling av tolk i Helse Nord

 

Hast/Akutt-bestillinger: utføres direkte på telefon 22993299 - Trykk 1

 

Samisk tolk kan brukes gratis 08-22 hele uken, telefon 46847404.

Pressehenvendelser 

Universitetssykehuset Nord-Norge gir ikke ut opplysninger om skadeomfang på pasienter som er akuttinnlagt etter ulykker.

Alle pasienter har rett til vern mot spredning av opplysninger om personlige og helsemessige forhold. Dette gjelder også personer som har vært utsatt for ulykker.

I beredskapssituasjoner eller ved store hendelser kan det bli gjort andre vurderinger, jf. Helsepersonellovens §23 pkt. 4.

 

Henvendelser om voldssaker og kriminalsaker må rettes til politiet.

 

Telefonnummer til pressevakta: 48226000

RL10388 Media - informasjon ved ulykker/pasienthendelser - retningslinje

Se følgende prosedyresamling for generell mediekontakt:

DS16185 Kommunikasjon og media i UNN

Pasientinformasjon 

Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi har opprettet en egen informasjonsside for traumepasienter:

traumepasient.no