Oppbevaring og utlevering av pasientens verdisaker

Sist oppdatert: 03.07.2023
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 0.1
Forfattere: Marita K. Wiken og Stine Langdalen
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

  • Sikre en forsvarlig håndtering av verdisaker som pasienter bringer inn i sykehuset.
  • Skal sikre at pasientens verdisaker ivaretas i tilfelle pasienten ikke kan gjøre rede for seg eller dør, og at de da utleveres til rettmessig pårørende/nærmeste pårørende eller skifteretten.
  • Beskrive ansvarsforhold og håndtering av evt. erstatningskrav.

Ansvar / målgruppe 

  • Alle ansatte som skal motta og utlevere verdisaker til våre pasienter.

 

Oppbevaring under undersøkelse, operasjon m.v. - korttidsoppbevaring

  • Ved planlagte innleggelser anmodes pasienten i innleggelsesskriv, om ikke å ta med seg verdisaker.
  • Den som tar imot pasienten ved innleggelsen, avklarer om pasienten har mye verdisaker med.

Gjør pasienten kjent med at sykehuset kun tar ansvar for verdisaker som er deponert.

Dersom pasienten har kontanter/smykker av stor verdi, skal det undersøkes om pasienten kan sende noe med pårørende hjem før operasjon. Evt. må verdisakene deponeres og oppbevares innelåst på sengeposten. Er dette et pengebeløp over kr. 2000,- må det låses inn i resepsjonen sin safe og lages egen verdipose med skjema.

 

Dokumentasjon og oppbevaring

  • Pasientens verdisaker legges i egen verdipose under påsyn av pasienten selv, og begge kvitterer på verdisaksskjema for at dette blir innlåst.
  • Originalkvittering (hvitt eksemplar) av verdisakskjema legges i plastlommen i oppbevaringsposen med pasientens navn og fødselsdato synlig. Gul kopi er postens eksemplar, og denne oppbevares i pasientpermen. Rød kopi er pasientens eksemplar.

Påse at det er godt gjennomslag dvs. fullstendige opplysninger også på rød kopi.

Posen lukkes under pasientens påsyn.

  • Posen låses inn på medisinrommet på seksjonen på Ortopedisk sengepost hvor pasienten skal legges inn. På Dagkirurgen låser pasienten selv inn sine verdisaker i ett garderobeskap, og har selv med seg nøkkelen under oppholdet. Dagkirurgiske pasienter på P.O får verdisakene låst inn på medisinrommet deres.
  • Det dokumenteres i innkomstnotat hva som er tatt imot av verdisaker.

Spesielle tilfeller 

Uklar eller død pasient

  • Dersom pasienten under innleggelse eller i løpet av oppholdet er/ blir uklar, må sykehuset overta pasientens ansvar for verdisaker. Dette gjelder også ved overflytting til annen institusjon der pasienten ikke kan ta vare på sine verdisaker.
  • Personalet må sørge for sikring av verdifulle eiendeler. Punkt 3.2 følges, men her må 2 personer fra hospitalet kvittere. Både original og gul kopi legges i posen. Rød kopi oppbevares i pasientpermen.
  • Verdisakene oppbevares inntil utlevering kan skje.

 

Verdisaker som savnes

  • Kontroller om savnede verdisaker er oppført i verdisakskjema.
  • Meldes som sak i avvikssystemet vårt i forhold til tapte eiendeler for pasient, og avviket følges opp av avdelingssykepleier.
  • Dersom det skal reises krav om erstatning fra sykehuset gjøres følgende:
    • Pasienten sender krav om erstatning på mail til postmottak@mhh.no. Kvittering /vurdering av verdi for tapt gjenstand legges ved.
    • Dersom beløp skal utbetales innhenter avdelingssykepleier pasientens kontonummer for utbetaling, og sender dette sammen med verdivurdering/kvittering til økonomiavdelingen som utbetaler beløpet i samråd med avdelingssjef/klinikksjef.
    • Saken skal være registrert i P360, og tilbakemelding om utbetaling gis av økonomiavdelingen til postmottak@mhh.no slik at saken kan lukkes.

Utlevering 

  • Verdiposen leveres tilbake mot pasientens signatur på originalkvitteringen (hvit). Posen åpnes i påsyn av pasienten.
  • Kvittert skjema for utleverte eiendeler (vanligvis hvit eks.) legges i kurvebok / oppholdsmappe og scannes ved utreise.
  • Verdisaker registreres utlevert i spl.notat.

 

Delutlevering av poseinnhold

  • Dersom pasienten får tilbakelevert deler av innholdet i posen i løpet av oppholdet, må ny pose/nytt skjema utfylles. Dette må også dokumenteres i spl.rapporten.

Verdisaker som ikke blir hentet ut  

Deponerte verdisaker som ikke hentes etter utskriving til hjemmet eller annen institusjon

  • Verdisaker blir oppbevart i 3 mnd. Skriftlig informasjon sendes pasienten etter utskriving for påminnelse om at det ligger verdisaker deponert på sykehuset. Det gis en frist på 14 dager før verdisakene sendes rekommandert til hjemme adresse.

 

Deponerte verdisaker etter pasienter som dør under sykehusoppholdet

  • Skriftlig informasjon sendes til tingretten der hvor avdød pasient hadde fast bopel (for Oslo- Oslo Byfogdembete), om at det er deponert verdisaker i avdødes navn på hospitalet. Kontakt OU-avdelingen ved behov for bistand.
  • Ved dødsfall skal ikke deponerte verdisaker utleveres uten fremvisning av skifteattest som viser at vedkommende har rett til å disponere over avdødes bo eller at offentlig skifte er åpnet.