Kvalitetssikret i henhold til DIPS versjon 22.2
Pasientansvarlig helsepersonell i sengeposter/døgnenheter i Helse Sør-Øst.
Brukerveiledningen beskriver fremgangsmåten for opprettelse og sending av PLO Helseopplysninger tidligmelding og Helseopplysninger oppdatering. Formålet med disse meldingene er å sikre at kommunen får god informasjon om pasientens status, antatt behandlingsforløp og forventet utskrivningsdato.
Sykehuset har ansvar for å sende Helseopplysninger til kommunen snarest og senest innen 24 timer etter at pasienten ble innlagt, eller når det avdekkes et antatt behov for kommunale pleie- og omsorgstjenester etter utskrivning.
Helseopplysninger Tidligmelding kan kun sendes én gang per innleggelse og brukes dersom pasienten allerede har kommunale pleie- og omsorgstjenester på innleggelsestidspunktet.
Helseopplysninger oppdatering kan sendes flere ganger i løpet av innleggelsen for å sikre at kommunen til enhver tid har oppdaterte opplysninger. Dersom pasienten ikke har kommunale pleie- og omsorgstjenester før innleggelse, men det antas å være et behov for tjenester etter utskrivning, skal dette være første melding som sendes til kommunen. For kommunen vil dette vises som Varsel om innlagt pasient.
Følg stegene beskrevet under
For å kunne opprette Helseopplysninger (og andre PLO-meldinger), må pasienten være registrert som inneliggende med et døgnopphold, og PLO-kommune må være registrert (se egne brukerveiledninger).
Noen opplysninger, som for eksempel om pasientens innleggelse, pårørende m.m hentes automatisk inn i dokumentet. Hvis disse opplysningene ikke stemmer, må de oppdateres i aktuelle felter andre steder i Arena – se tabell.
Obligatoriske felter må fylles ut for å kunne godkjenne og /eller sende Helseopplysninger. Disse feltene er Planlagt uttid i deldokumentet PLO – Kontaktperson, og deldokumentet PLO – Status og antatt forløp.
1. Aktiver aktuell pasient
2. Sørg for at Planlagt uttid er registrert i Opphold (Ctrl + Alt + F) i Sengepostrutiner (Alt + G). Planlagt uttid skal alltid registreres og oppdateres i Sengepostrutiner, ikke direkte i skjemaet Helseopplysninger
3. Åpne PLO-siden (Ctrl + Alt + 4)
4. Klikk Send PLO-melding i vinduet PLO-dialog
5. Velg Helseopplysninger tidligmelding eller Helseopplysning oppdatering.
Oversikt over hvilke felter som innhenter informasjon automatisk og hvilke som er fritekstfelter finnes i tabell under. Automatisk innhentede opplysninger kan innhentes på nytt via oppdateringsknappen som vises til høyre i deldokumentet når Helseopplysninger er i redigeringsmodus. Dersom det er sendt Helseopplysninger tidligere, vil sammenfallende felter inneholde teksten som tidligere ble sendt når ny melding opprettes.
I alle fritekstfelter er det mulighet for å sette inn fraser ved bruk av fraseknapp helt til høyre i fritekstfeltet.
6. For å sende dokumentet med en gang klikk Send og dokumentet blir sendt.
7. Dersom dokumentet ikke kan fullføres med én gang kan det godkjennes og lukkes for å fortsette senere. Dette gjøres ved å klikke Godkjenn (Ctrl + G) og lukk
Oppgaven vil da legge seg som “Dokumenter til sending” i PLO arbeidsgruppen.
Redigere og sende tidligere godkjent Helseopplysninger
1. Aktiver aktuell pasient
2. Finn aktuelt dokument under PLO-Dialog
3. Dobbeltklikk for å åpne dokumentet
4. Dersom dokumentet skal sendes uten endring klikk Send
5. Dersom dokumentet skal endres før sending, klikk Rediger,
og dokumentet åpner seg i redigeringsmodus
· Klikk på blyanten på deldokumentene som skal oppdateres/endres
· Husk å bruke oppdateringsknapp til høyre i hvert enkelt deldokument for å få med nylig endret/tillagt informasjon. Felter som henter informasjon automatisk (se oversikt i tabell), for eksempel Planlagt uttid, må redigeres fra aktuelt sted i Arena ved endringer
· I alle fritekstfelter er det mulighet for å sette inn fraser ved bruk av fraseknapp helt til høyre i fritekstfeltet.
· Dersom det er sendt Helseopplysninger tidligere, vil sammenfallende felter inneholde teksten som tidligere ble sendt når ny melding opprettes
Når det redigeres blir det alltid en ny linje i PLO-siden
Også når man bare trykker Rediger - og så Godkjenn & Lukk - og ikke gjør noen endringer, så vil det bli laget en ny versjon og et nytt innslag i PLO-side
6. Når dokumentet er klart for sending klikk Send og dokumentet blir sendt.
Enkelte deldokumenter kan om ønskelig fjernes fra Helseopplysninger. Slike deldokumenter viser en knapp helt til høyre for overskriften:
Hold musepekeren over knappen slik at en rød ramme vises rundt hele deldokumentet. Trykk og hold på knappen, og deldokumentet fjernes fra Helseopplysninger.
Man kan hente inn igjen deldokumentet ved på trykke på +-tegnet til høyre for overskriften
Vær obs på at fjernet deldokument også er fjernet dersom man oppretter en ny Helseopplysninger (men kan innhentes igjen som vist over).
Begrep | Beskrivelse |
Pasientopplysninger | Dokumentet henter tolkeopplysninger, om pasienten bor alene, pårørende og fastlegeopplysninger fra siden Pasientopplysninger |
Ansvarlig behandler | Dokumentet henter navn på ansvarlig behandler fra siden Opphold, under fanen Sengepostrutiner |
Kontaktperson | Dokumentet henter inn opplysninger fra Aktuell kontakt: avdeling, seksjon, post og postens telefonnummer. Primærkontakt hentes fra Sengepostrutiner. Planlagt Utdato hentes fra Planlagt uttid under Sengepostrutiner og skal oppdateres derfra, ikke endres i skjema. Kontaktperson og telefonnummer legges inn manuelt |
Oppholdet aktuelle diagnoser | Dokumentet henter inn ICD-10 diagnoser fra Medisinsk koding. Husk å endre verdien til Ja dersom det skal sendes med til kommunen. |
Legemiddelreaksjon og kritisk informasjon |
Dokumentet henter inn opplysninger fra Kritisk informasjon. Sett hake for hvilken kritisk informasjon du ønsker skal sendes |
Aktuell problemstilling | Fritekstfelt. Aktuell problemstilling pasienten ble innlagt med |
Status og antatt forløp | Fritekstfelt. Beskriv status og antatt forløp for pasienten |
Familie og sosialt | Fritekstfelt som brukes for å registrere familie og sosialt på pasienten. Feltet er persistent på pasient, det vil si at opplysninger fylt ut her følger pasienten på tvers av innleggelser. |
Ansvarlig for medisinske opplysninger | Søk opp riktig behandler |
Medisinsk vurdering | Fritekstfelt |
Sykepleieopplysninger |
Fritekstfelt. Dokumenter om pasienten trenger hjelp til administrering av legemidler, praktiske opplysninger og om informasjon er gitt, til hvem og i hvilken form
|
Funksjonsområder |
Ved førstegangs opprettelse av Helseopplysninger oppdatering må det trykkes på + i enden av deldokumentet. Fritekstfelter. Bruk funksjonsområder behandlingsplan for å beskrive pasientens funksjonsnivå. Felter som ikke fylles ut vises ikke i sendt rapport |
Ansvarlig for sykepleieopplysninger |
Søk opp riktig helsepersonell |
Ingen aktuelle deifinsjoner.