Opphold - Oppgjør

Sist oppdatert: 10.01.2025
Godkjent av: Anne Lundar Keiser, faggruppeleder Pasientadministrasjon og pasientflyt
Godkjent dato: 17.12.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 0.2
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1. Endringer siden forrige versjon 

Bilder og tekst er endret iht. DIPS Arena v. 23.2.

2. Målgruppe og omfang 

Målgruppen for denne brukerveiledningen er alle brukere som skal registrere og foreta økonomisk oppgjør på pasienter i poliklinikk, og regnskapsavdelingen administrerer inntekter i klinisk system.

3. Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

 

3.1 Hvordan registrere økoniomisk oppgjør i opphold

1. Naviger til Opphold i Startmenyen

2. Velg aktuelt opphold fra listen.

3. Klikk på fanen Oppgjør

4. Egenandelstakst 201b kommer automatisk om ikke annet er bestemt for aktuell avdeling.

5. Skal pasienten ha annen takst i tillegg, så skrives koden inn i Legg til takst. Det kan settes opp forslag med de mest brukte takstene som mulige valg ned på enhetsnivå (lokalisering) som vist. Dette er et lokalt oppsett og kan bestilles hos lokal forvaltning ved behov for endringer eller nye takster som valg.

6. Legg til Frikode under Pasientfinansiering ved å trykke på nedtrekksmenyen og velg riktig frikode om pasienten skal registreres med frikode.

Se oversikt over Frikode og takst i punk 3.4.

7.Ved opprettelse av Ny indirekte aktivitet/Kontakt med kontakttype Indirekte kontakt, vil automatisk frikode Fri undersøkelse bli lagt til. Dersom

oppholdet har konsultasjonstype Indirekte pasientkontakt og det er satt inn en verdi i feltet Indirekte aktivitet, kommer ikke 201b automatisk i

Takst.

8. Om det er brukt en frikode som ikke genererer faktura til pasient, klikk Sett oppgjort.

Om det skal genereres en faktura til pasient, klikk Faktura, Kontant eller Ferdigstill oppgjør for foretak som har tatt i bruk Helselogistikk.

9. Faktura som er opprettet vil vises til høyre i bildet under Fakturagrunnlag og Fakturaoversikt for dette oppholdet.

10. I Fakturaoversikt til høyre i oppgjørsbildet vises også åpne fakturaer under Åpen - fra andre opphold.

11. Klikk på Hamburgermeny på faktura for å få frem følgende valg:

  • Skriv ut: For utskrift av faktura.
    Klikk på System øverst i DIPS Arena vinduet og klikk Skriveoppsett for å endre hvor eller hvordan faktura skal skrives ut. Her er det anledning til å velge printere eller andre digitale alternativer for eksempel PDF.
  • Krediter: Krediter faktura.
    Etter kreditering skal det skrives en merknad for årsak til kreditering. Oppgjør på oppholdet åpnes opp igjen etter en kreditering og skal fullføres på nytt. Velg Vis Opphold via[AM1] [JM2] Hamburgermeny på den aktuelle faktura, klikk fane Oppgjør. Utfør korrigeringer på faktura og sett oppgjøret oppgjort. Trykk F5 for å laste inn bildet på nytt.
    Eksempler på bruk av kreditering: Feil på faktura (Koding, takst etc.), reklamasjoner, innsigelser.
  • Kontantbetaling: Ved kontant betaling.
    En dialogboks vil åpne seg, hvor mottatt beløp må tastes inn[AM3] . Velg deretter Registrer betaling eller Avbryt. Ved mottatt kontantbetaling medfører dette noen tilleggssteg for å lage et oppgjørsbilag. Oppgjørsbilaget og rutinene rundt dette har lokale forskjeller. Se derfor egen rutine for oppgjørsbilag[AM4] .
  • Bankkortbetaling: Ved betaling med kort.
    Bankterminal må være tilkoblet datamaskinen for at integrering skal fungere opp mot DIPS Arena.
  • Manuell bankkortbetaling: Brukes ved feil med bankkortbetaling i terminal eller ved bankterminaler som ikke er integrert mot DIPS Arena.
    En dialogboks vil åpne seg, legg inn nødvendig informasjon og velg Registrer betaling eller Avbryt.
  • Legg til merknad: For å legge til en kommentar på faktura.
  • Endre forfallsdato: Det må oppgis en begrunnelse for å kunne endre forfallsdato. Det er ikke mulig å legge inn forfallsdato som er tidligere enn 14. dager etter opprettelsen av faktura
 

 

 

3.2 Funksjoner i Fakturagrunnlag

 

Til høyre i fanen Oppgjør vises Fakturagrunnlag. Her vises Fakturaoversikt over faktura som gjelder for det aktuelle oppholdet, og åpne ubetalte fakturaer fra tidligere opphold. Skal det foretas endringer på faktura, kan det gjøres direkte fra Fakturagrunnlag.

 

Klikk på Hamburgermeny på aktuell faktura i Fakturaoversikt:

 

  • Skriv ut
  • Krediter – Husk å sette oppgjort etter endring i oppgjør!
  • Kontantbetaling
  • Bankkortbetaling
  • Manuell bankkortbetaling
  • Legg til merknad
  • Endre forfallsdato
  • Fjern fakturagebyr
  • Vis i reskontro – Åpner reskontro til pasient i Økonomi

 

 

3.3 Økonomisk oppgjør fra Konsultasjoner inkl. uferdige

 

1. Klikk på Konsultasjoner inkl. uferdige i Startmenyen

2. Fyll ut aktuelle felt:

Listen kan sorteres på Utvalg for mangler ( hurtig valg istedenfor filtrering), Fra og Til (Inntid/Uttid), Fra (dato) og Til (dato).

Velg Oppgjør

Klikk Oppdater

3. Viktige kolonner for oppfølging er med * og skal stå fremst i listeoppsettet.

4. Klikk på menyen ved sktuell pasient og velg Gå til oppgjør

5. Ta oppgjør - se veiledning fra punkt 3.1.4

 

 

3.4 Frikoder og takster

Frikoder består av nasjonale frikoder og lokale frikoder.

Nasjonale frikoder vil si at det ikke kreves egenandel av pasienten når egenandel i henhold til lovverk godtgjøres av staten.

Lokale frikoder er frikoder som er tilgjengelig for sykehusene i DIPS Arena, men som ikke er hjemlet i lovverket.

 

Nasjonale frikoder:

 

  • Akutthjelp ved overgrepsmottak
  • Barn under 16 år: er fritatt fra å betale egenandeler i somatikk.
  • Barn under 18 år: er fritatt fra å betale egenandeler i psykiatri.
  • Frikort: Dersom frikort fra HELFO er oppnådd oppdateres feltet automatisk.
  • Innsatt i fengsel: Benyttes dersom pasienten er innsatt i fengsel.
  • Krigspensjonist: Krigspensjon er en kompensasjon for nedsatt arbeidsevne på grunn av skader som følge av krigen 1939-45.
  • Militær: Pasienter i førstegangstjeneste er fritatt fra å betale egenandel.
  • Pasientens tilstand: Vurderes av behandler og registreres samme dag som konsultasjonen. Begrunnelse må være dokumentert i journal.
  • Smittefarlig sykdom: Allmennfarlige smittsomme sykdommer, jfr. Forskrift om allmennfarlige smittsomme sykdommer §1.
  • Svangerskap: Gjelder når det polikliniske oppholdet har tilknytning til graviditeten.
  • Prevensjon til kvinner i LAR: Veiledning om, innsetting eller fjerning av langtidsvirkende prevensjon til kvinner i fertil alder som får behandling i Legemiddelassistert rehabilitering (LAR).
  • Poliklinisk helsehjelp i LAR: Oppsøkende behandling av rusmiddelavhengige.
  • Yrkesskade: Skade er godkjent som yrkesskade med bekreftelse fra NAV.
  • Statens barnehus

 

Lokale frikoder:

  • Fri undersøkelse, intet blir fakturert: For inneliggende pasienter (Frikoden kommer automatisk opp).
  • Konsultasjon betales av fakturamottaker: Benyttes når pasienten bor i institusjon (sykehjem), og institusjonen skal motta faktura.
  • Konvensjonsavtale: Pasient fra land med EØS/konvensjonsavtale (dokumentasjon gyldig EHIC + pass/ID-kort kreves)
  • Uten konv.avt. eller mangler EØS-skjema: Når pasienten kommer fra et land uten konvensjonsavtale eller mangler nødvendig dokumentasjon.
  • Selvbetalende: Pasient uten norske trygderettigheter.
  • Lang ventetid: Pasienten skal ikke betale egenandel ved forsinkelse over 1 time for elektiv poliklinisk behandling.
  • Utskrevet tvungent psykisk helsevern
  • Ingen egenandel (ingen egenandel blir fakturert)
  • Egenandel betales av henv.inst.
  • Forsikring
  • Honorartakst

 

 

Se vedlagte matrise for bruk av takst i forhold til valgt frikode:

 

 

3.5 Oppholdet er rapportert og godkjent - endre takst eller frikode

 

Om det står Oppholdet er rapportert og godkjent, vil det si at regnskapsavdelingen har rapportert oppholdet til Helfo, slik at det kommer på frikortgrunnlaget til pasient.

 

For å endre takst eller frikode etter at oppholdet er rapportert til Helfo, gjøres følgende:

 

Det er opprettet en faktura til pasient i Fakturaoversikt

  • Krediter faktura i fakturaoversikt og oppdater ved å klikke på F5 knapp. Endre takst og frikode, og deretter sett oppholdet som oppgjort igjen ref. punkt 3.1.5. Oppholdet vil bli rapportert på nytt til Helfo med korrigeringer ved neste rapportering.

 

Det er ikke opprettet en faktura til pasient i Fakturaoversikt

  • Om det er en frikode som gjør at det ikke er opprettet en faktura, slett taksten og klikk Lagre. Oppdater ved å klikke F5 knapp. Oppholdet vil stå som Uoppgjort, og du kan endre takst og frikode, og deretter sett oppholdet som oppgjort igjen.

4. Definisjoner 

Ingen aktuelle definisjoner