Juridiske forhold

18.04.2024Versjon 0.8

Før innleggelse 

Innleggende lege skal ta stilling til hvorvidt pasienten kan legges inn frivillig eller om pasienten må begjæres innlagt på tvungent vern. Om det ikke er åpenbart formålsløst (eksempel om pasienten mangler samtykkekompetanse) skal frivillighet forsøkes først.

 

Samtykkekompetansevurdering

Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter. Den som yter helsehjelp avgjør om pasienten mangler kompetanse til å samtykke. Vurdering av samtykkekompetanse kan være utfordrende, men det fleste verktøy fokuserer på fire følgende områder:

  1. Evnen til å forstå informasjon som er relevant for beslutningen om helsehjelp.
  2. Evnen til å anerkjenne informasjonen i sin egen situasjon, spesielt knyttet til egen lidelse og mulige konsekvenser av de ulike behandlingsalternativene
  3. Evnen til å resonnere med relevant informasjon i en avveining av de ulike behandlingsalternativene
  4. Evnen til å uttrykke et valg

 

Hvorvidt pasienten skal innlegges frivillig eller på tvungent vern er en helhetlig vurdering som gjøres av innleggende lege. Fritt sykehusvalg gjelder ikke for øyeblikkelig hjelp.

 

Frivillig innleggelse (PHL § 2-1)

  • Formalia ikke påkrevd, men ekstern legehenvisning er ønskelig, se nedenfor vedr § 3-1.
  • Pasient >16 år som er samtykkekompetent kan innlegges frivillig på grunnlag av eget samtykke.

Pasient < 16 år kan ikke innlegges på bakgrunn av eget samtykke. Det kreves samtykke fra foresatte/barnevern. Kan kun innlegges frivillig.

Se Lovdata

 

Samt. til å være u.lagt tvungent psykisk helsevern (PHL § 2-2)

En spesifikk avtale mellom faglig ansvarlig og pasienten. Avtale må inngås ved innleggelse sykehus. Pasienten og pårørende skal ha informasjon om klageadgang til kontrollkommisjonen.

Se Lovdata.

 

Vedtak om tvungen legeundersøkelse (PHL § 3-1)

Dersom en lege trenger å undersøke en pasient mot dennes vilje, må legen først kontakte kommunelegen. Offentlig myndighet (kommunelege, helse- og omsorgstjeneste, politi, fengselsmyndighet) kan begjære tvungen legeundersøkelse. Kommunelegen må da vedta bruk av § 3-1 før pasienten kan innhentes (ev. med politi) til legeundersøkelse hos fastlege eller legevaktslege. Tvungent psykisk helsevern kan ikke etableres uten at en lege først personlig har undersøkt pasienten.

Se Lovdata

 

Vedtak om tvungen observasjon (PHL § 3-2)

Følgene vilkår må være oppfylt dersom man treffer vedtak om tvungen observasjon;

  • Frivillighet er forsøkt eller er formålsløst.
  • Pasienten er undersøkt av to leger hvor den ene er uavhengig av institusjonen.
  • Pasienten er vurdert å ha manglende samtykkekompetanse (ikke nødvendig om fare for eget liv eller andres liv eller helse).
  • Det er overveiende sannsynlig at pasienten har en alvorlig sinnslidelse og fyller vilkårene for tvungent psykisk helsevern (§ 3-3).

 

Pasienten skal gis anledning til å uttale seg og institusjonen skal være faglig og materielt i stand til å tilby adekvat behandling. Etablering skal helhetlig vurderes å være den beste løsningen for pasienten.

 

Pasienten skal motta informasjon om at han/hun er henvist for vurdering om innleggelse iht. tvangsparagraf, og en spesialist i psykiatri vil vurdere dette i løpet av 24 timer etter pasientens ankomst til institusjonen. Pasienten og pårørende skal ha informasjon om klageadgang til kontrollkommisjonen.

 

Tvungen observasjon (§ 3-2) kan som hovedregel ikke vare utover 10 dager fra undersøkelsens begynnelse. Kun unntaksvis kan observasjonstiden forlenges med kontrollkommisjonens samtykke inntil 10 nye dager.

Se Lovdata

 

Vedtak om tvungent psykisk helsevern (§ 3-3)

Følgene vilkår må være oppfylt dersom man treffer vedtak om tvungent psykisk helsevern:

  • Frivillighet er forsøkt eller er formålsløst.
  • Pasienten er undersøkt av to leger hvor den ene er uavhengig av institusjonen.
  • Pasienten er vurdert å ha manglende samtykkekompetanse (ikke nødvendig om fare for eget liv eller andres liv eller helse).
  • Pasienten oppfyller enten behandlings- eller farekriterier.

 

Pasienten skal gis anledning til uttale seg og institusjonen skal være faglig og materielt i stand til å tilby adekvat behandling. Etablering skal helhetlig vurderes å være den beste løsningen for pasienten.

 

En lege utenfor institusjonen må personlig ha undersøkt pasienten den dagen henvisningen skrives, begrunne sitt valg av paragraf og gi en god beskrivelse av symptomer og funn som underbygger anmodningen om tvungen psykisk helsevern. Henviser skal også ha vurdert hvorvidt frivillighet er gjennomførbart, da dette skal etterstrebes. Ved bruk av § 3-3 er et hovedvilkår at pasienten har en alvorlig sinnslidelse.

 

Pasienten skal motta informasjon om at han/hun er henvist for vurdering om innleggelse iht. tvangsparagraf, og at en spesialist i psykiatri vil vurdere dette i løpet av 24 timer etter pasientens ankomst til institusjonen. Pasienten og pårørende skal ha informasjon om klageadgang til kontrollkommisjonen.

 

Pasienter som er på tvungent psykisk helsevern uten døgnopphold, kan innlegges direkte til psykiatrisk akuttmottak uten å gå via fastlege eller legevakt, men hovedregelen må være at lege/den som har ansvaret for oppfølging av tvang uten døgnopphold skriver begjæring, jf. § 4-10, og begrunner nødvendigheten av innleggelsen.

 

Faglig ansvarlig skal minst en gang hver tredje måned, ved personlig undersøkelse av pasienten, vurdere om vilkårene for vernet etter § 3-3 fremdeles er tilstede. Tvungent psykisk helsevern (§ 3-3) varer i ett år, og det må søkes om forlengelse.

Se Lovdata

 

Det er ikke tillatt å overføre fra frivillig til tvungent psykisk helsevern (PHL § 3-4)

Unntak: Om pasientens psykiske tilstand vurderes å være til nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse, kan en uavhengig lege begjære at innleggelsen konverteres til tvungent psykisk helsevern etter personlig vurdering. Faglig ansvarlig spesialist fatter vedtak om tvungent vern.

 

Se Lovdata

Generelt 

Kapitlet gir en kort forklaring av de mest aktuelle paragrafene brukt i vaktsammenheng. Det er imidlertid svært viktig å sette seg godt inn i psykisk helsevernloven med forskrifter (heretter PHL). Beste kilde er Rundskriv IS-9/2012.

Tvangstiltak og tvangsmidler i avdeling 

Tvangsmidler kan bare benyttes etter vedtak av faglig ansvarlig. Klageinstanser ved § 4-4 er Fylkeslegen, for andre tvangsmidler er det kontrollkommisjonen. Det er krav til ettersamtale ved all bruk av tvangstiltak eller tvangsmidler

 

Skjerming (PHL § 4-3)

Det kan fattes vedtak om skjerming dersom pasientens psykiske tilstand eller utagerende adferd tilsier det.

Se Lovdata.

 

Undersøkelse og behandling uten eget samtykke (PHL § 4-4)

For pasient som er under tvungent psykisk helsevern, kan det fattes vedtak om undersøkelse eller behandling uten eget samtykke.

Se Lovdata.

 

Forbindelse med omverdenen (PHL § 4-5)

For pasienter som er under tvungent psykisk helsevern i form av døgnopphold i institusjon, kan den faglig ansvarlige vedta innskrenkninger i retten til å få besøk, bruke telefon og motta og sende brev/pakker for inntil 14 dager, i den utstrekning sterke behandlingsmessige eller sterke velferdsmessige hensyn eller sterke hensyn til nærstående person gjør dette nødvendig.

Se Lovdata.

 

Undersøkelse av rom og eiendeler samt kroppsvisitasjon (PHL § 4-6)

Ved begrunnet mistanke om at rusmidler, legemidler, skadelige stoffer, rømningshjelpemidler eller farlige gjenstander vil bli forsøkt innført eller er innført i en institusjon i psykisk helsevern, kan den faglig ansvarlige vedta at pasientens rom eller eiendeler skal undersøkes og at det skal foretas kroppsvisitasjon av pasienten.

Se Lovdata.

 

Urinscreening for rus (PHL § 4-7a)

Frivillig innlagt pasient

Faglig ansvarlig kan begjære urinscreening for rusmidler dersom det er mistanke om rusmiddelbruk som ikke pasienten oppgir, dersom dette oppfattes behandlingsmessig strengt nødvendig. Pasienten må skriftlig samtykke til dette.

 

Pasient innlagt på tvungent vern

Samme som for frivillig innlagt pasient, men faglig ansvarlig kan i tillegg fatte vedtak om slik urinprøve.

Se Lovdata.

 

Evaluering av tvangsbruk § 4-2

Ved avsluttende tvangstiltak skal disse evalueres med pasienten. Ansvarlig for evalueringssamtale er faglig ansvarlig som kan delegere ansvar til annen relevant og kompetent helsepersonell. Evalueringen skal gjenomføres og journalføres straks tiltaket er avsluttet.

Se Lovdata.

 

Adgang til klage

Alle tvangstiltak samt etablering av tvungen psykisk helsevern gir adgang til klage til både pårørende og pasienten. Klagesaker behandles av Kontrollkommisjonen, med unntak av klage på Behandling uten eget samtykke § 4-4 som behandles av Fylkeslegen. I alle klagesaker har pasient og pårørende rett på advokatbistand.

 

Tvangsmidler i døgninstitusjon (PHL § 4-8)

Tvangsmidler skal bare brukes overfor pasienten når dette er uomgjengelig nødvendig for å hindre ham i å skade seg selv eller andre, eller for å avverge betydelig skade på bygninger, klær, inventar eller andre ting. Tvangsmidler skal bare brukes når lempeligere midler har vist seg å være åpenbart forgjeves eller utilstrekkelige. Bruk av tvangsmidler kan oppleves vanskelig for pasienten, det er derfor viktig å informere om bakgrunnen for denne avgjørelsen. Pasient skal informeres om vedtaket og klageadgang. Nærmeste pårørende skal også informeres om vedtaket med mindre pasienten motsetter seg dette. Det skal gjøres grundig begrunnelse i dokumentasjon om årsak, situasjon som førte til bruk og hvilke andre lempelige midler som er forsøkt eller vurdert, og hvorfor ikke disse er funnet tilstrekkelige eller aktuelle. Tidspunkt og bakgrunn for bruk av mekaniske tvangsmidler dokumenteres i egen protokoll, der faglig ansvarlig skal signere.

 

PHL § 4-8a: Mekaniske tvangsmidler som hindrer pasientens bevegelsesfrihet, herunder belter og remmer samt skadeforebyggende spesialklær.

 

Tilsyn ved bruk av mekaniske tvangsmidler

Skal gjøres av vakthavende lege minimum hver 8. time, men å løse opp skal vurderes fortløpende. Tilsynet skal dokumenteres i journal. Lege må i journalnotat eksplisitt skrive hvorfor opprettholdelse av mekaniske tvangsmidler fortsatt er nødvendig. Som hovedregel skal bakvakt konfereres før oppløsning. Somatisk status/sirkulasjon skal vurderes jevnlig. For tromboseprofylakse se lokale rutiner.

 

PHL § 4-8b: Kortvarig anbringelse bak låst eller stengt dør uten personale til sted.

PHL § 4-8c: Enkeltstående bruk av korttidsvirkende legemidler i beroligende eller bedøvende hensikt.

PHL § 4-8d: Kortvarig fastholding.

a og b er ikke lov å bruke på pasienter under 16 år.

Se Lovdata.

 

Tilbakeholdelse på nødrett

Gjelder dersom pasienten er frivillig innlagt og er til umiddelbar fare for eget eller andres liv og helse. Pasienten kan holdes tilbake på nødrett så lenge nødrettsgrunnlaget er til stede. Grunnlaget må vurderes kontinuerlig.

Se Lovdata.

 

Pasientrettighetsloven kapittel 4A

Hvis pasienter uten samtykkekompetanse motsetter seg helsehjelp, kan det fattes vedtak om behandling uten samtykke. Gjelder bare ved somatiske lidelser. Vedtak treffes av den legen som er ansvarlig for helsehjelpen.

Se Lovdata.

 

Helsepersonelloven §7

Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Med de begrensninger som følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 4-9, skal nødvendig helsehjelp gis selv om pasienten ikke er i stand til å samtykke, og selv om pasienten motsetter seg helsehjelpen.

Se Lovdata.

Referanser 

  1. Psykisk helsevernloven (Riedl, Elde, 2008)
  2. Legevakthåndboken på nett
  3. Psykisk helsevernloven med forskrifter,
  4. MEDLEX
  5. http://www.helsedirektoratet.no
  6. http://www.lovdata.no
  7. www.nav.no
  8. Revidert 2022 etter gjennomgang av Lovdata med forskrifter - se metoderapport