Hindre smitteoverføring fra pasient til personalet og omgivelsene
Ansvar/målgruppe
Avdelingsledelsen har ansvar for å legge forhold og rutiner til rette for å ivareta hygieniske prinsipper, og for en løpende kontroll og oppdatering av viktige infeksjonsforebyggende tiltak.
Enhver ansatt tilknyttet operasjonsavdelingen har ansvar for å følge avdelingens til enhver tid gjeldene hygieniske retningslinjer.
Målgruppen for denne prosedyren er renhold på operasjon.
DEFINISJON AV SMITTEREGIME 2
Smitteregime 2 avnendes ved kjent smitte der man ikke forventer kontaminering til omgivelsene. Benyttes ved mindre inngrep, begrensede hudinfeksjoner og lokale abcesser der det er kontroll på søl og sprut.
KLARGJØRING AV OPERASJONSSTUEN
Koordinator varsler renholdspersonalet om smitteregime
Plakat for smitte henges på døren til operasjonsstuen. Plakaten skal indikere hvilket regime det er.
Hent stativ med gule smittesko.
Hent smittetralle med frakker, briller osv og sett utenfor operasjonsstuen.
Det er ikke nødvendig å fjerne utstyr som ikke kommer i kontakt med pasienten eller blir berørt av personalet.
Søppelposer/sekker byttes ut til gule sekker for smitteavfall.
Etter operasjon
Klargjør store gule avfallsbokser til risikoavfall og gul sekk til til sko.
Kjør trallen utenfor operasjonsstuen og ta imot brukte instrumenter fra operasjonssykepleier. Trallen kjøres umiddelbart ned til sterilsentralen merket med gul smittelapp.
Renholder tar på seg smittefrakk, hansker, hette og munnbind.
Avfallsekkene dobbelemballeres og lukkes forsvarlig. Ta av hansker og utfør hånddesinfeksjon. Frakt sekkene til avfallscontainer utenfor PO.
Utfør desinfeksjon av operasjonsbord, assistansebord, nærstående inventar, utstyr/leiringsutstyr, røntgenfrakker og berøringspunkter som ved mellomvask.