Kom i gang - rapporter

Sist oppdatert: 31.05.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.4
Forfattere: Regional Faggruppe Journal og rammeverk
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Bilder og tekst er endret iht. DIPS Arena versjon 22.2. Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2

2 Målgruppe 

Målgruppen for denne brukerveiledningen er brukere som har behov for å kjøre og ta ut rapporter. Denne brukerveiledningen beskriver funksjonalitet i Arena Rapporter.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Oppsett og tilgangsstyring 

For å ta ut rapporter i Arena:

  1. Klikk Startmeny (Ctrl+L)
  2. Velg den oppgavespesifikke siden Rapporter tabellvisning (Ctrl+Alt+P)

3.2 Finne ønsket rapport 

Rapportsiden åpnes med sortering alle. I søylen til venstre vises rapportgrupper, hvor du kan gruppere på forskjellige rapportgrupper som Alle, Pasientlister, Virksomhetsrapporter, Journal/dokumenter og Psykiatriske vedtak.

 

Øverst i høyre side i rapportsiden er det huket av for «Vis kun de jeg har tilgang til». Fjern denne for å se flere rapporter.

 

Finn ønsket rapport ved å velge rapportgruppe, søke i listen over rapporter, eller bruke Avansert søk

 

 

3.3 Dokumentasjon 

Dokumentasjon om den enkelte rapport gjenfinnes i den enkelte rapport, enten ved å klikke på Dokumentasjon i valgt rapport eller ved å klikke på boksymbolet i listen over rapporter

 

3.4 Åpne og lukke rapport 

  • Klikk på rapportnavnet på den aktuelle rapporten, rapporten åpnes.
  • klikk på Tilbake til rapportlisten for å lukke rapporten.

3.5 Kriterievariabler 

Åpne aktuell rapport. På venstre side vises kriterievariabler hvor det gjøres utvalg for kjøring av rapport.

 

For å vise/skjule Kriterievariabler, klikk på pilen ved Kriterievariabler.

 

3.6 Kjøre rapport 

For å kjøre rapport:

  1. Fyll ut ønskede valg i Kriterievariabler
  2. Klikk Kjør Rapport.

3.6.1 Filtrering av rapportinnhold 

 

Rapportene vises i tabellformat. Det er mulig å filtrere disse rapportene ved hjelp av ulike funksjoner, slik som valg av kolonner, sortering og filtrering.

 

Det er mulig å filtrere rapportene basert på innhold i en kolonne slik at kun relevante data vises:

  1. Klikk på symbolet som ligner på en «trakt» (filterikon) i den aktuelle kolonnen, nedtrekksmenyen åpnes.

 

2. Sett hake for ønskede verdier for filtrering

3. Klikk Ok.

3.6.2 Aktivere pasient fra rapport 

I noen rapporter kan pasient aktiveres direkte. Dette gjøres ved å klikke på lenken Aktiver pasient.

3.7 Aggregering 

For kolonner som inneholder tallverdier går det an å bruke aggregeringsfunksjoner.

  1. Klikk på Aggregering
  2. Velg ønsket kolonne, deretter ønsket funksjon.
  3. Følgende er mulige å velge: Summer, Gjennomsnitt, Antall, Maks, Min
  4. Aggregeringsresultatet vises under den aktuelle kolonnen.

3.8 Eksporter rapport til XML- eller Excel-format 

  1. Åpne aktuell rapport
  1. Velg ønskede Kriterievariabler
  1. Klikk Kjør rapport
  2. Klikk Eksporter (funksjonen er tilgangsstyrt)

 

  1. Velg XML-format eller Excel-format.
  1. Rapporten åpnes i valgt format

3.9 Utskrift av rapport 

Rapporter kan kun skrives ut fra eksportert format, se punkt 3.8

4 Definisjoner 

Definisjoner

5 Referanser 

Ingen aktuelle referanser.