Kvalitetsindikatorer

29.11.2023Versjon 2.1

Introduksjon 

Helsemyndighetene ønsker at pasienter, pårørende og publikum skal få bedre kunnskap om kvaliteten i helsetjenesten. Helsedirektoratet har i den forbindelse etablert egne kvalitetsindikatorgrupper som har i oppgave å identifisere og utvikle nasjonale kvalitetsindikatorer innenfor sine områder. Det er ledelsen i Helsedirektoratet som tar endelig beslutning om hvilke grupper som skal opprettes og hva som skal være mandatet til den enkelte gruppen.

 

En kvalitetsindikator er et indirekte mål, en pekepinn, som sier noe om kvaliteten på det området som måles. Det er vanlig å dele inn kvalitetsindikatorer i struktur-, prosess- eller resultatmål. Strukturmål retter seg mot forhold som helsesystemets kapasitet, personalets kompetanse, osv. Prosessmål evaluerer i hvilken grad klinisk praksis er i samsvar med det som anses å være optimale prosedyrer for utredning og behandling. Resultatmål gir informasjon om de helsemessige effektene av behandlingen, for eksempel funksjon eller overlevelse. Det foreligger ikke konsensus om hvilke av disse kvalitetsmålene som helst bør velges, eller hvordan sammenhengen mellom dem er. Ulike tilnærminger har sine fordeler og ulemper, og det er viktig at det tas hensyn til dette ved utviklingen av indikatorsystemene (1, 2).

 

Indikatorer kan sjelden stå alene, men kan brukes som ledd i en samlet vurdering.

 

Resultatindikatorene sier noe om hvorvidt tjenestene er trygge, sikre og virkningsfulle. Det er summen av alle indikatorene som kan gi informasjon om den samlede kvaliteten på tjenestene (3). Her inngår det Nasjonale Traumeregisteret (NTR) som viktigste indikator.

Nasjonale kvalitetsindikatorer for helse- og omsorgstjenesten skal gi informasjon om kvaliteten på helsetjenestene brukerne får. De brukes også til kvalitetsstyring og kvalitetsforbedring. Tverrfaglige grupper fra helse- og omsorgssektor, registermiljø og helsedirektoratet definerer parametere for å måle tjenester av god kvalitet. De nasjonale kvalitetsindikatorene sammenlikner kvalitet på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. NTR skal inngå som en nasjonal kvalitetsindikator innen behandling av alvorlig skadde.

 

Anvendelse av kvalitetsindikatorer for overvåking av tjenestenes ytelser kan ha flere formål. Myndigheter og eiere av helseinstitusjoner har forventninger om at kvalitetsindikatorer skal gi relevant styringsinformasjon og bidra til en åpenhetskultur knyttet til sykehusenes faglige standard og resultatoppnåelse. Like viktig er det at arbeidet på dette området kan bidra til at helsepersonell kontinuerlig følger med på klinisk praksis og forbedrer kvaliteten på det de leverer (1).

Bruk av kvalitetsindikatorer 

Kvalitetsindikatorer kan bidra til målrettet helsepolitisk styring og til målrettet virksomhetsstyring.

 

Kvalitetsindikatorer kan brukes til å evaluere måloppnåelse slik at eventuelle gap mellom den oppnådde og den ønskede verdi synliggjør potensialet for kvalitetsforbedring.

 

Alle traumesentre og akuttsykehus med traumefunksjon skal overvåke sine resultater ved hjelp av det nasjonale traumeregisteret. Ved overvåkningen av kvalitet må man se på alle sider av omsorgen (systemet, behandlingsprosesser og behandlingsresultater). De elementene som velges må speile det som ønskes målt og må samtidig kunne måles enkelt. Se ”kvalitetsindikatorer” i hvert kapittel.

 

Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi overvåker sammen med de regionale traumekoordinatorerer og traumeansvarlig leger kvaliteten på traumesystemet og traumebehandling med bruk av kvalitetsindikatorer fra traumeplanen, slik at de samles gjennom Nasjonalt traumeregister.

Prosessen er illustrert nedenfor:

Illustrasjon av kvalitetsprosessen fra Nasjonalt traumeregisters årsrapport for 2022

Referanser 

  1. Rygh LH, Mørland B. Jakten på de gode kvalitetsindikatorene. Tidsskr Nor Lægeforen 2006; 126:2822;(5)
  2. Evans C, Howes D, Pickett W, Dagnone Audit filters for improving processes of care and clinical outcomes in trauma systems. Cochrane Database Syst Rev. 2009 Oct 7;(4).
  3. Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre www.kvalitetsregistre.no