Den medisinske nødmeldetjenesten er definert som et landsdekkende, organisatorisk og kommunikasjonsteknisk system for varsling og håndtering av henvendelser ved behov for akuttmedisinsk hjelp og kommunikasjon innen helse- og omsorgstjenesten, der kommunenes legevaktnumre, nasjonalt legevaktnummer (116 117) og medisinsk nødtelefon (113) inngår. Noen AMK sentraler har spesialfunksjoner:
AMK-sentralene har som hovedoppgave å håndtere henvendelser om akuttmedisinsk bistand. Herunder å gi nødvendige råd og veiledning, prioritere, registrere, iverksette, koordinere og følge opp akuttmedisinske oppdrag. Det innebærer også å iverksette varsling ( nasjonal trippelvarslingsprosedyre) ved behov for samtidig innsats fra flere nødetater, samt varsle andre AMK-sentraler, kommunale legevaktsentraler og hovedredningssentralene (HRS) ved behov. AMK formidler informasjon til mottakende sykehus/traumeteam. Nærmere krav til ansvar, oppgaver og organisering av nødmeldetjenesten fremgår av akuttmedisinforskriften.
Det er i dag 16 AMK-sentraler som håndterer nasjonalt medisinsk nødnummer (113). AMK sentralene håndterte i 2021 totalt 669 284 samtaler på 113, varierende fra ca. 8600 - 234 000 til de ulike sentralene. AMK-sentralene er bemannet med sykepleiere (medisinske operatører) og ambulansearbeidere (ressurskoordinatorer), og benytter Norsk Indeks for Medisinsk Nødhjelp som beslutningsstøtte for å fastsette korrekt respons og gi systematisk telefonveiledning til innringer.
Ved melding om trafikkulykke/ store ulykker skal AMK-sentralen rutinemessig alarmere ambulanse, varsle politi og brann- og redningstjenesten (trippelvarsling), samt varsle lokal legevaktslege, og legevakt-sentral. Operatøren skal også vurdere å varsle luftambulanse/legebil/spesialambulanse, AMK-lege og akutthjelper.
Innsatspersonell fra politi, brann og helse kommuniserer via Nødnett under pågående utrykning og innsats på skadestedet. Akuttmottakene kan kommunisere direkte med innsatspersonell via egen kommunikasjonsterminal.
Ved melding om alvorlige skader skal AMK-operatøren gi innringer råd om relevante førstehjelpstiltak og følge opp disse;
AMK sentralene har video-verktøy der de kan overføre video direkte fra skadested med mulighet for operatøren å gi råd og veiledning. Video-streamen kan viderekobles for eksempel traumeleder via "med-titt" funksjon.
AMK bør ha dynamiske og korrekte ressursoversikter (inklusiv f.eks. legevakt, ambulanse, luftambulanse, kapasitet og tilgjengelig kompetanse ved sykehus/avdelinger). Ressursoversikten bør omfatte naboforetaks ressurser. Det må sikres at dersom en sentral får teknisk svikt, vil henvendelser automatisk bli overført til annen sentral med tilstrekkelig kapasitet og kompetanse. Ved større hendelser er det viktig at AMK har kapasitet til å håndtere og koordinere de involverte ressurser.
AMK sentralene har svartidskrav på 113 til at 90 prosent av samtalene besvares innen 10 sekunder. Alle sentraler i Norge klarer kravet med unntak av en. Den nasjonale svartiden er i 2023 innenfor kravet om 10 sekunder for 92 prosent av alle nødanrop. Opplæringen av AMK-operatører skjer lokalt med kursing, samt opplæring skulder til skulder med erfaren operatør. AMK kurs er basert på KoKom sin opplæringsplan for AMK og legevakter. Høsten 2022 er det ved Oslo Met oppstart av videreutdanning i "medisinsk nødmeldetjeneste".
Det foregår en nasjonal anskaffelsesprosess av nytt registreringsverktøy og kartverk for AMK sentralene. Det er planlagt oppstart av Locus Emergency i 2023, med trinnvis utrulling i alle landets AMK sentraler. Det er elektronisk journalsystem (EPJ) mellom ambulansene og sykehus, slik at korrekt informasjon følger pasientene gjennom behandlingskjeden. Det utløses i Norge ca. 7000 traumealarmer pr år. Av disse mottas 2500 på et regionalt traumesenter, mens resterende 4500 (64%) på akuttsykehus med traumefunksjon.
Sterke anbefalinger
Anbefalinger
AMK operatører, AMK-ansvarlige