Legemiddelhåndtering - generelle rutiner

Sist oppdatert: 29.03.2023
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.1
Forfattere: Inger Johansen, Kirsti Garbom, Elisabeth Duvaland og Jannicke Sundsby Karlengen
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

Dokumentet beskriver:

  • Rutiner for bestilling, mottak, oppbevaring, retur/kassasjon av legemidler

  • Rutiner for adgang/tilgang til medisiner

  • Rutiner for rengjøring og orden i legemiddellageret

  • Forsvarlig håndtering av legemiddelavfall

  • Rutiner ved stenging

 

Ansvar / målgruppe
  • Sykepleiere og leger med tilgang til medisinlager

 

Rutiner for adgang/tilgang til legemidler  

  • Adgang/tilgang til medisiner styres ved ID kort eller nøkkel.

  • Nærmeste leder er ansvarlig for å holde en oversikt over hvem som har tilgang.

  • Det skal være personlig kode tilknyttet kortlås på medisinrom.

  • Dagkirurgen har 3 nøkler til medisinskap. Nøkkelen til medisinskapet låses inn på resepsjonen på DK utenom åpningstid. Det er ett nøkkelsett i medisinskapet. Avdelingssykepleier har ett nøkkelsett.

Bestilling og mottak av legemidler  

  • Bestilling skjer via intern link «Tønsys» daglig (om nødvendig) før kl. 10:30. Ved hastebestilling bestill i TØNSYS, ring apotek for avtale om leveringstid.

  • Sjekker at mottatte medisiner stemmer overens med bestillingen. Alle medikamenter leveres i plomberte bokser eller hele kolli. Avdelingene må selv sørge for at medisinboksene blir levert på anvist sted utenfor ekspedisjonen innen kl. 10.00 mandag – fredag.

  • Signerer for mottatte medisiner med dato og signatur på ordreseddel. Ordreseddelen kan settes i perm etter kontrollen og oppbevares på posten / avdelingen i 1 år.

  • Kjølevarer må prioriteres å ryddes på plass først.
  • Kvitterer og signerer i narkotikapermen for mottak av A-preparater i egen kolonne.

  • Teknisk avdeling eller portør vil besørge transport til og fra apoteket.

Oppbevaring av legemidler 

  • Legemidler oppbevares i henhold til produsentens anvisninger i preparatomtalen.

  • Temperaturen i legemiddellageret skal være 15-25 ºC.

  • Kjøleskapet skal ha temperatur 2-8 ºC.

  • Legemidler skal normalt ikke utsettes for direkte sollys. Enkelte preparater må oppbevares i eske/kartong for ekstra lysbeskyttelse.

  • Legemidler skal oppbevares i samme emballasje som de blir utlevert i fra apotek.

  • Legemidler bør lagres etter ATC-systemet.

  • Desinfeksjonsmidler skal oppbevares adskilt fra legemidler på egne rom eller egne hyller/skap på medisinrom.

  • Industripakkede endoser skal oppbevares i originalesken.

  • Ved feriestenging skal A- og B-preparater oppbevares på avdelingens medisinrom/-skap.

Oppbevaring av legemidler i medisinrom/skap og legemiddeltraller  

  • Legemidler skal oppbevares i egne låsbare rom/skap, eller i låsbare legemiddeltraller

  • Seksjoner med behov for oppbevaring av A preparater skal ha eget narkotikaskap med separat nøkkel/kodelås

  • Anestesiavdelingen er ansvarlig for at akuttsekk ettersees kvartalsvis og ellers etter hver gang den har vært i bruk. Dette innebærer:

    Sjekk legemidler og utstyr: Dokumentasjon av kontroll og påfyll i henhold til innholdskjema. Noter utløpsdato og sett signatur for hver kontroll i egen bok/liste.
    Merk legemidler som skulle vært oppbevart i kjøleskap med ny, begrenset holdbarhet se: Brukstider for legemidler.
    Merkelapper "Holdbarhet" bestilles av anestesiavdelingen.
    Akuttsekken skal være plombert / forseglet. Link til F.21.03-02
  • Anestesi kan tillate at akuttbord/kofferter oppbevares på annen måte dersom det er nødvendig og forsvarlig.

  • Skuffene til hver enkelt pasient i legemiddeltraller merkes fortløpende med romnummer og sengenummer

  • Behovsmedisiner som brukes regelmessig, plasseres i egne fellesskuffer. Den nederste skuffen benyttes til flytende medisiner, engangsutstyr m.m.

  • Ved utdeling skal det gjøres i stand legemidler til bare en pasient om gangen.

  • Enkelte legemidler som injeksjonspreparater til pasientbehandling må av praktiske årsaker oppbevares i ulåste medisintraller på behandlingsrom på dagtid. Behandlingsrom blir låst ved dagens slutt

 

Infusjonsvæsker i varmeskap

  • Renholder/assistent har ansvar for påfyll og rullering av væske på operasjon og anestesi.

  • Skal ikke oppbevares lenger enn 6 mnd.

 

Legemidler til klinisk utprøvning
 
  • Alle legemidler som benyttes til klinisk utprøving skal være merket med Til klinisk utprøving

  • De generelle kravene til oppbevaring av legemidler gjelder også ved kliniske utprøvning


Oppbevaring av private legemidler
  • Pasientbundne legemidler skal oppbevares i medisinskap/-rom, adskilt fra enhetens lager. Pose med legemidler merkes med pasientens navn og fødselsdato.

  • A-preparater oppbevares i giftskapet, og det opprettes eget regnskaps ark. Registrer medisinoppbevaringen i DIPS / eiendeler.


Medisinske gasser; Transportkolber 

Orden og renhold på legemiddellagre og legemiddeltraller  

  • Alle avdelinger med legemiddellager og legemiddeltraller må sørge for daglig oppfølging; bestilling, renhold, holdbarhet. Avdelingssjef/avdelingssykepleier delegerer daglig ansvar til sykepleier på avdelingen.

  • Medisinrom/skap/traller skal holdes ryddig og rent av alle brukere. Kun legemidler og utstyr til administrering av legemidler skal oppbevares på medisinrom/skap.

  • Arbeidsbenk på medisinrommet skal rengjøres daglig og ved behov

Retur/kassasjon av legemidler 

  • Ved feilbestilling kan varer returneres apoteket for evt. kreditering.

  • Det må skje så raskt som mulig og avtales med apoteket på forhånd.

  • Legemiddelet skal være i originalemballasjen og uskadet.

  • Retur av medisiner skal gå direkte fra legemiddellager til apotek.

  • Se egen prosedyre for A og B- preparater.

Håndtering av legemiddelavfall  

  • Legemiddelavfall omfatter legemidler eller legemiddelrester som må kasseres av ulike årsaker, utstyr brukt ved administrering og tekstiler tilsølt av legemidler.

  • Legemiddelavfall i form av tørt avfall (tabletter, plaster) samt flytende legemidler i originalemballasjen (hetteglass, hele ampuller, medisinflasker og lignende) og rester i sprøyter og infusjonssett håndteres som risikoavfall i egnede beholdere som sendes til forbrenning.

  • Det er kun rene infusjonsvæsker uten tilsetninger som kan helles ut i vask/avløp.

  • Glassampuller kasseres i kanylebøtter.

  • LINK til avfallsprosedyre for MHH