Dokumentet beskriver:
Rutiner for bestilling, mottak, oppbevaring, retur/kassasjon av legemidler
Rutiner for adgang/tilgang til medisiner
Rutiner for rengjøring og orden i legemiddellageret
Forsvarlig håndtering av legemiddelavfall
Rutiner ved stenging
Ansvar / målgruppe
Adgang/tilgang til medisiner styres ved ID kort eller nøkkel.
Nærmeste leder er ansvarlig for å holde en oversikt over hvem som har tilgang.
Det skal være personlig kode tilknyttet kortlås på medisinrom.
Dagkirurgen har 3 nøkler til medisinskap. Nøkkelen til medisinskapet låses inn på resepsjonen på DK utenom åpningstid. Det er ett nøkkelsett i medisinskapet. Avdelingssykepleier har ett nøkkelsett.
Bestilling skjer via intern link «Tønsys» daglig (om nødvendig) før kl. 10:30. Ved hastebestilling bestill i TØNSYS, ring apotek for avtale om leveringstid.
Sjekker at mottatte medisiner stemmer overens med bestillingen. Alle medikamenter leveres i plomberte bokser eller hele kolli. Avdelingene må selv sørge for at medisinboksene blir levert på anvist sted utenfor ekspedisjonen innen kl. 10.00 mandag – fredag.
Signerer for mottatte medisiner med dato og signatur på ordreseddel. Ordreseddelen kan settes i perm etter kontrollen og oppbevares på posten / avdelingen i 1 år.
Kvitterer og signerer i narkotikapermen for mottak av A-preparater i egen kolonne.
Teknisk avdeling eller portør vil besørge transport til og fra apoteket.
Legemidler oppbevares i henhold til produsentens anvisninger i preparatomtalen.
Temperaturen i legemiddellageret skal være 15-25 ºC.
Kjøleskapet skal ha temperatur 2-8 ºC.
Legemidler skal normalt ikke utsettes for direkte sollys. Enkelte preparater må oppbevares i eske/kartong for ekstra lysbeskyttelse.
Legemidler skal oppbevares i samme emballasje som de blir utlevert i fra apotek.
Legemidler bør lagres etter ATC-systemet.
Desinfeksjonsmidler skal oppbevares adskilt fra legemidler på egne rom eller egne hyller/skap på medisinrom.
Industripakkede endoser skal oppbevares i originalesken.
Legemidler skal oppbevares i egne låsbare rom/skap, eller i låsbare legemiddeltraller
Seksjoner med behov for oppbevaring av A preparater skal ha eget narkotikaskap med separat nøkkel/kodelås
Anestesiavdelingen er ansvarlig for at akuttsekk ettersees kvartalsvis og ellers etter hver gang den har vært i bruk. Dette innebærer:
Sjekk legemidler og utstyr: Dokumentasjon av kontroll og påfyll i henhold til innholdskjema. Noter utløpsdato og sett signatur for hver kontroll i egen bok/liste.
Merk legemidler som skulle vært oppbevart i kjøleskap med ny, begrenset holdbarhet se: Brukstider for legemidler.
Merkelapper "Holdbarhet" bestilles av anestesiavdelingen.
Akuttsekken skal være plombert / forseglet. Link til F.21.03-02
Anestesi kan tillate at akuttbord/kofferter oppbevares på annen måte dersom det er nødvendig og forsvarlig.
Skuffene til hver enkelt pasient i legemiddeltraller merkes fortløpende med romnummer og sengenummer
Behovsmedisiner som brukes regelmessig, plasseres i egne fellesskuffer. Den nederste skuffen benyttes til flytende medisiner, engangsutstyr m.m.
Ved utdeling skal det gjøres i stand legemidler til bare en pasient om gangen.
Enkelte legemidler som injeksjonspreparater til pasientbehandling må av praktiske årsaker oppbevares i ulåste medisintraller på behandlingsrom på dagtid. Behandlingsrom blir låst ved dagens slutt
Infusjonsvæsker i varmeskap
Renholder/assistent har ansvar for påfyll og rullering av væske på operasjon og anestesi.
Skal ikke oppbevares lenger enn 6 mnd.
Legemidler til klinisk utprøvning
Alle legemidler som benyttes til klinisk utprøving skal være merket med Til klinisk utprøving
De generelle kravene til oppbevaring av legemidler gjelder også ved kliniske utprøvning
Pasientbundne legemidler skal oppbevares i medisinskap/-rom, adskilt fra enhetens lager. Pose med legemidler merkes med pasientens navn og fødselsdato.
A-preparater oppbevares i giftskapet, og det opprettes eget regnskaps ark. Registrer medisinoppbevaringen i DIPS / eiendeler.
Alle avdelinger med legemiddellager og legemiddeltraller må sørge for daglig oppfølging; bestilling, renhold, holdbarhet. Avdelingssjef/avdelingssykepleier delegerer daglig ansvar til sykepleier på avdelingen.
Medisinrom/skap/traller skal holdes ryddig og rent av alle brukere. Kun legemidler og utstyr til administrering av legemidler skal oppbevares på medisinrom/skap.
Arbeidsbenk på medisinrommet skal rengjøres daglig og ved behov
Temperaturkontroll av medisinrom og kjøleskap skal gjøres ukentlig på Temperaturkontrollskjema_ medisinrom.docx, evt. hyppigere i varme perioder
Medisinlager skal gjennomgås med tanke på holdbarhet av legemidlene.
Alle kontroller og rengjøringer skal dokumenteres med dato og signatur Skjema _holdbarhetskontroll for medikamenter og renholdsdokumentasjon_ medisinrom.docx
Ved feilbestilling kan varer returneres apoteket for evt. kreditering.
Det må skje så raskt som mulig og avtales med apoteket på forhånd.
Legemiddelet skal være i originalemballasjen og uskadet.
Retur av medisiner skal gå direkte fra legemiddellager til apotek.
Se egen prosedyre for A og B- preparater.
Legemiddelavfall omfatter legemidler eller legemiddelrester som må kasseres av ulike årsaker, utstyr brukt ved administrering og tekstiler tilsølt av legemidler.
Legemiddelavfall i form av tørt avfall (tabletter, plaster) samt flytende legemidler i originalemballasjen (hetteglass, hele ampuller, medisinflasker og lignende) og rester i sprøyter og infusjonssett håndteres som risikoavfall i egnede beholdere som sendes til forbrenning.
Det er kun rene infusjonsvæsker uten tilsetninger som kan helles ut i vask/avløp.
Glassampuller kasseres i kanylebøtter.