Previsitt til operasjonspasienter

Sist oppdatert: 17.06.2022
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 0.2
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

Sikre at alle operasjonspasienter får preoperativ visitt av anestesikyndig personell

 

Hensikten med preoperativ visitt er:

  • Å bidra til økt mestring og redusert stress for pasienten ved god informansjon
  • Å innhente data og opplysninger om pasienten
  • Eventuelt iverksette nødvendige tiltak før operasjon

 

Målet er: "Trygg pasient til anestesi "- "trygg anestesi til pasienten"

Ansvar / målgruppe 

Målgruppe: anestesileger/anestesikyndig personell

Handlinger 

Det vil ikke alltid være samme anestesilege som har POPP (Pre Operativ anestesi pasient poliklinikk) går previsitt og som har pasienten operasjonsdagen. Det er derfor viktig at preoperativt skjema fylles informativt ut av den som går previsitt for å sikre informasjons kontinuitet.

 

Det er den enkelte anestesileges ansvar å skrive tydelig på anestesiskjema!!

Kopi (rosa del) tas med til anestesi / operasjonsavdeling, slik at den som skal ha anestesien får lese om observasjoner, tiltak og eventuelle vurderinger for bedeøvelse før pasienten kommer til operasjon.

DIPS informasjon fylles ut preoperativt.

 

Ramme for en god samtale

  • Anestesilege tar previsitt på ortopedisk mottak i 3 etasje. Ønskelig at alle pasienter er vurdert før operasjonsmøte.
  • Vis at du har tid til samtalen!
  • Egnet rom der man kan snakke uforstyrret.
  • Bruk forståelig og tydelig språk uten for mange medisintekniske faguttrykk.
  • Samtalen bør være en dialog fremfor en monolog. Det er ulikt hva pasientene ønsker informasjon om.

 

Innhenting av opplysninger om pasienten

Gjøres via:

  • DIPS
  • Samtale med pasienten
  • Samtale med sykepleier på avdelingen
  • Samtale med behandlende ortoped