Oppfølging av medisinske problemstillinger og andre somatiske utfordringer

Dette emnet er hentet fra
08.01.2022Versjon 0.1

Generelt 

Her beskrives det spesifikke somatiske utfordringer for barn med EHS i fase 4. Behandling av epilepsi, ernæringsvansker, respirasjonsvansker, obstipasjon osv. følger vanlige gjeldende nasjonale og internasjonale retningslinjer for disse tilstandene uavhengig av grunnlidelse EHS.

Diagnostisk avklaring inkl. nevrologisk status 

Grundig somatisk og nevrologisk undersøkelse.

Økt trettbarhet/fatigue 

Fatigue er beskrevet som redusert kapasitet for fysisk og/eller mental aktivitet som skyldes en ubalanse i tilgjengelighet, utnyttelse og/eller restitusjon av nødvendige ressurser for å utføre slik aktivitet [11]. For mer inngående beskrivelse av symptomer se Ervervet hjerneskade – definisjon og langtidsfølger (Langtidsfølger – kognitive endringer ). For tiltak se Institusjonsre-/habilitering barn 1-18 (Sunnaas) (Kognisjon/kognitiv re-/habilitering).

Autonom dysregulering 

Autonom dysfunksjon også kalt paroxysmal sympatisk hyperaktivitet viser seg i dysregulasjon av blodtrykk og hjertefrekvens [12, 13] samt hypertermi, økt respirasjonsfrekvens og økt tonus [14, 15]. Slike symptomer og behandling hører mest til akuttfasen men kan også forekomme på et senere tidspunkt.

 

For inngående beskrivelse se Medisinske problemstillinger i akuttfasen (Akutt dystoni/Paroksysmal sympatisk hyperaktivitet (PSH)).

Hormonelle avvik 

Epilepsi 

Ved mistanke om epileptiske anfall bør det tas standard EEG eller man velger andre EEG prosedyrer ut ifra problemstilling. Epileptiske anfall bør behandles etter internasjonale retningslinjer.

Økt intrakranielt trykk/ hydrocefalus 

Økt intrakranielt trykk oppdages ikke alltids i akuttfasen eller fase 3. Man bør være observant på symptomer for økt hjernetrykk/hydrocefalus sent i forløpet og henvise barnet for utredning til akuttsykehus. Skyldes symptomene shuntsvikt bør nevrokirurgisk seksjon kontaktes umiddelbart (se også Oppfølging av medisinske problemstillinger (Øket intrakranielt trykk).

Ernæring og svelgfunksjon 

Dysfagiproblematikken blir ofte bedre eller forsvinner helt etter cirka 3 måneder hos barn med TBI [16]. Noen pasienter vil dog har vedvarende behov for PEG. Pasienten kan ha økt energibehov i re-/habiliteringsfasen. Innhold i næringen samt kontroll av sporelementer og andre parameter relatert til vitamintilførsel bør evalueres jevnlig (minst årlig ved PEG) i samarbeid mellom lege og KEF [17] (se også Medisinske problemstillinger i akuttfasen (Ernæring og svelgfunksjon) og Oppfølging av medisinske problemstillinger (Ernæring – underernæring og overvekt).

Lungefunksjon/trakeostomi 

Blære- og tarmfunksjon 

Avførings- og vannlatingsvansker er vanlige etter EHS [13]. Disse kan ha sin årsak i lang immobilisering og, ved utbredt hjerneskade eller -tumor, også i avvikende sentral styring av miksjon. Det er kjent at forstyrrelser i tarmtømming kan føre til forstyrrelse i miksjon og da bl. a. urgeinkontinens elle sjelden vannlating med resturin. Hjernestamskade kan føre til detrusor-sfinkter dyssynergi [13]. Forekomst av avføringsproblemer hos voksne etter TBI og slag har blitt estimert til 30-60 % [18]. I studien til Aadal et al. [18] fant man at 75% av den undersøkte populasjonen av voksne på rehabilitering etter TBI eller slag hadde avføringsproblemer. Det kunne være fekal inkontinens eller obstipasjon. Del av problemstillingen ligger muligens i redusert transittid for tarminnhold som funnet i en populasjon av eldre menn med TBI [19]. I mangel av studier i barnepopulasjonen bør man anta at barn med EHS vil ha avførings- og miksjonsproblemer persisterende til re-/habiliteringsperioden. Fokus bør være på anamnestisk kartlegging og behandling av disse ved konsultasjoner. Det kan være indisert med henvisning til uroterapeut eller andre relevante fagpersoner for evaluering/tiltak.

Søvn 

Det forekommer hyppig søvnforstyrrelser i den pediatriske populasjonen med EHS uansett grad av hjerneskaden [20, 21] spesielt også i fase 4. Studier som anvender polysomnografi finner hyppigere oppvåkning og mindre effektiv søvn [22, 23]. Forandringer i søvn-våken rytme, lengre tid til innsoving, hyppig mareritt samt skjæring av tenner og tale under søvn forekom også signifikant hyppigere [12, 20, 21]. Søvnproblemer behandles etter vanlige prinsipper for søvnforstyrrelser hos barn.

Smerte 

Blant type smerter etter EHS og særlig i re-/habiliteringsfase er hodepine et av de hyppigste smertesymptomene i fase 4. Hos individer med traumatisk hjerneskade forekommer kronisk hodepine i litt over halvparten av tilfellene, hyppigere hos de med såkalt lett TBI (75 %) enn de med moderat eller alvorlig TBI (32 %) [24]. Studier er hovedsakelig gjennomført med voksne pasienter. Disse pasientene rapporterte start av hodepine så sent som 3 måneder etter hjerneskaden [25]. Det forekommer også andre kroniske smertesyndromer som kompleks regional smertesyndrom og nevropatisk smertesyndrom [24]. En studie på tenåringer med TBI viste at cirka en kvart del opplevde kronisk smerte opptil 3 år etter skaden og da hovedsakelig hodepine (85 %) og ryggsmerter (42 %, [26]). Jenter ser ut til å være mer utsatt for å få kronisk hodepine spesielt etter mild TBI [27].

 

Differensialdiagnostisk er det viktig å utelukke akutte årsaker til som hydrocefalus.

 

Smerte bør kartlegges systematisk og over tid ved opphold i helseinstitusjon og ved poliklinisk konsultasjon. Hodepine, også i kronifisert form, må håndteres som annen hodepine mht. forebygging og behandling (Veileder i generell pediatri).

 

For smertekartleggingsverktøy og dosering av smertemedisin, se Medisinske problemstillinger i akuttfasen (Smertevurdering og -behandling)

 

Det anbefales også å konsultere eget smerteteam ved helseforetak ved komplekse og langvarige smertetilstander. Alternativt bør man få veiledning fra Regionalt palliativt team for barn og unge (PALBU).

Referanser 

  1. Lindsay, S., et al., A systematic review of hospital-to-school reintegration interventions for children and youth with acquired brain injury. PLoS ONE, 2015. 10(4).
  2. Galvin, J., et al., Predictors of functional ability of Australian children with acquired brain injury following inpatient rehabilitation. Brain injury, 2010. 24(7-8): p. 1008-1016.
  3. Bedell, G.M. and H.M. Dumas, Social participation of children and youth with acquired brain injuries discharged from inpatient rehabilitation: A follow-up study. Brain injury, 2004. 18(1): p. 65-82.
  4. Anaby, D., et al., Predictors of change in participation rates following acquired brain injury: results of a longitudinal study. Developmental Medicine & Child Neurology, 2012. 54(4): p. 339-346.
  5. Wells, R., P. Minnes, and M. Phillips, Predicting social and functional outcomes for individuals sustaining paediatric traumatic brain injury. Developmental Neurorehabilitation, 2009. 12(1): p. 12-23.
  6. Law, M., et al., Participation patterns of children with acquired brain injury. Brain Injury, 2011. 25(6): p. 587-595.
  7. Helsedirektoratet, Nasjonal veileder, Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. 2015: Oslo.
  8. Forskrift om habilitering og rehabilitering, Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator in FOR-2011-12-16-1256, H.-o. Omsorgsdepartementet, Editor. 2011, Helse-og Omsorgsdepartementet: Oslo.
  9. Dahl, H.M. and T. Berntsen. Prosjektrapport: Behandlingslinje for rehabilitering av barn og unge med ervervet hjerneskade 1-18 år. 2013 [cited 2019 12. november 2019]; Available from: stolav.no
  10. Helsedirektoratet, nasjonal veileder, oppfølging av personer med store og sammensatte behov. 2017, Helsedirektoratet: Oslo.
  11. Wilkinson, J., et al., Fatigue following Paediatric Acquired Brain Injury and its Impact on Functional Outcomes: A Systematic Review. Neuropsychol Rev, 2018. 28(1): p. 73-87.
  12. Cantore, L., K. Norwood, and P. Patrick, Medical aspects of pediatric rehabilitation after moderate to severe traumatic brain injury. NeuroRehabilitation, 2012. 30(3): p. 225-234.
  13. Ivanhoe, C.B. and E.T. Hartman, Clinical caveats on medical assessment and treatment of pain after TBI. J Head Trauma Rehabil, 2004. 19(1): p. 29-39.
  14. Blackman, J.A., et al., Paroxysmal autonomic instability with dystonia after brain injury. Arch Neurol, 2004. 61(3): p. 321-8.
  15. Baguley, I.J., et al., Paroxysmal sympathetic hyperactivity after acquired brain injury: consensus on conceptual definition, nomenclature, and diagnostic criteria. J Neurotrauma, 2014. 31(17): p. 1515-20.
  16. Morgan, A.T., Dysphagia in childhood traumatic brain injury: a reflection on the evidence and its implications for practice. Dev Neurorehabil, 2010. 13(3): p. 192-203.
  17. Cantu, R.C. and F.O. Mueller, The prevention of catastrophic head and spine injuries in high school and college sports. British Journal of Sports Medicine, 2009. 43(13): p. 981-986.
  18. Aadal, L., et al., Lower Bowel Dysfunction Following Acquired Brain Injury: A Challenge During Rehabilitation. Gastroenterol Nurs, 2019. 42(1): p. 12-19.
  19. Enevoldsen, J., et al., Gastrointestinal transit time and heart rate variability in patients with mild acquired brain injury. PeerJ, 2018. 6: p. e4912.
  20. Williams, C.N., et al., Sleep-Wake Disturbances After Acquired Brain Injury in Children Surviving Critical Care. Pediatr Neurol, 2020. 103: p. 43-51.
  21. Gagner, C., et al., Sleep-Wake Disturbances and Fatigue after Pediatric Traumatic Brain Injury: A Systematic Review of the Literature. J Neurotrauma, 2015. 32(20): p. 1539-52.
  22. Kaufman, Y., et al., Long-term sleep disturbances in adolescents after minor head injury. Pediatr Neurol, 2001. 24(2): p. 129-34.
  23. Busek, P. and J. Faber, The influence of traumatic brain lesion on sleep architecture. Sb Lek, 2000. 101(3): p. 233-9.
  24. Nampiaparampil, D.E., Prevalence of chronic pain after traumatic brain injury: a systematic review. JAMA, 2008. 300(6): p. 711-9.
  25. De Benedittis, G. and A. De Santis, Chronic post-traumatic headache: clinical, psychopathological features and outcome determinants. J Neurosurg Sci, 1983. 27(3): p. 177-86.
  26. Tham, S.W., et al., Persistent pain in adolescents following traumatic brain injury. J Pain, 2013. 14(10): p. 1242-9.
  27. Blume, H.K., et al., Headache after pediatric traumatic brain injury: a cohort study. Pediatrics, 2012. 129(1): p. e31-9.
  28. Faltynek, P., Marshall S., Sequeira, K. and Teasell, R. , Motor and sensory dysfunction following aquired brain injury. Clinical Guidebook ERABI, 2019. Versjon 13.0.
  29. Baque, E., et al., Systematic review of physiotherapy interventions to improve gross motor capacity and performance in children and adolescents with an acquired brain injury. Brain Inj, 2016. 30(8): p. 948-59.
  30. Janzen, S., Cassidy, C., Ogilvie, J., 4. Pediatric Acquired Brain Injury Acute Care and Rehabilitation Interventions. Clinical Guidebook, ed. ERABI. 2019.
  31. Shen, J., et al., Virtual Reality for Pediatric Traumatic Brain Injury Rehabilitation: A Systematic Review. American Journal of Lifestyle Medicine, 2018.
  32. Beretta, E., et al., Rehabilitation of Upper Limb in Children with Acquired Brain Injury: A Preliminary Comparative Study. J Healthc Eng, 2018. 2018: p. 4208492.
  33. Myrhaug, H.T., et al., in Intensive Training/Habilitation of Children with Congenital and Acquired Brain Damage. 2008: Oslo, Norway.
  34. Jackman, M., et al., The Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP) Approach: Best responders in children with cerebral palsy and brain injury. Res Dev Disabil, 2018. 78: p. 103-113.
  35. Bland, D.C., C. Zampieri, and D.L. Damiano, Effectiveness of physical therapy for improving gait and balance in individuals with traumatic brain injury: a systematic review. Brain Inj, 2011. 25(7-8): p. 664-79.
  36. Catroppa, C., Anderson, V., Beauchamp, M. H., & Yeates, K. O., New frontiers in pediatric traumatic brain injury : an evidence base for clinical practice. 2016, New York, NY: Routledge.
  37. Novak, I., et al., A systematic review of interventions for children with cerebral palsy: state of the evidence. Dev Med Child Neurol, 2013. 55(10): p. 885-910.
  38. Rivara, F.P., et al., Quality of care indicators for the rehabilitation of children with traumatic brain injury. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 2012. 93(3): p. 381-385.e9.
  39. Marquer, A., G. Barbieri, and D. Perennou, The assessment and treatment of postural disorders in cerebellar ataxia: a systematic review. Ann Phys Rehabil Med, 2014. 57(2): p. 67-78.
  40. Peri, E., et al., Motor Improvement in Adolescents Affected by Ataxia Secondary to Acquired Brain Injury: A Pilot Study. Biomed Res Int, 2019. 2019: p. 8967138.
  41. Kuhtz-Buschbeck, J.P., et al., Sensorimotor recovery in children after traumatic brain injury: analyses of gait, gross motor, and fine motor skills. Dev Med Child Neurol, 2003. 45(12): p. 821-8.
  42. Paleg, G.S., B.A. Smith, and L.B. Glickman, Systematic review and evidence-based clinical recommendations for dosing of pediatric supported standing programs. Pediatr Phys Ther, 2013. 25(3): p. 232-47.
  43. Enslin, J.M.N., U.K. Rohlwink, and A. Figaji, Management of Spasticity After Traumatic Brain Injury in Children. Front Neurol, 2020. 11: p. 126.
  44. Autti-Ramo, I., et al., Management of the upper limb with botulinum toxin type A in children with spastic type cerebral palsy and acquired brain injury: clinical implications. Eur J Neurol, 2001. 8 Suppl 5: p. 136-44.
  45. Cantor, J.B., et al., Systematic review of interventions for fatigue after traumatic brain injury: a NIDRR traumatic brain injury model systems study. J Head Trauma Rehabil, 2014. 29(6): p. 490-7.
  46. Konigs, M., et al., Effects of Timing and Intensity of Neurorehabilitation on Functional Outcome After Traumatic Brain Injury: A Systematic Review and Meta-Analysis. Arch Phys Med Rehabil, 2018. 99(6): p. 1149-1159.e1.
  47. Forsyth, R. and A. Basu, The promotion of recovery through rehabilitation after acquired brain injury in children. Developmental Medicine and Child Neurology, 2015. 57(1): p. 16-22.
  48. ICD-10 Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser. Klinisk beskrivelser og diagnostiske retningslinjer, ed. S.-o. helsedirektoratet. Oslo: Gyldendal akademisk.
  49. Regional retningslinje for diagnostisk utredning av barn og unge ved spørsmål om utviklingshemming ed. O.u.U. Regionsenter for habiliteringstjenesten for barn og unge. 2019.
  50. Fager, S. and C. Spellman, Augmentative and alternative communication intervention in children with traumatic brain injury and spinal cord injury. J Pediatr Rehabil Med, 2010. 3(4): p. 269-77.
  51. Stadskleiv, K., Kartlegging, in God kommunikasjon med ASK-brukere, K.-A.B. Næss, Karlsen, A.V., Editor. 2015, Fagbokforlaget. p. 73-76.
  52. Kurmanaviciute, R., Stadskleiv, K., Assessment of verbal comprehension and non-verbal reasoning when standard response mode is challenging: A comparison of different response modes and an exploration of their clinical usefulness. Cogent Psychology, 2017. 4(1).
  53. Fager, S.K., Beukelman, D.R., Individuals with traumatic brain injury, in Augmentative & Alternative Communication Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs, D.R. Beukelman, Mirenda, P., Editor. 2016: Paul H.Brooks Publishing.
  54. Prioriteringsveileder – psykisk helsevern for barn og unge Helsedirektoratet 2015, Oslo: Helsedirektorat.
  55. ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse – Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging 2018: Helsedirektorat.
  56. Golos, A. and G. Bedell, Psychometric properties of the Child and Adolescent Scale of Participation (CASP) across a 3-year period for children and youth with traumatic brain injury. NeuroRehabilitation, 2016. 38(4): p. 311-9.
  57. Law, M., et al., Participation patterns of children with acquired brain injury. Brain Inj, 2011. 25(6): p. 587-95.
  58. de Kloet, A.J., et al., Determinants of participation of youth with acquired brain injury: A systematic review. Brain Inj, 2015. 29(10): p. 1135-1145.
  59. Available from: materiellservice.no
  60. Finnvold, J.E., Langt igjen? Levekår og sosial inkludering hos menneskemed fysiske funksjonsnedsetjingar NOVA Rapport 12/2013. 2013: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.