Vis emner som begynner på ...
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z
Æ
Ø
Å

Dialogmeldinger

02.05.2024Versjon 0.1

Dialogmeldinger er elektroniske meldinger som sendes over Norsk Helse Nett (NHN), og ivaretar krav til informasjonssikkerhet og personvern. Elektronisk meldingsutveksling bidrar til effektiv kommunikasjon mellom sykehus og eksterne virksomheter som fastleger, kommunehelsetjeneste og andre helseforetak.

 

Dialogmeldinger benyttes til å spørre, undersøke, lage avtaler, innhente informasjon eller konferere, og skal kun brukes dersom pasienten har ordinært norsk fødsels- og personnummer eller D-nummer. For pasienter med H-nummer (hjelpenummer – dvs at pasienten ikke har et ordinært fødselsnummer) skal dialogmeldinger ikke benyttes.

Bruk av dialogmeldinger til senter for laboratoriemedisin 

For fastlege/legekontor/spesialisthelsetjeneste/andre

Forventet svartid: 3 – 5 virkedager

 

Hvordan starte en dialogmelding:

  • Start meldingen med navn på mottaker og fagområde
  • Opprett en dialogmelding pr. fagområde, dersom henvendelsen gjelder flere fagområder
  • Referer til prøvetakingsdato ved henvendelser til Senter for laboratoriemedisin

 

Dialogmeldinger kan benyttes til:

  • Spørsmål vedrørende oppfølging av pasient eller mottatt analyseresultater
  • Spørsmål vedrørende tolkning av prøveresultat
  • Melde avvik dersom man har mottatt svarrapport på feil pasient
  • Melde avvik dersom prøveresultat ikke samsvarer med klinikk

 

Telefonkontakt (ikke dialogmeldinger) benyttes ved:

  • Henvendelse eller funn av alvorlig karakter som krever rask avklaring
  • Etterrekvirering av laboratorieanalyser
  • Tilleggsopplysninger til en rekvisisjon
  • Generelle råd som ikke er knyttet til en pasientprøve

 

Dialogmeldinger lagres i pasientens journal og skal derfor ikke benyttes til lang dialog mellom rekvirent og Senter for laboratoriemedisin.

 

For henvendelser hvor telefonkontakt må benyttes - ring Senter for laboratoriemedisin: tlf. 69 86 84 10.