Ny brukerveiledning utarbeidet i henhold til DIPS Arena versjon 22.2.
Målgruppen for denne brukerveiledningen er ansatte som bruker DIPS og som har behov for å rydde og feilrette registreringer knyttet til oppmøte, planlagte kontakter og poliklinisk virksomhet.
Se underkapitler for fremgangsmåte.
Pasientlisten inneholder pasienter satt opp med planlagte kontakter (tilsvarende oppmøtelisten) og kan sorteres og filtreres på dato, post, seksjon, lokalisering og avdeling, tilsvarende andre pasientlister. Øverst i listen er det et filter som står med standard «Alt innhold», det er mulig her å filtrere på «Kun planlagte, Møtt og Avlyst». Dersom du filtrerer i andre kolonner vil dette filteret vise «Egendefinert»
Listen benyttes til kvalitetssikring og rydding av planlagte kontakter for oppmøteregistrering, manglende oppmøteregistrering eller feil oppmøteregistrering.
I listen er det mulig å sortere på periode ved å registrere fra- og til- dato.
Registrere oppmøte/ikke møtt kan også gjøres fra siden Oppmøteliste og Timebok i siden Planlegging. Se egne brukerveiledninger.
Klikk på Menyen og velg Angre oppmøte. Nytt vindu åpnes. Klikk Angre oppmøte for å bekrefte
Fra meny er det også mulig å gå til opphold og vise den planlagte kontaktenSe underkapitler for fremgangsmåte
Feilregistrert oppmøte kan endres på forskjellige måter
Fra siden Oppmøteliste: Klikk på Meny og velg Angre oppmøte
Fra siden Opphold: klikk på fanen Om oppholdet, og klikk på Angre oppmøte. En dialogboks åpnes
Fra siden Planlegging: høyreklikk på den aktuelle timen og velg Angre oppmøteregistrering
NB! Det er ikke mulig å angre oppmøte hvis det er registrert koder på oppholdet. Disse må slettes før oppmøte reverseres.Feil registrert takst
I Arena settes takst 201b automatisk. Dersom man forsøker å sette inn takst 201b igjen får man et varsel. Hvis man skriver 201 istedenfor 201b, får man ingen varsel og den feilregistrerte taksten må slettes.
Feil beløpt på takster
Hvis man får tilbakemelding om at beløp på brukte takster ikke stemmer overens med det som er bestemt av HELFO, må det rapporteres til Sykehuspartner.
Når man får tilbakemelding fra Sykehuspartner, må disse takstkodene registreres på nytt
Kreditering Helfo
Hvis opphold er Låst med RTV, trenger man ikke å Kreditere HELFO lenger i Arena. Dersom du gjør endringer på et opphold som er rapportert og godkjent av HELFO, vil det bli laget en kreditering til HELFO i bakgrunnen. Dette erstatter knappen “kredit Helfo” i Classic. Dersom du gjør endringer på et opphold som har status “Avvist av Helfo” eller “ikke rapportert”, vil statusen endres til “Oppholdet er uoppgjort” når det lagres.
Takster redigeres direkte fra fanen Oppgjør.
Dersom det er benyttet feil Lokal aktivitet og det er knyttet prosedyrekoder og tilstandskoder til denne må dette manuelt slettes i fanen for Medisinsk koding og siden Medisinsk koding.
For å legge til prosedyrekode eller ATC kode på en registrert kode klikk på koden den skal knyttes mot, og søk opp kode
Se underkapitler for fremgangsmåte
Det er ikke mulig å slette opprettede kontakter i DIPS Arena, derfor må feilopprettede kontakter avsluttes.
Det er også mulig å gjenåpne kontakter som er avsluttet ved en feil.
Åpne kontakten i arbeidsflaten ved å klikke på dette ikonet
eller dobbeltklikke på kontaktenKlikk Gjenåpne og klikk Gjenåpne for å bekrefte (dersom du gjenåpner en kontakt på en lukket henvisningsperiode, gjenåpnes også henvisningsperioden).
Det er ikke mulig å flytte en kontakt fra en henvisning til en annen henvisning. Disse må avsluttes. Følg fremgangsmåte beskrevet punkt 1 – 3 under 3.3.1 Feilopprettede kontakter.
For å gjenåpne henvisninger som er lukket må en opprette en ny kontakt på henvisningsperioden, eller gjenåpne den siste lukkede kontakten i henvisningsperioden.
Se underkapitler for fremgangsmåte
Dersom et dokument er knyttet til feil opphold eller henvisning endres dette i fanen Opplysninger på det aktuelle dokumentet.
Velg korrekt kontakt/innleggelse i nedtrekksmey under Kontakt
Velg korrekt henvisning i nedtrekksmeny under Henvisning
Klikk Lagre
Dersom det er opprettet dokument på feil pasient, kan dette flyttes til en annen pasient. For å få tilgang til å gjøre det må du først sende dokumentet i arbeidsflyt til en arbeidsgruppe du har tilgang til.
Åpne Oppgaver, og undermappen Dokument til vurdering
Åpne dokumentet i arbeidsflaten og klikk Rett/flytt
En blå felt åpnes, Flytt til annen pasient, i nedtrekksmeny
Søk opp pasient i feltet merket med pasient
Skriv inn begrunnelse og klikk Ok
Ingen aktuelle definisjoner.
Ingen aktuelle referanser.