Kontrollkommisjonen

Sist oppdatert: 24.05.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.5
Forfattere: Regional Faggruppe Psykisk helsevern og TSB
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Det er ingen aktuelle endringer i Arena v.23.2.

2 Målgruppe  

Målgruppen for denne brukerveiledningen er kontor og medlemmer i Kontrollkommisjonene.

 

Kontrollkommisjonen skal sikre den enkelte pasients rettssikkerhet i møtet med det psykiske helsevernet. Kommisjonen kontrollerer tvangsvedtak, behandler klager og fører velferdskontroll.

 

Medlemmer i Kontrollkommisjonene får tilgang til journal og vedtaksdokumentasjon i DIPS Arena.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Gi tilgang til Kontrollkommisjonen 

1. Søk frem aktuell pasient (Ctrl+F3)

2. Klikk på Involver andre i pasientforløpet fra pasientmeny

3. Beslutningsmalen vises nå i arbeidsflaten, fyll inn opplysninger som beskrevet under bildet

4. Klikk på Legg til aktiv pasient (mulig å legge til flere pasienter dersom samme "Utdypende begrunnelse")

5. Søk opp aktuell arbeidsgruppe for kontrollkommisjonen

6. Velg begrunnelse Tilsyn med helsepersonellets virksomhet

7. Fyll inn Utdypende begrunnelse.

8. Fyll inn tidsrom for tilgang, Fra og med – Til og med.
Det kan maks gis tilgang 4 uker fram i tid. Egne avtaler innenfor dette tidsrommet kan avtales med den enkelte kontrollkommisjon etter deres

møtefrekvens.

9. Klikk Lagre og lukk (Ctrl+S – Ctrl+W)

 

 

Pasienter det er gitt tilgang til ved Involver andre i pasientforløpet, kan gjenfinnes i pasientlisten Kontrollkommisjonen. På foretak med flere kontrollkommisjoner, vil listen kun vise pasienter tilknyttet arbeidsgruppen bruker/kontrollkommisjonsmedlem har tilgang til.

3.2 Involver Kontrollkommisjonen ved å benytte Intern melding 

For å gi Kontrollkommisjonen tilgang til aktuelle dokumenter, kan det sendes Intern melding fra dokumentet for aktuell pasient. Intern melding kan benyttes dersom det tilkommer nye saker på pasienter som Kontrollkommisjonen har fått tilgang til, for å kvalitetssikre at alle relevante vedtak blir behandlet.

 

1. Åpne siden Dokumentliste

2. Velg aktuelt dokument og klikk Intern melding

3. Søk etter aktuell arbeidsgruppe for «Kontrollkommisjonen»

4. Legg til emne “Tilgang til Kontrollkommisjonen”

5. Klikk Send

3.3 Redigere/kansellere tilgang 

Dersom tilgangsperioden skal utvides må tilgangen, som allerede er gitt, redigeres. Det er også mulig å kansellere tilgang.

 

  1. Klikk på Involvere andre i pasientforløpet
  2. Klikk på Historikk
  3. Klikk på Fremtidige og nåværende aktive tilganger du har gitt
  4. Klikk på aktuell pasient
  5. Klikk på Rediger-knappen for å utvide/endre tilgangen. Sett inn ny dato i datofeltet
  6. Klikk Kanseller-knappen for å slette gitt tilgang. Skriv inn Begrunnelse for kansellering

 

Ved kansellering vil pasienten vises i Kansellerte tilganger du har gitt.

4 Brukerveileder for Kontrollkommisjonen 

Medlem i kontrollkommisjonen logger seg på i DIPS Arena med sin brukerrolle.

Ved første innlogging i Arena kan det være nyttig å åpne følgende sider fra startmenyen:

  • Vedtak

  • Tvangsprotokoll

  • Dokumentliste

  • Kontrollkommisjonen (pasientliste)


 

Sidene nevnt over, vil da vises ved neste innlogging. For å aktivere pasient, dobbeltklikk på aktuell pasient i pasientlisten.

 

Dersom vedtak er sendt med intern melding, finnes disse under siden Oppgaver.

 

Det gjøres oppmerksom på at innsyn blir logget og kontrollert regelmessig.

4.1 Vedtakssiden 

Slik ser vedtakssiden ut:


 

  1. Lengst til venstre på vedtakssiden finnes et panel med oversikt over pasientens vedtaksperioder. Denne er som standard minimert, men det kan åpnes ved å klikke på panelet. Saksvisning og sammendrag oppdateres når en annen vedtaksperiode markeres i listen.
  2. I venstre hoveddel vises vedtakene
    • Rettslig grunnlag for behandling

    • Gjennomføring av behandling

  3. I høyre hoveddel finnes to sammendragsvisninger
    • Sammendrag vedtaksperiode: viser sammendrag av informasjon for hele vedtaksperioden som er valgt.

    • Sammendrag vedtak: viser sammendrag av informasjon for vedtaket som er markert. 

  4. Nederst i venstre hjørne kan man hake av for å se avsluttede vedtak og tekniske dokumenter.

 

Utfyllende informasjon om vedtakssiden:

Vedtaksperiode viser alle vedtak og andre aktuelle dokumenter som er knyttet til vedtakssaken.

 

Under hovedmappene opprettes det vedtaksmapper med status for hver vedtakstype.

  • Status: Vedtak som har en varighet, f.eks. phvl § 4-3-vedtak, får status Aktiv ved oppretting og Avsluttet når det er registrert opphørt. Vedtak uten varighet, f.eks. phvl § 4-8c, får status Fattet.
  • Selve vedtaket og tilhørende dokumenter opprettes fra menyen i vedtaksmappen.
  • De dokumentene som opprettes legger seg i kronologisk rekkefølge i vedtaksmappen med det nyeste øverst. Det er ingen begrensning på hvor mange dokumenter som kan ligge i en mappe.

 

Vedtak som er avsluttet for mer enn 7 dager siden skjules automatisk. Sett hake i boksen Vis avsluttede for å se alle vedtak.

4.2 Tvangsprotokoll på pasient 

  1. Klikk på Startmeny (Ctrl+L)
  2. Velg Tvangsprotokoll (Ctrl+Alt+0)
  3. Tvangsprotokollen har tre arkfaner: Tvangsbehandling, Tvangsmiddel og Skjerming

 

Bildet under er eksempel på protokoll for Tvangsmiddel


4.3 Dokumentliste 

  1. Åpne Dokumentliste (Ctrl+Alt+D)

  1. Åpne aktuelle dokumenter for informasjon

5 Definisjoner 

Ingen aktuelle definisjoner.

6 Referanser 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2000-12-21-1408

 

Relaterte dokumenter:

Søkeord til EK/e-håndbok: Kontrollkommisjonen, KK, tilgang, tvang