Venteliste - visning, sortering og filtrering

Sist oppdatert: 28.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.8
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Bilder og tekst er endret iht DIPS Arena versjon 22.2. Det er ingen aktuelle endringer i Arena v 23.2

2 Målgruppe  

Målgruppen for denne brukerveiledningen er ansatte som arbeider med oppfølging av ventelister.

 

Denne listen viser samme innhold og har samme funksjonalitet som siden Inntaksplanlegging.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Venteliste, sortering og valg av kolonner 

Ventelisten og siden Inntaksplanlegging viser alle pasienter som er rettighetsvurdog som ikke har fått en fast dato eller tid for oppmøte. I tillegg vil de henvisningene som ikke er rettighetsvurdert men gitt kontakttype Utredning til rett av helsehjelp komme opp i listen.

 

  1. Gå til siden Planlegging og velg fanen Venteliste

  1. Velg aktuell avdeling fra nedtrekksmenyen i feltet Avdeling og klikk Oppdater.

 

Ventelisten åpner seg på aktuell Avdeling.

 

  1. Klikk på Oppsett for å behandle listeoppsettet.

 

Velg om du ønsker å opprette ett nytt personlig listeoppsett eller behandle listeoppsettet for brukeren din .

 

Skriv inn nytt oppsettnavn, velg personlig oppsett

Lagre listeoppsett.

 

Alle ventelister bør vise minimum disse kolonnene når listen er hentet opp

  • Meny
  • Seksjon
  • Pasient med fødselsnummer
  • Mottatt dato
  • Ansiennitetsdato
  • Ventetid sluttdato
  • Frist for start helsehjelp
  • Tentativ
  • Oppmøtetid
  • Kontakttype
  • Tentativ diagnose

 

5. Andre aktuelle kolonner

Kolonner fra Pasientopplysninger

  • PersonID (NPR-ID)
  • Trenger tolk
  • Tolkespråk
  • Kommune

 

Kolonner fra henvisning

  • Mottatt dato ‐ dato henvisningen er mottatt sykehuset ‐ relevant i forhold til pasientens ventetid
  • Kontaktårsak: Fritekstfelt som henter tekst fra Henvisningsårsak i henvisningen. Kan endres i Planlagt kontakt til å beskrive mer spesifikke undersøkelser/behandlinger
  • Henviserens hastegrad – knyttes i hovedsak opp til vurdering. Det er også relevant for registrering av pakkeforløp
  • Avd., Seksjon og Post/Lokalisering – kommer fra henvisningen og kopieres over i den planlagte kontakten. Hvis dette ikke er registrert i henvisningen er det viktig å få Post/Lokalisering registrert inn i kontakten slik at oppmøtestedet kommer i innkallingsbrevet til pasienten
  • Ansiennitetsdato ‐ dato første gang henvisningen ble mottatt spesialisthelsetjenesten – indikerer når pasientens ventetid starter
  • Administrativ merknad – fritekstfelt som bl.a. kan omhandle beskjeder til vurderende behandler
  • Ventelisteinfo – fritekstfelt som kan benyttes til beskjeder, som er relevante til planlegging av pasientens oppmøte

 

Kolonner fra vurdering

  • Ventelisteinfo - Feltet vises i egen kolonne i ventelisten men ikke i andre skjermbilder. Avdelingene må lage interne rutiner for hva dette feltet skal benyttes til. Feltet er redigerbart også etter at henvisningen er vurdert og lagret
  • Frist for start helsehjelp – relevant for pasienter som ikke har fått påbegynt sin behandling/ utredning
  • Ventetid sluttdato – dato for når pasientens behandling er påbegynt.
  • Ventetid slutt – kommer opp som Ja når ventetid sluttdato er registrert og Nei for pasienter som fremdeles er ventende
  • Fagområde – Fagområde beskriver hvilket fag som har behandlingsansvaret ved oppmøte
  • Diagnosegrupper - Lokalt tilpasset kodeverk som kan brukes til å beskrive hva slags behandling/undersøkelse som skal tilbys
  • Omsorgsnivå – om det skal bestilles time til poliklinikk eller innleggelse
  • Kontakttype – hva pasienten skal til ved oppmøte på sykehuset
  • Ressurstype - vil kunne endres utover i et forløp
  • Prioritet ‐ benyttes dersom vurderende lege/psykolog ønsker prioritert inntak før frist
  • Post/Lokalisering – relevant ved planlegging av inntak
  • Frist for utredning av helsehjelp – Registreres dersom det er uklart om pasienten skal inn i spesialisthelsetjenesten og det er ønskelig at pasienten innkalles til undersøkelse før henvisningen kan ferdigvurderes. Velg alternativet Utredning av rett til helsehjelp i Kontakttype så settes det en frist for rettighetsvurdering som er 10 virkedager fra mottatt dato.

 

Kolonner fra planlagt kontakt

Flere av feltene i den planlagte kontakten er hentet fra henvisningen, men kan redigeres i kontakten.

  • Behandler – kommer opp i Planlagt kontakt for de med Omsorgsnivå "Poliklinisk omsorg"
  • Kontaktårsak – kopieres fra Henvisningsårsak, men kan endres i Planlagt kontakt
  • Kort varsel – hakes av for de pasienter som kan komme til time på kort varsel
  • Lokal anestesi – hakes av for pasienter som har behov for lokal anestesi i tilknytning til undersøkelse/behandling
  • Oppmøtetid – hentes fra feltet Oppmøte og valg av Tentativ dato
  • Oppmøtekommentar - Fritekstfelt i Planlagt kontakt. Benyttes til å beskrive spesifikke forhold rundt pasientens oppmøte. Bør tas med i informasjon til pasient i svarbrev, når det er relevant
  • Utsettelse – hvis den planlagte timen ikke gjennomføres som planlagt, må kontakten avsluttes og det skal registreres en relevant kode for Utsettelse. Valg av avslutt kode har relevans i oppfølgingen av pasientens rett til helsehjelp ‐ fristbrudd

3.2 Sortere i ventelisten 

Se underkapitler

3.2.1 Ferdig vurderte henvisninger – ikke påbegynt behandling/utredning – anbefalt sortering/filtrering 

  1. Gå til kolonnevelgeren og velg kolonnene
  • Tentativ
  • Oppmøtetid
  • Frist for start helsehjelp
  • Ventetid slutt
  • Utsettelse
  • Diagnosegruppe
  • Ventelisteinfo
  • Kontaktårsak
  • Lokalisering
  • Oppmøtekommentar

 

  1. Klikk i kolonneoverskriften Frist for start helsehjelp. Listen sorteres stigende. Hvis det ligger pasienter i listen uten registrert frist så er dette sekundærhenvisninger

 

  1. Filtrer kolonnen Ventetid slutt med Nei

 

 

Listen vil nå vise alle kontakter, som ennå ikke har startet sin helsehjelp i form av behandling/ utredning.

Filteret vises til venstre i statuslinjen under listen. Filteret kan enkelt fjernes ved å klikke på søppelkassen og deretter bekreft nederst i statuslinjen.

 

 

  1. For pasienter hvor det er et truende fristbrudd så skal HELFO varsles og det må registreres i henvisningen dato og status for varsling

3.2.2 Pasienter i forløp – sortering av tentativ måned/dato for neste oppmøte til behandling, utredning og kontroll 

  1. Gå til kolonnevelgeren og velg kolonnene
  • Tentativ
  • Oppmøtetid
  • Ventetid slutt
  • Seksjon
  • Post
  • Lokalisering
  • Fagområde
  • Omsorgsnivå
  • Diagnosegruppe
  • Kontaktårsak
  • Kommune
  • Oppmøtekommentar

 

  1. Gå til kolonnen Ventetid slutt og filtrer på Ja
  2. Klikk i kolonneoverskriften Oppmøtetid for å sortere kolonnen. Dersom det vises tomme felt øverst i kolonnen er dette kontakter som mangler registrering av tentativ oppmøtetid. Deretter vises kontaktene i en kronologisk rekkefølge
  3. Benytt Diagnosegruppe eller Kontaktårsak for å se hvilke behandlinger/undersøkelser/prøver som skal bestilles knyttet til time

3.2.3 Filtrere ventelisten ut fra datoutvalg 

Det er mulig å filtrere ventelisten ut fra datoutvalg; Velg alle, Vis alle for valgt måned, Vis alle til og med valgt måned og Vis alle som mangler dato. Datoutvalg vil ta ut kontakter der enten tentativ oppmøtetid og/eller fristdato vil falle inn under søket, men resultatet vil også påvirkes av om Ventetid slutt er satt.

 

Velg alle: Filtrerer ikke bort noen pasienter

Vis alle for valgt måned: måned + år

Vis alle til og med valgt måned: måned + år

Vis alle som mangler dato: viser alle som mangler dato.

 

 

 

Dersom du velger «Vis alle for valgt måned» vil det i ventelista dukke opp:

  • Pasienter der tentativ måned på kontakten er satt til måneden/året som er valgt.
  • Pasienter der tentativ dato på kontakten er i samme måneden/året som er valgt.
  • Pasienter med rett til nødvendig helsehjelp der frist ikke er innfridd, (ventetid slutt ikke er satt) og frist for start helsehjelp er i samme måneden/året som er valgt.

 

Dersom du velger «Vis alle til og med valgt måned» vil alle pasienter med frist/tentativ oppmøte fram til og med den valgte måneden hentes ut.

 

Dersom du velger «Vis alle som mangler dato» hentes følgende ut:

  • Pasienter uten rett til nødvendig helsehjelp der tentativ dato eller måned ikke er satt på planlagt kontakt.
  • Pasienter med rett til nødvendig helsehjelp der fristen er innfridd (ventetid slutt er fylt ut) men tentativ dato eller måned ikke er satt på ny planlagt kontakt.

 

For å sortere ventelisten slik at listen sorteres etter kontakter registrert på behandlere for gitt måned, velg

  • Vis alle for valgt måned under datoutvalg
  1. Høyreklikk i en kolonne og velg Vis grupperingspanel
  1. Dra kolonnen Behandler opp i grupperingspanelet
  1. Dra kolonnen Ventetid slutt opp i grupperingspanelet

Nå sorteres ventelisten på pasienter for aktuell måned + år i datoutvalg, med sortering på behandler og om ventetid slutt er satt eller ikke. (kontakter uten registrert behandler vises øverst)

 

3.2.4 Pasienter som er Uavklarte 

Pasienter det ikke er tatt stilling til videre forløp på ligger i listen med Kontakttype Uavklarte og Tentativ dato 7 dager fram. Disse kan sorteres ved hjelp av filter for Uavklarte, øverst til venstre over listen.

4 Definisjoner 

Venteliste: Register med ordnede opplysninger om pasienter som venter på undersøkelse eller behandling ved institusjon.