Opphold - Gi ny time ved utskrivelse Arena

Sist oppdatert: 30.09.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 0.4
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2

2 Målgruppe  

Målgruppen for brukerveiledningen er helsepersonell som gir time/ planlegger ny kontakt og som registrerer videre plan ved utskrivelse.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Videre plan ved utskrivelse fra sengepost 

I DIPS Arena er skal det registreres informasjon om Videre plan ved utskrivelse. Dette er registrering av om pasienten skal ha videre behandling/oppfølging eller om henvisningsperioden skal avsluttes når pasienten skrives ut. Ved registrering av videre plan er det 5 alternativer å velge mellom;
 
• Videre oppfølging ved poliklinikk eller sengepost
• Gi ny time
• Oppfølging er ivaretatt
• Vurdering av oppfølging er ikke gjort – send til oppfølging
• Ferdigbehandlet
 
3.1.1 Videre plan: Oppfølging ved poliklinikk eller sengepost (ny planlagt kontakt på venteliste)
 
1. Stå i fanen Sengepostrutiner, klikk på Utskriving og fyll inn aktuelle felt.
2. Klikk Videre plan
3. Velg «Videre oppfølging ved poliklinikk eller sengepost»
4. Tentativ dato: huk av for Dato og fyll ut aktuell dato
5. Skriv inn kontaktårsak og eventuell Oppmøtekommentar
6. Kontroller og velg aktuelt Omsorgsnivå. Merk at denne settes default til Døgnopphold når man registrerer videre
plan ved utskrivelse fra døgn. Det er mulig å velge andre omsorgsnivå dersom aktuelt.
7. Velg Kontakttype
8. Kontroller at Post og lokalisering er korrekt. Disse står default til post og lokalisering pasienten skrives ut fra.
9. Klikk Skriv ut pasient
 
Pasienten settes nå opp med en planlagt tentativ kontakt på venteliste til oppfølging.

3.1.2 Videre plan: Gi ny time (ny planlagt kontakt med fast oppmøte til poliklinisk time eller
innleggelse)
 
3.1.2.1 Poliklinisk time
 
1. Stå i fanen Sengepostrutiner, klikk på Utskriving og fyll inn aktuelle felt.
2. Klikk Videre plan
3. Velg Gi ny time
4. Velg Omsorgsnivå: Poliklinisk konsultasjon
5. Søk opp timeboken til behandleren/poliklinikken under Ressurssøk
6. Fra dato: Sett inn dato du ønsker å søke ledige timer fra
7. Klikk på pil ved aktuell dato, og velg aktuell time fra listen

8. Felt for informasjon og kontakt og time åpnes, kontroller aktuelle felt, og fyll ut kontakttype og kontaktårsak, huk evt.
av for Opprett brev
9. Klikk Opprett time, Kontakt med time åpnes i arbeidsflate.
10. Klikk Skriv ut pasient
 

3.1.2.2 Time til innleggelse
1. Stå i fanen Sengepostrutiner, klikk på Utskriving og fyll inn aktuelle felt.
2. Klikk Videre plan
3. Velg Gi ny time
4. Velg Omsorgsnivå: Døgnopphold
5. Søk opp timeboken til behandleren/poliklinikken under Ressurssøk
6. Fra dato: Sett inn dato du ønsker å søke ledige timer fra
7. Klikk på pil ved aktuell dato, og velg aktuell time fra listen

8. Felt for informasjon og kontakt og time åpnes, kontroller aktuelle felt, og fyll ut Post og kontaktårsak, huk evt. av for
Opprett brev
9. Klikk Opprett time, Kontakt med time åpnes i arbeidsflate
10. Klikk Skriv ut pasient
 
 
3.1.3 Videre plan: Oppfølging er ivaretatt (Allerede satt opp ny time/oppmøte)
 
Ved utskrivelse fra sengepost registreres Videre plan, hvor man tar stilling til om pasienten skal ha videre oppfølging eller
om pasienten er ferdigbehandlet. Når det allerede er satt opp videre oppfølging, altså en poliklinisk time eller innleggelse,
vil Oppfølging er ivaretatt stå som default.
 
1. Stå i fanen Sengepostrutiner, klikk på Utskriving og fyll inn aktuelle felt.
2. Klikk Videre plan
3. Oppfølging er ivaretatt står som default når pasienten allerede er satt opp til ny innleggelse eller poliklinisk time.
4. klikk Skriv ut pasient

 
3.1.4 Videre plan: Vurdering av oppfølging er ikke gjort (ny planlagt uavklart kontakt på venteliste)
 
Ved utskrivelse fra sengepost registreres Videre plan, hvor man tar stilling til om pasienten skal ha videre oppfølging eller
om pasienten er ferdigbehandlet. Når det ikke er avklart om pasienten skal ha videre oppfølging eller er ferdigbehandlet,
velger man Vurdering av oppfølging er ikke gjort – Send til oppfølging. Da opprettes det en tentativ kontakt med
tentativ dato 7 dager frem i tid. Pasienten legges på venteliste og det er en frist på 7 dager på å vurdere om pasienten skal
ha videre oppfølging, eller om pasienten er ferdigbehandlet.
 
1. Stå i fanen Stå i fanen Sengepostrutiner, klikk på Utskriving og fyll inn aktuelle felt.
2. Klikk Videre plan
3. Velg Vurdering av oppfølging er ikke gjort – Send til oppfølging
4. Fyll inn Kontaktårsak
5. Klikk Skriv ut pasient

Når det opprettes en planlagt uavklart kontakt, vil det genereres en oppgave i arbeidsflyt som må følges opp. Oppgaven
genereres i arbeidsflyt til seksjonens arbeidsgruppe, i mappen «Planlagt uavklart kontakt». Dersom det ikke er registrert
seksjon på den planlagte kontakten genereres oppgaven i avdelingens arbeidsgruppe.
Pasienten ligger da på ventelisten med status uavklart og må følges opp derfra. Venteliste kan sorteres på status Uavklart.
Det skal tas stilling til tentativ eller fast dato for neste oppmøte. Oppgaven må signeres ut ved å klikke fullfør oppgave
 
3.1.5 Videre plan: Ferdigbehandlet (henvisningsperiode avsluttes)

For nærmere beskrivelse av utskrivelse av pasient, se brukerveileder Sengepostrutiner Arena
 
 
 

3.2 Bestilling av time eller ny innleggelse etter at pasienten er skrevet ut 

Hvis en pasient skrives ut uten at det finnes en planlagt kontakt, lukkes henvisningen. Henvisningen må da gjenåpnes for å tildele time.
Se brukerveileder: Henvisning, åpne lukket henvisningsperiode Arena

4 Definisjoner 

Tentativ dato: Beskriver når pasienten er planlagt inn for oppmøte.
 
Kontakttype: Grov kategorisering av medisinske tiltak eller opphold etter type tjeneste. Hvordan kontakten skjer, enten
ved enkel pasientkontakt med fremmøte, enkel pasientkontakt uten fremmøte, konsultasjon eller sykebesøk.
 
Lokalisering: Sted for avdeling/post.
 
Primærhenvisning: DIPS-begrep. Henvisning for ny tilstand. MERK: henvisning videresendt i spesialisthelsetjenesten
(helseforetak til helseforetak) og som allerede er rettighetsvurdert ved annet helseforetak skal også registreres som en
primærhenvisning.
 
Planlagt kontakt: Planlagt behandling. Benyttes for å gi time til poliklinisk konsultasjon, innleggelse og annen kontakt i
sykehuset.
 
Oppmøte: Felt der oppmøtetid for kontakt fylles i.
 
Timebok: Opprettet på en ressurs og brukes for å administrere aktivitet på en poliklinikk.
 
Venteliste: Register med ordnede opplysninger om pasienter som venter på undersøkelse eller behandling ved institusjon

5 Referanser 

Relaterte dokumenter:

  • Sengepostrutiner
  • Gi time til planlagt innleggelse
  • Henvisning-åpne lukket henvisningperiode og opprette planlagt kontakt, hvis feillukket