PLO Utskrivningsrapport

Sist oppdatert: 12.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.7
Forfatter: Regional Faggruppe Samhandling
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Brukerveiledningen er basert på DIPS Arena v22.1.0 og samstemt med DIPS Arena v22.2

2 Målgruppe  

Pasientansvarlig helsepersonell i sengeposter/døgnenheter i Helse Sør-Øst.

 

Brukerveiledningen beskriver fremgangsmåten for opprettelse og sending av PLO Utskrivningsrapport.

 

PLO Utskrivningsrapport sendes ved utskrivning fra spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten i de tilfeller hvor pasienten mottar eller skal motta tjenester i kommunen etter utskrivning. Meldingen sendes Sykepleietjenesten i kommunen samme dag som pasienten reiser.

3 Fremgangsmåte 

Følg stegene beskrevet under

3.1 Opprette og sende Utskrivningsrapport 

1. Aktiver aktuell pasient.

2. Åpne Sengepostrutiner under fanen Opphold (Ctrl + Alt + F) og påse at Planlagt uttid er registrert. Planlagt uttid skal alltid registreres og oppdateres i Sengepostrutiner, ikke direkte i skjemaet Utskrivningsrapport.

 

3. Åpne fanen PLO (Ctrl + Alt + 4)

4. Gå til PLO-dialog, velg Send PLO-melding og velg Utskrivningsrapport

Eller åpne hamburgermeny på venstre siden av Pasientlista i samme vindu og velg Utskrivningsrapport derifra.

Alternativt, åpne fanen Opphold, åpne Sengepostrutiner og åpne menyen PLO

Vises ikke PLO ikonet, trykk på hamburgermenyen helt til høyre og åpne menyen derfra.

 

3.2 Utskrivningsrapport – Innhold 

Innholdet i Utskrivningsrapporten skal være basert på gjeldende standard for hva som er obligatorisk innhold i en slik rapport.

 

Felter som er sammenfallende med felter i Helseopplysning oppdatering vil automatisk hente utfylt informasjon derfra. Aktuelle felter må oppdateres med eventuell ny informasjon.

 

Felter som henter informasjon fra andre steder i Arena må redigeres fra aktuelt sted ved endringer, se oversikt i tabell. For å få med nylig utfylt informasjon bruk oppdateringsknapp i hvert enkelt felt. Alle fritekstfelter har mulighet for å sette inn fraser ved bruk av fraseknapp helt til høyre

 

Felt Beskrivelse
PLO - Pasientopplysninger Dokumentet henter tolkeopplysninger, om pasienten bor alene, pårørende og fastlegeopplysninger fra siden Pasientopplysninger
PLO - Ansvarlig behandler Dokumentet henter navn på ansvarlig behandler fra Sengepostrutiner under fanen Opphold
PLO - Kontaktperson Dokumentet henter inn opplysninger fra Aktuell kontakt: avdeling, seksjon, post og postens telefonnummer. Primærkontakt hentes fra Sengepostrutiner. Planlagt Utdato hentes fra Planlagt uttid under Sengepostrutiner og skal oppdateres derfra, ikke endres i skjema. Kontaktperson og telefonnummer legges inn manuelt

PLO - Oppholdet aktuelle

diagnoser

Dokumentet henter inn ICD-10 diagnoser fra Medisinsk koding. Husk å endre verdien til Ja dersom det skal sendes med til kommunen.

PLO - Legemiddelreaksjon og

kritisk informasjon

Dokumentet henter inn opplysninger fra Kritisk informasjon. Sett hake for hvilken kritisk informasjon du ønsker skal sendes
PLO - Aktuell problemstilling Fritekstfelt. Aktuell problemstilling pasienten ble innlagt med
PLO - Status og antatt forløp

Fritekstfelt. Beskriv status og antatt forløp for pasienten.

  • Innhold i Dato sendt-feltet i deldokument PLO Arena Status og Antatt forløp vil ikke komme med i meldingen med mindre det er haket av for Pasientens egensøknad er sendt.
  • Innhold i kommentarfeltet vil ikke komme med i meldingen med mindre det er haket av for Pasienten vil stå uten egnet bolig etter utskrivning
  • Familie og sosialt: Fritekstfelt som brukes for å registrere familie og sosialt på pasienten. Feltet er persistent på pasient, det vil si at opplysninger fylt ut her følger pasienten på tvers av innleggelser.

PLO - Ansvarlig for

medisinske opplysninger

Søk opp riktig behandler
PLO - Medisinsk vurdering Fritekstfelt
PLO - Sykepleieopplysninger

Fritekstfelt. Dokumenter om pasienten trenger hjelp til administrering av legemidler, praktiske opplysninger og om informasjon er gitt, til hvem og i hvilken form

 

PLO - Funksjonsområder Fritekstfelter. Bruk funksjonsområder behandlingsplan for å beskrive pasientens funksjonsnivå. Felter som ikke fylles ut vises ikke i sendt rapport

PLO - Ansvarlig for

sykepleieopplysninger

Søk opp riktig helsepersonell

PLO - Legemidler administrert

utreisedagen

Fritekstfelter. Trykk på plusstegnet for å skrive inn aktuelle medikamenter, mengde og tidspunkt gitt

 

PLO - Videre oppfølging

Dokumentet henter alle Kontakter frem i tid hvor time er gitt

 

Deldokumenter vises ikke automatisk i Dokumentliste (Ctrl+Alt+D), men kan vises dersom det hakes av for “Vis tekniske dokumenter”.

 

 

1. Fyll ut aktuelle felter

2. Dersom dokumentet ikke kan fullføres med én gang kan det godkjennes og fortsettes på senere. Dette gjøres ved å klikke Godkjenn (Ctrl + G) og lukk

 

Dokumentet vil da legge seg i Oppgaver og “Dokumenter til sending” i PLO arbeidsgruppen.

 

3. For å sende dokumentet med en gang klikk Send og dokumentet blir sendt.

3.3 Sende tidligere godkjent (ikke sendt) Utskrivningsrapport 

1. Åpne fanen PLO (Ctrl + Alt + 4)

2. Dobbeltklikk på aktuell pasient

3. Åpne Sengepostrutiner under fanen Opphold (Ctrl + Alt + F) og påse at Planlagt uttid er korrekt, ev. oppdater dato

4. Finn aktuelt dokument under PLO-dialog


5. Dobbeltklikk på dokumentet

6. Dersom dokumentet skal sendes uten å redigere innhold, velg Send.

7. Dersom dokumentet skal redigeres før sending, velg Redige

8. Dersom Planlagt uttid i sengepostlisten ble endret, klikk på blyanten på deldokument PLO Arena kontaktperson

Klikk på for å oppdatere. Da sikrer du at siste registrerte Planlagt utdato er oppdatert og korrekt

9. Klikk på blyanten på aktuelle deldokument som skal redigeres

10. Velg Send og dokumentet blir sendt

3.4 Redigere og sende tidligere sendt Utskrivningsrapport 

Tidligere sendt Utskrivningsrapport kan oppdateres og sendes igjen. Åpne sist sendte Utskrivningsrapport i PLO-dialog ved å dobbeltklikke på dokumentet.


Da er det mulig å redigere og sende rapporten igjen.

Denne vil legge seg som en ny versjon av dokumentet i PLO-dialog, med Status dokument Godkjent og med Meldingsstatus Sendt. «Gammel» versjon får Status dokument Tidligere versjon.

 


4 Definisjoner 

Begrep Definisjon
PLO Pleie- og omsorg samhandling mellom helseforetak og kommune
PLO Dialogmelding Melding av type Forespørsel / Svar på forespørsel / Tilbakemelding om feil i mottatt melding, som sendes mellom kommunene og sengepostene under tiden en PLO-pasient er innlagt i helseforetaket.
PLO-dialog

Oversikt over pasientens PLO meldinger/dialogmeldinger for samme PLO-sak. Vises nederst i Arena PLO pasientliste. Begrepet må ikke forveksles med PLO Dialogmeldinger (se ovenfor).

 

PLO pasientliste Oversikt over sengepostens/avdelingens PLO-pasienter inkludert Meldingsstatus.
PLO meny

Meny som viser pasientens aktuelle PLO meldingsvalg; tilsvarer knappen Send PLO-melding i pasientens PLO-dialog oversikt, eller tilsvarende knapp (tre vannrette streker) til venstre i sengepostens PLO pasientliste.

 

PLO-sak En PLO-sak opprettes i Arena ved registrering av pasientens PLO-kommune og -tjeneste for aktuell innleggelse. I PLO-saken får du oversikt over pasientens PLO meldinger/dialogmeldinger som tilhører samme heldøgns sykehusopphold.