Bilder og tekst er endret iht. DIPS Arena versjon 23.2
Målgruppen for denne brukerveiledningen er personell som registrerer pasientopplysninger. Denne brukerveiledningen beskriver hvordan pasienter med «Sperret adresse» vises i Arena og hvordan man kan registrere adresse for utsending av brev, og krav til registrering av kommune og bydel for pasienter med sperret adresse ved polikliniske besøk og innleggelse.
Brukerveiledningen inneholder følgende:
3.1 Sperret adresse hentet fra Folkeregisteret i Arena
3.2 Registere adresse for å sende ut brev til pasient med sperret adresse
3.3 Ved poliklinisk aktivitet og innleggelse for pasienter med sperret adressse
3.3.1 Eksempel poliklinisk konsultasjon
3.3.2 Eksempel innleggelse
DIPS Arena oppdateres med informasjon fra Folkeregisteret. Er en person registrert med sperret adresse i Folkeregisteret, vil adressefeltet i DIPS Arena vises slik:
Pasienten må samtykke til at adresse for utsending av brev fra sykehuset skal registreres på pasienten. Adressen skal aldri endres direkte under Bostedsadresse under arkfanen Pasientopplysninger, men må da settes inn som Midlertidig adresse under arkfanen Pasientopplysninger.
For å sikre korrekt rapportering må det være registrert kommune og bydel på pasienten. I tilfeller med sperret adresse hentet fra Folkeregisteret, hvor dette er ukjent skal Helseforetakets kommune og evt. bydel settes opp. For eksempel vil det for OUS være kommune 0301 Oslo og bydel 08 Nordre Aker. Dette må registreres ved poliklinisk konsultasjon og ved innleggelse. Se beskrivelse av hvordan dette registreres under:
Du må ha aktivert en pasient med en poliklinisk konsultasjon for å få opp dette bildet.
Du må ha aktivert en pasient som er innlagt for å få opp dette bildet.
Poliklinisk konsultasjon: Polikliniske konsultasjoner omfatter undersøkelse/behandling og/eller veiledning utført i/eller av sykehus. Ved polikliniske konsultasjoner skal det normalt være lege til stede.
Innleggelse: Mottak av pasient hvor de medisinske tiltak vanligvis er komplekse og krever at sykehuset har ansvar for pasienten i ett eller flere døgn/dager.
Se lokal prosedyre fra ditt HF for håndtering av pasientinformasjon som har sperret (fortrolig) adresse. Dette for å sikre korrekt registering av pasienter på sperret adresse.
Relaterte dokumenter: