Studier viser at barns deltagelse i aktivitet påvirker livskvaliteten, helse, selvfølelse og sosial tilpasning [56-58]. For utdypende informasjon se Prinsipper for re-/habilitering av barn og ungdom.
Det er relativt få instrumenter som kartlegger barns deltakelse. For omtale av The Children’s Assessment of Participation and Enjoyment (CAPE) og Preferences for Activities of Children (PAC) se Forslag til kartleggingsverktøy for motorikk, smerte og deltakelse .
Elevens selvrapport gir et bilde av elevens sosiale og emosjonelle funksjonsnivå, og av hvordan hen opplever sin egen skolesituasjon [59]. Dette er en kartlegging som blant annet benyttes av skoler.
For å lykkes med tiltak for økt deltakelse er god støtte fra både familie og skole/barnehage av stor betydning. Foreldre har en svært viktig rolle for å legge til rette for at barnet får være i jevnlig samvær med andre barn [60]. Hovedansvar for re-/habilitering ligger ved kommunen med veiledning fra spesialisthelsetjenesten.
Etter en EHS kan det være behov for å finne nye fritidsaktiviteter som er tilpasset barnets funksjonsnivå. Kommunefysioterapeut kan som regel bidra med råd og veiledning. I tillegg har Norges Idrettsforbund egne fagkonsulenter som kan kontaktes med tanke på deltakelse innen paraidrett.
Barn/ungdom med varig nedsatt funksjonsevne kan få stønad til aktuelle hjelpemidler i dagliglivet dersom dette ses på som nødvendig og hensiktsmessig. De kan også fram til de er 26 år få hjelpemidler til lek, trening og stimulering. Eksempel på dette kan være AV1 roboten som hjelper barnet å være deltagende i sosiale situasjoner, selv om de ikke kan være fysisk tilstede i barnehage/skole. Andre eksempler som har vist seg å øke deltagelse er klokker, tavler eller nettbrett med forskjellig programvare som for eksempel kan gi nødvendig støtte og struktur (Handi, Cognitass, Mobilize Me, Xplora klokke). Mer informasjon om hjelpemidler finnes på www.nav.no, eller hos ergoterapeut i kommunen.
Barnet, foreldre og familiene har en rekke rettigheter til hjelp og støtte som kan bidra positivt til økt deltakelse. Kommunale tjenester barnet og deres familier kan ha rett på er blant annet støttekontakt, brukerstyrt personlig assistent (BPA), SFO frem til 7. klasse, avlastning. Kommunene har ofte ansatt konsulent for funksjonshemmede som kan gi informasjon om kommunens tilbud. Sosionom på barnehabilitering kan også gi veiledning og informasjon.