Informasjon om Observasjonsposten

Sist oppdatert: 16.05.2024
Utgiver: Oslo legevakt
Versjon: 0.10
Forfattere: Sven Eirik Ruud, Ingrid Paulsen
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Generelt 

OBSERVASJONSPOSTENS MÅLSETTING:

 

  • Tilby et tidsbegenset opphold (inntil 24 timer) for avklarende diagnostikk, observasjon og behandling av pasienter som ellers ville trengt innleggelse ved sykehus.
  • Observasjon og behandling av lidelser som i utgangspunktet ikke synes å kreve sykehusinnleggelse, men hvor innleggelse på Observasjonsposten vil gi kvalitativt bedre behandling/observasjon enn det er mulig å gi i hjemmet.
  • Å gi et tilbud med faglig høy standard. Dette søkes gjort med relativt enkle midler, hovedsaklig klinisk vurdering/kvalifisert observasjon.
  • Observasjonsposten skal ikke erstatte en nødvendig innleggelse i sykehusavdeling.

Seksjonsoverlegen for Observasjonsposten er medisinskfaglig ansvarlig for postens drift. På dagtid er Observasjonsposten bemannet med én lege på fulltid samt én skiftleder eller annen erfaren lege halv tid på hverdager. Legen har ansvaret for å iverksette nødvendige tiltak i forhold til de inneliggende pasienter som han/hun har ansvar for på Observasjonsposten (utskrivelse til hjemmet, evt videre henvisning til poliklinikker, innleggelse i sykehusavdelinger/KAD, andre tiltak). Vanligvis vil overlegen ved Observasjonsposten bemanne posten på dagtid hverdager. Helge- og helligdager og kvelds- og nattevakt bemannes Observasjonsposten fra Allmennseksjonen. Hvilken lege som har denne funksjonen framgår av arbeidsfordelingslisten. På kvelds- og nattevakter er ikke posten fast bemannet med lege, men sykepleier tilkaller lege med dedikert ansvar for Observasjonsposten på Allmennseksjonen.

Se forøvrig disse rutinene i EQS.

Obspostlege dagtid

Obspostlege kveld/natt

 

LOKALER

Observasjonsposten ligger i 2.etg. Avdelingen har 24 sengeplasser fordelt på:

 

  • 16 stk enkeltrom (Rom 1-16)
  • 4 stk dobbeltrom (Rom 17-20)

 

Av disse finnes 3 smitterom (Rom 11,12 og 13) + et reserve (Rom 10).

Halvparten av enkeltrommene og alle dobbeltrommene har tilhørende bad.

 

Spesielle hensyn

  • I helgene (fredag kl 15 til mandag kl 08) er fire sengeplasser reservert til Skadelegevakten. Ved behov for ytterligere sengeplasser kan dette avtales mellom skiftlederlege Legevakt og supervisor på Skadelegevakten. På hverdager er det ingen reservasjoner.
  • Isolering på smitterom (Gastroenteritt, Påvist MRSA/ESBL/VRE, SARS-CoV2 positiv, Influensa positiv). Luftveisinfeksjoner i form av Influensa eller SARS-Cov2 positiv kan ved mangel på smitterom legges på enkeltrom med eget bad.
  • To plasser forbeholdt ruspasienter ved behov.

Logistikksykepleier på Obsposten innehar myndighet til å regulere pasientinntaket for å sørge for forsvarlig drift av avdelingen i en begrenset periode inntil. Hvis det blir behov for å redusere sengekapasiteten for en kortere periode må dette kommuniseres til  alle relevante funksjoner (skiftlederlege/obspostlege og supervisor på Skaden). Eksempler på særskilte tilfeller:

- Samtidighetskonflikter grunnet stor pågang av akutt SO

- Høy pleietyngde i pasientgruppen med samtidig lav bemanning.

REGLER FOR INNLEGGELSE/UTSKRIVNING OG MEDISINSK ANSVAR

 

1. Innleggelse
Alle leger ved Legevaktens Allmennseksjon, Skadeseksjon, Psykiatrisk legevakt (PL) og Sosialt ambulant akutteam (SAA) kan legge inn pasienter på Observasjonsposten. Sykepleier på posten kontaktes med tanke på kapasitet. Leger utenfor Legevakten (eks. sykebesøkslege) må konferere med legeskiftleder og sende pasienten til vurdering ved Allmennseksjonen før evt. innleggelse på Observasjonsposten. Pasientivaretakelser fra PL og SAA må avklares med legeskiftleder før innleggelse på post.

 

2. Før innleggelse

  • Pasienten skal være undersøkt av lege på Legevakt (Allmennlegevakten), Skadelegevakten eller Psykiatrisk legevakt og journal og observasjonsskjema skal være ferdig utfylt. Observasjonsskjema må inneholde følgende:
  • Pasientens navn og fødselsdato.
  • Aktuell observasjonsdiagnose.
  • Pasientens faste medikasjon. (evt føres medikamentliste i journalnotat)
  • Medikasjon gitt før overflytting til posten.
  • Ordinert medikasjon under oppholdet.
  • Opplysninger om faste eller andre restriksjoner
  • Ansvarlig leges signatur.

- Instrukser for medisinering, prøvetaking og videre observasjon på Observasjonsposten skal noteres på obspostskjemaet.

- Kopi av dagens journalnotat skal følge pasient til post.

- Innleggende lege må informere pasienten om hvilke tiltak som er tenkt og anslå varigheten av oppholdet før pasienten meldes til post.

- For at oppholdet skal regnes som døgnopphold må pasienten ligge i mer enn 5 timer (gjelder kun pasienter fra Allmenn, PL og SAA).

- Vis forsiktighet med å journalføre at legen neste dag skal gjøre bestemte tiltak, da situasjonen ofte forandrer seg i løpet av natten. Skriv heller slike       forslag på observasjonsskjemaet.

3. Medisinsk ansvar under oppholdet

  • Innleggende lege har ansvar for observasjonsmål, behandling, utskriving eller eventuelt innleggelse på annet sykehus så lenge legen er på vakt. Legen vil ved behov bli kontaktet av sykepleier på posten. Hver gang lege tilser pasient på Observasjonsposten skal vurdering/tiltak dokumenteres i journalen, bruk konsultasjonstype "Lege observasjonsposten" i Profdoc. 
  • Forøvrig har hver seksjon sin hovedansvarlige lege for seksjonens pasienter på Observasjonsposten. Ved vaktskifte overføres ansvaret fra den enkelte lege til denne legen ved personlig rapport. Når Psykiatrisk legevakt stenger overføres ansvaret ved personlig rapport til skiftleder på Legevakten (Allmennseksjonen).

4. Behov for annen legekompetanse

  • Legeundersøkelse kan vise at pasienten trenger vurdering ved en annen seksjon før innleggelse på Observasjonsposten. I slike situasjoner kontaktes legeskiftleder/supervisor ved den aktuelle seksjonen. Man blir enige om hvilken seksjon som skal ha ansvaret under oppholdet på Observasjonsposten. Observasjonsskjemaet fylles ut ved den valgte seksjon.

 

 5. Ansvaret til Observasjonspostens seksjonsoverlege

  • På hverdager i normalarbeidstid er det seksjonsoverlegen eller hans stedfortreder som har det medisinske ansvaret og skriver ut pasienter som ble lagt inn før kl. 08:00 samme dag. For pasienter innlagt etter kl 08:00 gjelder regelen om innleggende leges ansvar.

 

 6. Betaling

  • Observasjonsposten har avtale med Helse Øst om innsatsstyrt finansiering (ISF) og behandlingsoppholdet inngår i DRG-systemet. Pasienten betaler ikke egenandel for oppholdet, men må betale egenandel for undersøkelsen utført fra innleggende avdelinger. Dette kan gjøres på betalingsautomat i 2. etg.

 

NØDHJELPSSITUASJONER PÅ OBSERVASJONSPOSTEN

 

  • Ved hjertestans:
    • Trykk stansalarm (blå knapp på BEST-anlegg) i vaktbase for melding til skiftlederlege og obspostlege.
    • Ring 113
    • Varsle sikkerhet
  • Ved annen akutthendelse i behov av umiddelbart legetilsyn ring Lege Skiftleder (23040601), obspostlege kveld/natt (23040553)

 

INNLEGGELSE OBSERVASJONSPOSTEN FRA SAA OG LEGER UTENFOR LEGEVAKTEN
Hvis SAA ønsker en pasient innlagt på Observasjonsposten, skal det konfereres med legeskiftleder på Legevakt (Allmennseksjonen). Også i disse tilfeller skal det alltid skrives journal på pasienten før overføring til Observasjonsposten. Ved mistanke om psykiatri/somatiske problemer i tillegg til det rent sosiale, skal pasienten tilses og undersøkes på vanlig måte i 1. etasje.


Leger utenfor Legevakten (fastleger, sykebesøksleger) kan også be om at en pasient innlegges på Observasjonsposten, men de har ingen rett til å rekvirere en slik plass. Legen må konferere med Lege Skiftleder som vurderer om seksjonen kan ta imot pasienten. Det gis ingen forhåndsgaranti for innleggelse. Lege Skiftleder har rett til å avvise slik henvendelse dersom pasienten ikke oppfyller kriteriene for inntak. Alle pasienter som tas imot på slik måte utenfra, skal først undersøkes av lege på egnet seksjon i 1. etasje. Denne legen avgjør videre tiltak ut fra pasientens behov og Observasjonspostens muligheter og vil være behandlingsansvarlig lege i vaktens periode.


Sykepleier på Observasjonsposten kan avvise en innleggelse dersom det er umulig å sikre forsvarlig overvåkning av pasienten selv eller de andre pasientene på posten. Dersom pasienten er immobil kan innleggelse avvises dersom det ikke er nok ressurser på posten til å kunne håndtere pasienten.   Legen skal melde alle innleggelser til logistikksykepleier og bør vektlegge sykepleiers synspunkt hvis denne mener pasienten faller utenfor innleggelseskriteriene.

Eksempler på tilstander som er aktuelle for Observasjonsposten

  • Commotio cerebri (når det ikke foreligger tegn til komplikasjoner).
  • Astma/KOLS forverringer - begrenset til de pasienter hvor inntil 24 timers observasjon og behandling antas å være tilstrekkelig. Mer alvorlig syke innlegges direkte i sykehusavdeling.
  • Avklaring av uklar diagnose, når det forventes at observasjon (i inntil 24 timer) kan avklare diagnosen og evt. behandlingsbehov (i påvente av laboratorieprøvesvar - eks obs cor, obs abdomen og infeksjonsstatus).
  • Tilstander med nedsatt bevissthet hvor det antas at pasienten er i en oppvåkningsfase (f.eks etter et enkelt epileptiske anfall).
  • Pasienter som man potensielt kunne behandlet ambulant, men hvor opphold på Observasjonsposten antas å styrke kvalitet og compliance av behandling (f.eks trivielle infeksjoner hos ruspasienter, pasienter med lite nettverk/ressurser omkring. (eks. studenter på hybel eller gamle enslige).
  • Psykiske tilstander som egner seg til å observeres sammen med somatisk syke pasienter (f.eks akutte krisereaksjoner, pasienter fra PL som skal følges opp av bydelshelsetjenesten/DPS neste dag). OBS: Ved aktiv suicidalfare skal pasienten ikke innlegges på Observasjonsposten.
  • Pasienter i akutt krise (sosial-, psykisk- og somatisk), hvor det antas at det etableres en løsning innen 24 timer.
  • Alkoholabstinens uten komplikasjoner (dvs. ikke manifeste tegn til delir/GTK fare eller tegn til indremedisinske eller kirurgiske komplikasjoner - pasienten skal i så fall innlegges i sykehusavdeling).
  • Vurdering av pleiebehov og ADL (Activities of Daily Living) hos pasient med nedsatt funksjonsnivå hvis ikke ledig plass på KAD.
  • Pasienter som skal innlegges på sykehus, når sektorsykehusene har betydelig overbelegg midt på natten og pasienten kan vente på Observasjonsposten til neste morgen dersom pasientens tilstand ikke krever akutt sykehusinnleggelse.

 

Eksklusjonskriterier for bruk av Observasjonsposten:

 

 

Tilstander:

  • Klinisk og anamnestisk mistanke om akutt koronarsyndrom. Hvis ett eller flere av følgende kriterier er til stede, skal pasienten innlegges i sykehus:
    • Klinisk mistanke om akutt koronarsyndrom selv om EKG er normalt
    • Brystsmerter av antatt koronart opphav gitt risikofaktorer og kjent sykdom
    • Ustabilt smerteforløp
    • EKG-forandringer som tyder på ferske iskemiforandringer eller at pasienten er i behov av kontinuerlig EKG overvåking selv om pasienten ved undersøkelsestidspunktet er smertefri og respiratorisk- og sirkulatorisk stabil.
  • Pasienter med ustabile infeksjonstilstander (respirasjon og/eller sirkulasjonspåvirkede – sepsismistanke)
    • qSOFA (utslag på 2 eller flere av kriteriene) og/eller
    • SIRS (utslag på 3 eller flere kriterier)
  • Pasienter med gjentatte epileptiske anfall, serieanfall eller status epileptikus.
  • Pasienter som trenger tvungent psykisk helsevern etter lov om psykisk helsevern.
  • Pasienter med akutt psykotiske symptomer i form av uro, utfordrende atferd.
  • Pasienter med forhøyet suicidal risiko og suicidal atferd.
  • Pasienter som er truende og/eller voldelige.
  • Pasienter som er ruspåvirket/mentalt påvirket med GCS < 13 og i behov av hyppigere tilsyn enn hver 2. time. Unntak: Hodetraumepasienter følger observasjonsregime etter Skandinaviske retningslinjer og egne inklusjonskriterier (se hodetraume kapittel i metodebok)
  • Pasienter i alkoholabstinens med komplikasjoner (pågående delirsymptomer, kramper/stor kramperisiko, mistanke om Wernicke, eller andre indremedisinske komplikasjoner).
  • Pasienter med elektrolyttforstyrrelser kategorisert som alvorlig jmf Elektrolyttveilederen - skal innlegges med avd. sykehus for korrigering.
  • Pasienter som nylig er operert der symptombildet kan representere en direkte komplikasjon av operasjonen (eks. blødning/infeksjon). Gjelder ikke indirekte komplikasjoner (eks. lungeemboli).
  • Pasienter med usikker diagnose og samtidig i behov av morfinkrevende smertelindring.
  • Pasienter med hypotermi (Temperatur < 33 °C målt rektalt)

 

 

 

Formelle kriterier:

 

  • Overvåkingsbehov utover det Observasjonsposten har ressurser til (teknisk eller personellmessig).
    • Pasienter som trenger politiovervåking/sikring, skal i prinsipp ikke innlegges Observasjonsposten (unntak gjøres kun etter spesialavtale).
    • Pasienter som er i behov av 2 stk. helsepersonell eller pasientløfter/-heis til forflytting/mobilisering mellom seng til WC. (årsak: bemanning på kveld/natt).

 

  • Nedre aldersgrense på Observasjonsposten er 16 år. Unntak fra dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
  • Nedre aldersgrense for SO-pasienter er 14 år. SO-pasienter under fylte 14 år skal på barneavdelingen på OUS-Ullevål, men er de først kommet på huset er det viktig at det legges en plan og lages en avtale med barneavdelingen for å sikre oppfølging og behandling. (Avgjørelse tas av skiftleder på kveld, natt og helg – SO lege på dagtid).
  • Hvis logistikksykepleier på Observasjonsposten vurderer at forsvarlig observasjon ikke kan gjennomføres som følge av tilgjengelige personalressurser og allerede eksisterende pleietyngde.

 

24-timers regelen:

 

  • Pasienter som legges på Observasjonsposten skal i hovedsak avklares i form av observasjon, diagnostikk/undersøkelser og behandling i løpet av 24-timer. Hvis pasienten vurderes klinisk eller ut fra situasjon å være i behov av lengre behandlingstid skal disse pasientene innlegges KAD eller sykehus.
  • Hvis en inneliggende pasient allikevel ikke er avklart eller ferdigbehandlet innen 24 timer kan pasienten unntaksvis ligge lengre (overligger). Eksempler på tilstander:
    • Infeksjoner i behov av én ekstra dag med antibiotika iv.
    • Alkoholabstinenspasienter som ikke får plass på RAM/ARA Nordbyhagen og det vurderes uforsvarlig å sende hjem.
    • Akutt rygg med behov for én ekstra dag med smertelindring/mobilisering.
    • Andre tilstander kan vurderes for lengre opphold etter konferering med seksjonsoverlege eller skiftleder lege.

 

MEDIKAMENTUTVALG VED OBSERVASJONSPOSTEN
Utvalget er begrenset til de vanligste medikamentene. Oversikt over tilgjengelige medisiner finnes i Prosedyrebok for legevaktens observasjonspost. Det er ønskelig at pasienter som skal observeres har med seg sine faste medikamenter, evt i en dosett. Disse leveres ansvarlig sykepleier på posten som vil stå for utleveringen og journalføring. Da vil legen til enhver tid ha oversikt over hvilke medikamenter som er tatt i observasjonsperioden.

Liste over medikamenter på post.

 

OBSERVASJONSPOSTEN PÅ KVELD, NATT OG HELG - PRAKTISKE RÅD
På ubekvem arbeidstid er en av legene på vakt i Allmennseksjonen ansvarlig for Observasjonsposten. Legen mottar rapport, følger opp pasientene, skriver ut pasienter og gir rapport til påtroppende lege med obspostansvar ved vaktens slutt. På dagtid går obspostansvarlig lege til posten etter rapporten og returnerer til Allmennseksjonen når pasientene er utskrevet/tilsett. 


På kveld-og natteskift har lege på allmennseksjonen med dedikert rolle Lege Obspost ansvar for inneliggende pasienter hvis behov for legetilsyn. Lege Obspost innhenter rapport fra avtroppende leger om de pasientene som er lagt opp ila dagvakten. Man går ingen fast visitt på observasjonsposten på kvelden. Sykepleier på Observasjonsposten rapporterer til Lege Obspost hvis behov for tiltak (eks. vurdere blodprøvesvar, behov for legetilsyn, hvis pasient skal utskrives). Ved akutte tilstander/forverringer på Observasjonsposten blir Lege Obspost tilkalt. Husk at alle tilsyn til pasienter skal journalføres.

 

Når man skal skrive ut pasienter fra Observasjonsposten, skal man opprette en Lege Observasjonsposten-kontsakt i Profdoc. Skriv et avsluttende notat. Alle pasienter skal ha en ICD-10 diagnose og epikrise før de skrives ut, og dette må gjøres mens man har valgt Observasjonsposten som pålogget avdeling. Liste over de mest brukte ICD-10 diagnosene henger på legekontoret på Observasjonsposten, der det også ligger en bok med oversikt over alle diagnosene. Alternativt søk på nett via: https://finnkode.ehelse.no/#icd10/0/0/0/-1.


Bruk konsultasjonstype Lege Observasjonsposten også når du skriver et notat på en pasient du har tilsett på post som ikke skal skrives ut ennå.

 

Se forøvrig disse rutinene i EQS.

Obspostlege dagtid

Obspostlege kveld/natt

Ved rapport fra avtroppende lege (og ved dagvaktens begynnelse med sykepleier), ta stilling til følgende:

  • Er alle relevante prøver/røntgenbilder tatt? Er det tatt/bestilt kontrollprøver? Skal noe etterbestilles? Igangsett tiltak med det samme.
  • Undersøkelser som ofte må vurderes: Rektal temperatur, urinmikro, gynekologisk us, ny klinisk us.
  • Prioritering - må noen pasienter tilses med en gang?
  • På kveld og natt: Hvilke pasienter må undersøkes i løpet av vakten (obs abdomen skal palperes, EKG skal sjekkes).

Råd ved utskrivning

  • Husk at Psykiatrisk legevakt er åpen kl 10-23 i helgene, og at du kan benytte strakstimer på DPS mandag for pasienter som sendes hjem i helgene.
  • Det må brukes ICD10-diagnoser på Observasjonsposten.
  • Husk å opprette epikrise. Enten via korrespondanse ikon eller epikrise til fastlege via aktiv journal. Se: Hvordan skrive pasienter ut fra obsposten (1).pdf

Mer detaljerte råd finnes på skrivet "Gode råd til nye obsposteleger" som man får ved oppstart av arbeidsforholdet på Allmennlegevakten eller ved å kontakte sin veileder eller nærmeste leder.