Videokonsultasjon

Sist oppdatert: 07.11.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.6
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Bilder og tekst er endret iht. DIPS Arena versjon 22.2. Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2

 

Kapittel 2. MÅLGRUPPE

Whereby er endret til NHN/Delta.

Forenklet tekst om leders ansvar.

 

Kapittel 3.1 OPPRETTE VIDEOKONSULTASJON

Kapittel 3.2 GJENNOMFØRE VIDEOKONSULTASJON

Tilpasset forklaringer til bildene

 

Kapittel 3.3 VIDEOKONSULTASJON PÅ INDIREKTE KONTAKT

2 Målgruppe 

Dokumentet beskriver en veiledning for bruk av videokonsultasjonsplatformen NHN/Delta opp mot funksjonalitet i DIPS Arena. Løsningen skal benyttes i henhold til god praksis for personvern.

 

Leder (avdelingsleder/seksjonsleder/enhetsleder) er ansvarlig for å sørge for at løsningen benyttes etter gjeldende retningslinjer.

 

Den enkelte ansatt har selv ansvar for å kjenne til prosedyren og sikre riktig bruk av løsningen i møte med pasient.

 

Bildene i dette dokumentet er ment som illustrasjoner.

3 Fremgangsmåte 

Se avsnitt under for fremgangsmåte

3.1 Opprette videokonsultasjon 

  1. Klikk i aktuell timebok på aktuelt tidspunkt og velg Bestill time på ny kontakt

 

2. Arbeidsflaten åpnes. Fyll inn Videokonsultasjon i Kontakttype

  1. Fyll inn aktuelle felt og velg Lagre & lukk. Timen legger seg i timeboken med lenke

  2. Inne i konsultasjonen kan disse elementene registreres
    • Oppsett av kamera og/eller mikrofon/høytaler
    • Bakgrunnseffekter
    • Møteromsvisning
    • Se videre funksjoner beskrevet i brukerveiledningen Videokonsultasjon Delta
  3. Hvis det er behov for å sende lenken til f.eks tolk så kan den kopieres ved å høyreklikke og velge Kopier videolenke

3.2 Gjennomføre videokonsultasjon 

  1. Høyreklikk på timen i timeboken og velg Start videokonsultasjon

  2. Konsultasjonen åpnes i NHN/Delta i nettleser, se egen brukerveiledning - Videokonsultasjon NHN/Delta. H
  3. Når konsultasjonen er ferdig registreres oppmøte og konsultasjonen gjøres opp med aktuelle koder/takster
  4. Det skal sendes faktura på egenandel til pasienten for de pasienter som ikke har en aktuell frikode
  5. Det skal ikke kreves ikke møtt-gebyr på videokonsultasjoner

3.3 Videokonsultasjon på indirekte kontakt 

Hvis det skal planlegges en videokonsultasjon hvor pasient ikke skal delta må man benytte Portalen i NHN/Delta for å opprette et rom med lenke som limes inn i den indirekte pasientkontakten. Linken kan sendes til aktuelle deltakere via Portalen. Se egen brukerveiledning.

 

Her er linken til Portalen https://hjelp.video.nhn.no/page/delta

 

 

4 Definisjoner 

Ingen aktuelle definisjoner.

5 Referanser 

Ingen aktuelle referanser.