Nødrutiner Partus og Milou

Sist oppdatert: 13.11.2025
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.0
Forfatter: Endringsråd Mor/Barn HSØ (Frøydis Jacobsen - VVHF)
Foreslå endringer/gi kommentarer

Målgruppe 

Alle sluttbrukere av fødejournalen Partus

Forberedelser og rutiner 

Avdelingene må selv sørge for at de har en perm med nødrutiner, hjelpenummer til nyfødte og hjelpeark for manuell registrering (eksempelvis: hjelpeskjema til fødsel, pasientflyt, partogram, CTG protokoll).

Melde feil og lese driftsmeldinger 

  • Varsle og meld fra til Sykehuspartner brukerservice 32 23 53 30 hele døgnet
  • Iverksett nødrutiner (perm med nødrutiner, hjelpeskjemaer)
  • Følg med på driftsmeldinger på intranett for status på nedetid 

Ulike rutiner ettersom hvilke system(er) som er nede 

Det er ulike rutiner ettersom hvilke system som er nede (Partus, Milou, DIPS, MetaVision), og om det er planlagt eller uplanlagt:

 

  • Alle planlagte driftsstopp i DIPS Arena (> 1 times varighet) eks. ved oppgraderinger med langvarig lesemodus:  

 

Integrasjonen for dokumenter og koder mellom Partus-DIPS slås helt av. Noe som betyr at du kan bruke Partus fullt ut, men bare lagre dokumenter og koder. Signere i ettertid, når DIPS Arena kontakt er opprettet. 

 

  • All uplanlagt og kortvarig (< 1 time) nedetid (driftsstopp og feilsituasjoner) i DIPS Arena: 

Integrasjonen for dokumenter og koder mellom Partus og DIPS er  

 

Det har noe å si hvilke(t) system(er) som er nede med hensyn til hva som berøres av integrasjoner. Eksempelvis hvordan bruke DIPS når Partus er nede, og omvendt. Eller når begge er nede. 

Tabell som viser oppgaver og rutiner når DIPS er utilgjengelig 

 

Tabell viser berørte oppgaver i DIPS når DIPS er nede, og nederst, - hvordan Partus brukes når integrasjonen er slått av.
Da kan Partus brukes selvstendig med interne kontakter: 

 

Milou og Milou Surveillance nedetid 

Når Milou Surveillance (overvåkingsskjerm) ikke virker

  • Sjekk på at alle kontakter sitter på plass, og utfører restart av PC tilknyttet sentral overvåkingsskjerm dersom den ikke virker som den skal
  • Benytt CTG/STAN apparat som normalt, og følg CTG direkte på CTG/STAN-apparatet. Ta utskrift av registreringen dersom det er ønskelig og nødvendig å granske registreringen (basalfrekvens etc.)

 

Når Milou ikke virker

  • Normalt vil pasientID overføres fra Partus til CTG/STAN apparat, men dersom Milou og/eller Partus er nede, må pasientID skrives direkte inn på CTG/STAN apparatet 
  • Registreringene lagres i Stan Viewer, men det må dokumenteres, etter lokale prosedyrer, i Partus hvilke registreringsnummer og periode det er utført CTG/ hvilke som mangler 

Etterregistrering 

Når systemene er tilgjengelige igjen

  • Du er selv ansvarlig for egen dokumentasjon, og/eller vite hvem du overleverer etterregistreringen til i egen avdeling
  • Sjekk at eventuelle CTG registreringer er knyttet til pasientens journal
  • Partusbruker med journalansvarlig rolle kan klippe og lime registreringer som har lagt seg i arkiv for uidentifiserte registreringer