Utarbeidet opp mot versjon 23.2.
Ansatte som har ansvar for å registrere pasientaktivitet i kliniske systemer.
Aktivitet som foregår på post for pasienter som ikke er inneliggende skal registreres som poliklinisk aktivitet. Brukerveilederen beskriver hvordan slik aktivitet skal registreres.
Se underkapitler for fremgangsmåte.
Åpne siden Henvisning. Velg aktuell henvisning og klikk Ny kontakt.
Fyll inn:
Pasienten oppmøteregistreres ved ankomst via oppmøtelisten og vil være synlig i sengepostlisten til oppgjøret tas.
Oppmøte og oppgjør utføres likt som på poliklinikk. Se aktuell brukerveileder under relaterte dokumenter.
Pasienten skal betale egenandel som på en vanlig poliklinikk om det ikke benyttes en aktuell frikode.
Søk opp aktuell pasient og klikk på ikonet for Start ø-hjelp (Ctrl+H)
Fyll inn:
Pasienten vil være synlig i sengepostlisten til oppgjør tas.
Oppgjør utføres likt som på poliklinikk. Se aktuell brukerveileder under relaterte dokumenter.
Pasienten skal betale egenandel som på en vanlig poliklinikk om det ikke benyttes en aktuell frikode.
Hvis pasienten ikke skal tilbake til en ny konsultasjon etter den aktuelle så velges Ferdigbehandlet i Videre plan under arkfane Oppfølging i siden Opphold. Da lukkes henvisningsperioden som er knyttet til ø-hjelpskonsultasjonen.
Hvis det vurderes at pasienten må legges inn så benyttes knappen Legg inn pasient. Da beholdes registreringene både for poliklinikk og for innleggelse. Se Brukerveileder: ARENA Gjøre om opphold – endre omsorgsnivå
Ø-hjelp: Den helsehjelp som helsetjenesten eller en helsearbeider er pliktig til å yte uten opphold eller snarest når det etter de foreliggende opplysninger må antas at det er påtrengende nødvendig. Vanligvis omfatter dette helsehjelp som er nødvendig å yte snarest, som ikke er planlagt på forhånd og som gis innen 24 timer.