Poliklinikk - konsultasjon på post

Sist oppdatert: 15.10.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 0.5
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Utarbeidet opp mot versjon 23.2.

2 Målgruppe 

Ansatte som har ansvar for å registrere pasientaktivitet i kliniske systemer.

Aktivitet som foregår på post for pasienter som ikke er inneliggende skal registreres som poliklinisk aktivitet. Brukerveilederen beskriver hvordan slik aktivitet skal registreres.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Elektiv konsultasjon på post 

Åpne siden Henvisning. Velg aktuell henvisning og klikk Ny kontakt.

Fyll inn:

  • Omsorgsnivå: Poliklinisk konsultasjon
  • Kontakttype
  • Avdeling og aktuell Seksjon
  • Post
  • Under Lokalisering velges postens geografiske plassering. Det skal ikke benyttes en annen reell poliklinikk her
  • Oppmøte klikk Ingen dato
  • Klikk Planlegg time

  • Gi pasienten time i ressursens timebok ved å høyreklikke på riktig tidspunkt og velge Bestill time på valgt kontakt og klikk Lagre & lukk.

Pasienten oppmøteregistreres ved ankomst via oppmøtelisten og vil være synlig i sengepostlisten til oppgjøret tas.

 

Oppmøte og oppgjør utføres likt som på poliklinikk. Se aktuell brukerveileder under relaterte dokumenter.

 

Pasienten skal betale egenandel som på en vanlig poliklinikk om det ikke benyttes en aktuell frikode.

3.2 Ø-hjelpskonsultasjoner på post 

Søk opp aktuell pasient og klikk på ikonet for Start ø-hjelp (Ctrl+H)

 

Fyll inn:

  • Omsorgsnivå: Poliklinisk konsultasjon
  • Avdeling og Seksjon
  • Post
  • Under Lokalisering velges postens geografiske plassering. Det skal ikke benyttes en annen reell poliklinikk her
  • Henviser: Bruk PAS hvis det er pasienten selv som har tatt kontakt. Hvis det er andre instanser som tar kontakt på pasientens vegne så velges denne fra rekvirentregisteret
  • Vurder om opphold skal knyttes til eksisterende eller ny henvisning:
    • Hvis pasienten har en åpen henvisning for samme tilstand, huk av for å knytte oppholdet til denne henvisningen
    • Hvis pasienten ikke har en åpen henvisning for samme tilstand, huk av for Opprett ny ø-hjelpshenvisning for dette oppholdet
    • Fyll inn aktuell behandler
  • Klikk Lagre & lukk eller Lagre & fortsett hvis oppgjør skal tas med én gang

 

Pasienten vil være synlig i sengepostlisten til oppgjør tas.

Oppgjør utføres likt som på poliklinikk. Se aktuell brukerveileder under relaterte dokumenter.

Pasienten skal betale egenandel som på en vanlig poliklinikk om det ikke benyttes en aktuell frikode.

Hvis pasienten ikke skal tilbake til en ny konsultasjon etter den aktuelle så velges Ferdigbehandlet i Videre plan under arkfane Oppfølging i siden Opphold. Da lukkes henvisningsperioden som er knyttet til ø-hjelpskonsultasjonen.

3.3 Gjør om til innleggelse 

Hvis det vurderes at pasienten må legges inn så benyttes knappen Legg inn pasient. Da beholdes registreringene både for poliklinikk og for innleggelse. Se Brukerveileder: ARENA Gjøre om opphold – endre omsorgsnivå

4 Definisjoner 

Ø-hjelp: Den helsehjelp som helsetjenesten eller en helsearbeider er pliktig til å yte uten opphold eller snarest når det etter de foreliggende opplysninger må antas at det er påtrengende nødvendig. Vanligvis omfatter dette helsehjelp som er nødvendig å yte snarest, som ikke er planlagt på forhånd og som gis innen 24 timer.

5 Referanser 

  • Timebok-Gi time poliklinikk
  • Oppmøteregistrere
  • Økonomisk oppgjør
  • Opphold, oppfølging og videre plan
  • Gjøre om opphold, endre omsorgsnivå