Planlegging av utskrivelsen starter i forbindelse med innleggelse. Se sjekkliste for mottak av pasient på POPP.
Ved utskrivning kan egen huskeliste brukes som et hjelpemiddel Huskeliste ved utskrivning
Lege:
- Legger inn resept på nyoppstartede legemidler og sykemelding i DIPS, samt fyller ut foreløpig epikrise.
- Gjennomfører samtale med pasienten ved visittgang utreisedagen eller dagen før. Informasjon gis om operasjonen og videre behandlingsforløp/oppfølging. Legen er ansvarlig for at pasienten har oversikt over og forstår indikasjon, virkning og relevante bivirkninger for den legemiddelbehandling han/hun skal fortsette med etter utskrivelse fra sykehuset.
Fysioterapeut:
- Følger prosedyre for det enkelte inngrep og informerer og deler ut egen brosjyre.
- Bistår pasienten med anskaffelse av nødvendige hjelpemidler.
- Fysioterapeut er ansvarlig for at pasienten har nødvendig informasjon og kunnskap om videre opptrening etter utskrivelse, og sender med skriftlig informasjon til pasienten.
Sykepleier / hjelpepleier:
- Bestiller medisiner fra Sykehusapoteket Bærum som pasienten skal få med seg ved hjemreise.
- Sjekk at pasienten har tatt røntgenkontroll postoperativ, der hvor dette er aktuelt, før pasienten sendes hjem.
- Kontrollerer at nødvendige PLO- meldinger sendt
- Bandasje skiftes ved behov før utreise jamfør informasjonsskriv
- Klargjør utreisekonvolutt med følgende papirer:
- Aktuelt informasjonsskriv
- Evt Epikrise dersom pasienten ønsker det (Sendes elektronisk på HelseNorge)
- Evt sykmelding
- Evt attester/legeerklæringer
- Evt henvisning til rehabilitering
Opptrening:
- Bistår med trappetrening før utreise dersom det ikke har vært mulig for fysioterapeut å gjennomføre dette. Dette vil hovedsakelig gjelde hvis pasienten skal reise hjem på en søndag når fysioterapeut ikke er til stede.
- Kontroller at pasienten har fått nødvendige hjelpemidler. Fysioterapeut skal ha ordnet med dette.
Opplæring/ informasjon til pasienten:
- Ulike informasjonsbrosjyrer med oppsummert informasjon deles ut til de pasientgruppene disse er aktuelle for, eksempelvis hofteopererte, skulder, kne etc. Denne brosjyren er utgangspunktet for utreisesamtalen og skal gjennomgås med pasienten. Det er hensiktsmessig å dele denne ut i forkant av utskrivelsessamtalen, slik at pasienten er bedre forberedt til samtalen.
- Der hvor det ikke foreligger noe konkret informasjonsskriv for aktuell operasjon, skal brosjyre med generell informasjon for det postoperative forløpet deles ut og gjennomgås.
- Gå igjennom innholdet i epikrisen/foreløpig epikrise i korte trekk.
- Ved all utdeling av medikamenter og papirer kontrolleres det at det er overensstemmelse mellom pasientens navn, merking av medikament, e-resept og epikrise. Informer pasienten om at det følger med faktura fra sykehusapoteket.
Obs, sjekk om innleverte medisiner er tilbakelevert til pasienten.
- Ved utskrivelse av pasient hvor det ikke er hentet ut medisiner fra sykehusapoteket, sendes pasienten hjem med medisiner for 1-2 dager og får beskjed om å hente ut medisiner fra e-resepten neste virkedag. Medisinene legges i brune små konvolutter og ferdigutfylte etiketter om administrering av aktuelt medikament settes på konvolutten eller det fylles ut nødvendig informasjon skriftlig.
- Gjentar informasjon om videre oppfølging og bruk av legemidler som legen har formidlet jamfør epikrise.
- Fragminbehandling: Hos pasienter som skal skrives ut med Fragmin, skal pasienten få opplæring i å sette injeksjonen selv og informeres om hvor lenge behandlingen skal pågå (se epikrise/foreløpig epikrise). Fragmindose utreisedagen skal settes før hjemreise.
Dokumentasjon:
- Oppretter et utskrivningsnotat i DIPS og legger inn frase for hjemreise (F8). Fyll inn og rediger frase der hvor dette er aktuelt. Utskrivningskriteriene må krysses av.
- Observasjoner av bandasje og/eller sår skal dokumenteres i utskrivningsnotat og evt. sykepleiesammenfatning.
- Eventuelle ekstrautstyr som bandasje og ekstra medisiner som sendes med pasienten hjem skal dokumenteres.
- Avslutte aktive behandlingsplaner
Rehabiliteringsopphold:
- I de tilfeller hvor det er behov for rehabiliteringsopphold bør dette ordnes før innleggelse. Pasienter som ønsker rehabiliteringsplass etter operasjon uten at det er indikasjon for dette, må selv betale for et slikt opphold. Se egen prosedyre for bruk av rehabiliteringsplass i kommunen Retningslinje for bruk av rehabilitering i spesialisthelsetjenesten
- Benytt gjerne vedlagt huskeliste for å sikre at riktige papirer blir sendt med pasienten.
Hjemmesykepleie, korttidsopphold/rehabilitering i kommunehelsetjenesten:
- PLO- melding sendes til pasientens hjemkommune ved behov for oppfølging etter utskrivelse og alltid på pasienter som allerede har kommunale vedtak. Dette gjelder for de pasienter som bor i de kommuner hvor MHH har avtale om PLO- tjeneste. Se egne prosedyrer for håntering av PLO: PLO- Samhandling- Pasienter med behov for kommunale tjenester og PLO- Utskrivningsklar pasient
- PLO-melding skal sendes innen 24 timer etter innleggelse dersom pasienten mottar kommunale tjenester fra før. Dersom pasienten ikke mottar kommunale tjenester fra før, men er i behov av dette ved utskrivelse, sendes PLO-helseopplysninger så tidlig som mulig.
- Til kommuner uten mulighet for PLO- korrespondanse, tas det muntlig kontakt med tildelingstjenesten i pasientens hjemkommune og videre saksgang avtales. B-skjema skal på sikt erstattes helt med PLO, men kan benyttes i en overgangsfase hvis det er ønskelig for kommunen.
Foreløpig epikrise
- Fylles ut av pasientansvarlig lege.
- Originalen av den foreløpige epikrisen, bidiagnoseskjema og kopi av F1- kurve leveres til Ortopedisk sekretariat for skriving. Se for øvrig egen prosedyre for epikriseskriving.
Kontroll etter utskrivning
- Pasienter som skal til kontroll med «PROMS» får tilsendt en mail med spørreskjema (etter 6 mnd for knepasienter og hoftepasienter). På spørreundersøkelsen de får tilsendt kan pasienten be om å bli oppringt av sykepleier. Dersom sykepleier på poliklinikken vurderer at det er nødvendig med oppfølging av lege kontaktes operatør for videre avtale ut i fra besvarelsen til pasienten.
- Fysioterapeut bestiller egne kontroller.
- Sykepleier eller sekretær bestiller kontrolltime til pasienten i DIPS hvis det er krysset av på dette i foreløpig epikrise, se egen prosedyre. Ved «PROMS»-kontroller trenger man ikke å bestille noe i DIPS.
Hjemtransport
- Avklares ved mottak på POPP og dokumenteres i behandlingsplan jamfør sjekkliste mottak
- Ved behov for taxi bestilles dette hos Pasientreiser. Dette gjøres av postsekretær eller av sykepleier/hjelpepleier.
- Ved behov for ambulanse/syketransport, se egen prosedyre for bestilling av ambulanse/syketransport.
- Pasienten skal følges til taxi/ privatbil og hjelpes til rette i passasjersetet av pleiepersonale.