Epikrise opprette og sende v.23.2 GYLDIG FRA 12.10.24

Sist oppdatert: 27.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.3
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Oppdatert i henhold til DIPS Arena versjon 23.2.

2 Målgruppe  

Målgruppen for brukerveiledningen er epikriseansvarlig, kontoransatte og ansatte som skriver ut pasienter.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Epikrise når pasienten fremdeles er inneliggende   

3.1.1.Opprette epikrisen

1. Klikk Nytt dokument (Ctrl+N) i Pasientlinjen.

 

 

2. Søk under Dokumenttype etter Epikrise, og velg riktig dokument og mal basert på pasientens opphold. Tilgjengelige dokumentmaler avhenger av brukerens tilganger.

 

 Tips: Det er mulig å favorittmerke dokumentmaler, slik at de legger seg øverst i listen før søk utføres. Dette gjøres ved å trykke på stjerne ved siden av dokumentnavnet.
Tips: Det er mulig å favorittmerke dokumentmaler, slik at de legger seg øverst i listen før søk utføres. Dette gjøres ved å trykke på stjerne ved siden av dokumentnavnet.

 

  1. Sjekk at dokumentopplysninger er korrekt under Dokumentopplysninger.
  1. Henviser settes automatisk inn som hovedmottaker. Endre dette dersom nødvendig. Legg inn eventuelle kopimottakere. Pasient foreslås automatisk som kopimottaker, klikk Legg til for å sette pasient som kopimottaker. Se brukerveiledning ARENA EDI-dokument for mer detaljer.
  2. Dersom du ikke kan endelig godkjenne epikrisen, legg til endelig godkjenner.

  3. Klikk Opprett dokument.
  4. Åpne deretter Opplysninger og se over at felt er fylt ut korrekt.

 

 

3.1.2 Forfatter skriver epikrisen selv

Forfatter skriver i epikrisemalen, se også brukerveiledning ARENA Journaldokument for opprettelse og å skrive journaldokument.

 

3.1.3 Forfatter dikterer epikrisen

1. Klikk på ikonet Nytt Diktat (Shift+Ctrl+D) i Pasientlinjen.

 

 

Følg fremgangsmåte som beskrevet i 3.1.1.

3. Opprett diktat på måte beskrevet i ARENA Digital Diktering.

 

3.1.4 Forfatter skriver epikrise ved talegjenkjenning

1. Klikk på TGK ikon for å starte talegjenkjenning. Følg fremgangsmåte som beskrevet i ARENA Talegjenkjenning.

3.2 Når pasienten er skrevet ut (arbeidsflyt «Ikke påbegynte epikriser») 

Epikriseansvarlig lege vil få et varsel i Mine arbeidsoppgaver under Ikke påbegynte epikriser etter at pasienten blir utskrevet.

 

 

Marker aktuell arbeidsoppgave for å aktivere pasient, og følg fremgangsmåte som beskrevet i 3.1.1.

3.3 Godkjenne og sende epikrise 

Når dokumentet er ferdigstilt, uavhengig av om det er skrevet av forfatter selv, diktert eller talegjenkjent, skal dokumentet godkjennes av forfatter og eventuelt sendes i arbeidsflyt til riktig arbeidsgruppe.

 

1. Dersom epikrisen skal godkjennes av noen andre, må den sendes til ferdigstilling.

 

 

2. For godkjenning av epikrise – klikk på Godkjenn. NB! Det er ikke alle som har tilgang til å godkjenne epikriser. Se mer om dette i Arena Epikrise - Pregodkjenning og endelig godkjenning.

  1. Ved godkjenning sendes dokumentet. Merk at kun mottakere som er markert med EDI får elektronisk melding. Etter godkjenning kan Opplysninger åpnes for å se at dokumentet er sendt og hvem som er mottakere.
  1. Dersom mottaker ikke er satt opp med EDI, går det en arbeidsoppgave til valgt arbeidsgruppe for utsending av epikrise på papir.

 

Dokumentet blir tilgjengelig for kjernejournal når det blir godkjent (gjelder foreløpig bare OUS). Deles dokumentet på Helsenorge blir det tilgjengelig her 24 timer etter godkjenning.

3.4 Videresende godkjent epikrise til ny mottaker 

  1. Åpne dokumentlisten (Ctrl+Alt+D).
  2. Finn aktuell epikrise listen og åpne den i arbeidsflaten.
  3. Klikk på Opplysninger og Send til mo
  4. Velg aktuelle mottakere. Det kan legges til flere kopimottakere.
  5. Klikk Send til mottakere. Dersom meldingen sendes flere ganger til EDI-mottakere, listes tidspunktene under aktuell mottaker i Opplysninger.

 


3.5 Tillegg til utsendt epikrise 

Dersom det er behov for opprettelse og utsendelse av tilleggsinformasjon om pasienten kan dokumentene Brev om pasient (edi) og Tillegg til utsendt epikrise (edi) benyttes.

 

  1. Klikk Nytt dokument (Ctrl+N) i Pasientlinjen
  1. Velg dokumenttype Tillegg til utsendt epikrise PS (edi) eller Tillegg til utsendt epikrise SO (edi) ved opprettelse av nytt dokument.
  1. Sjekk at Dokumentopplysninger, Hovedmottaker, Kopimottakere og eventuell arbeidsflyt er fylt ut korrekt.
  2. Klikk Opprett dokument og fyll inn ønsket tekst i dokumentet.
  3. Klikk Godkjenn. Dokumentet sendes til alle mottakere ved godkjenning.

4 Definisjoner 

Ingen aktuelle definisjoner.