EDI-dokument

Sist oppdatert: 01.07.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.3
Forfattere: Regional faggruppe Journal og rammeverk
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Kvalitetssikret i henhold til DIPS Arena versjon 22.2.

Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2

2 Målgruppe 

Målgruppen for brukerveiledningen er helsepersonell som sender elektroniske dokumenter merket med (edi) til kontor- og helsepersonell både i og utenfor virksomheten.

3 Fremgangsmåte 

Dokumenter kan sendes i posten på papirutskrift eller elektronisk med EDI. Det er et utvalg dokumenter som sendes elektronisk og disse er postfikset med (edi). Når dokumentet godkjennes sendes det automatisk til sine elektroniske mottakere. Dersom dokumentet også har papirmottakere, vil det ved godkjenning automatisk gå i arbeidsflyt som utskriftsoppgave til en arbeidsmappe.

3.1 Opprette EDI-dokument og legge til mottakere 

  1. Aktiver riktig pasient.
  2. Klikk på Nytt dokument (Ctrl + N) i Pasientlinjen og velg ønsket EDI-dokument.

 

 

  1. I feltet Hovedmottaker vil henviser foreslås automatisk. Dersom annen hovedmottaker er ønsket, fjern navnet og søk opp riktig mottaker. Det er kun mulig å ha én hovedmottaker.
  1. I feltet Kopimottakere vil fastlege velges automatisk. For å legge til flere mottakere, skriv i søkefeltet og finn aktuell mottaker. Fjern ved å klikke på ikon for søppelbøtte etter navnet. Klikk på ikon med bøyd pil for å gjøre en kopimottaker til hovedmottaker.
  1. Pasienten foreslås automatisk som kopimottaker. Klikk Legg til dersom dette er aktuelt. Hvis dokumentet kun skal sendes til pasienten, sett hake i feltet Sendes kun til pasient.

 

 

  1. Bak mottakeren er det informasjon om mottakerens rolle, om mottakeren er intern eller ekstern og dokumentet sendes som papir eller EDI.
  1. Har dokumentet papirmottaker vil feltet Arbeidsflyt være synlig. I tekstboksen Dokumenter til utskrift fremgår det hvor utskriftoppgaven sendes i arbeidsflyt. For å søke opp annen arbeidsgruppe, fjern foreslått arbeidsgruppe og skriv i søkefeltet.

 

  1. Dersom dokumentet ikke skal sendes, fjern alle mottakere. Boksen Skal ikke sendes blir da synlig. Sett hake i denne.
  1. Opprett dokumentet. Når dokumentet godkjennes sendes det til sine elektroniske mottakere, samt i arbeidsflyt som utskriftsoppgave (hvis det er lagt inn papirmottakere).

3.2 Re-sende EDI-dokument 

  1. Dobbeltklikk på dokumentet i Dokumentlista slik at det åpnes i Arbeidsflaten.
  1. Klikk på Opplysninger.
  1. Under Mottakere fremkommer det hvem som er mottaker av dokumentet. Dersom det er behov for å sende dokumentet til flere mottakere utover disse, klikk på Send til mottakere og søk opp ny mottaker. Klikk deretter Send til mottakere. Dokumentet blir da sendt til nye mottakere som er valgt.

3.3 Bilder og vedlegg   

Det er ikke mulig å legge til vedlegg i et EDI-dokument. Bilder og tabeller som legges inn i selve EDI-dokumentet, vil vises i PDF-format dersom mottaker er et annet helseforetak i Helse Sør-Øst. For andre elektroniske mottakere, som fastlege og kommune, blir bilder og tabeller automatisk fjernet under sending.

4 Definisjoner 

EDI: Electronic Data Interchange. Elektronisk overføring av strukturerte data mellom organisasjoner. Brukes til å overføre elektroniske dokumenter fra en datamaskin til en annen datamaskin. I Helse Sør-Øst brukes begrepet på dokumenttyper som sendes på epikrisemeldingsformat.

5 Referanser 

Arena Fraser