Brukerveiledningen er basert på HSØ DIPS Arena v22.1.0 og samstemt med DIPS v22.2. Det er ingen aktuelle endringer i Arena v.23.2
Målgruppen for denne brukerveiledningen er kontorpersonell og behandlere/pasientansvarlige som mottar og besvarer pasientdialogmeldinger, dvs. dialogmeldinger mellom pasienten og helseforetaket (HF) via den nasjonale innbyggerportalen Helsenorge.no.
Pasientdialog er en del av Digitale innbyggertjenester (DIT) i Helse Sør-Øst (HSØ).
Avgrensninger og unntak:
Brukerveiledningen er basert på HSØ DIPS Arena v22.1.0, hvor digitale venteliste brev og pasientdialog ennå ikke er tilrettelagt:
Det regionale testmiljøet er basert på et kopi av DIPS classic oppsett på SSHF pr. september 2022 – På dette tidspunktet var ikke pasientdialog innført hos SSHF. Derfor mangler det grunnleggende DIPS classic oppsett.
DIPS Arena Modulen: Electronic Admission Letters (EAL)
Integrasjoner
Dagens standardiserte default rekvirenter innenfor HSØ: DIT_PAS og DIT_PAAR
Nødvendige rekvirenter for Direktoratet for E-helse og NHN
Brukerveiledningens innhold oppdateres av Regional faggruppe Samhandling i samarbeid med innføringsprosjektet på OUS.
Pasientdialog i Arena fungerer på samme måte som den har gjort i DIPS Classic, og bygger på de samme forutsetninger:
* Bemyndiget foresatt/verge kan også benytte løsningen på vegne av pasienten.
Pasientdialog kan inndeles i følgende funksjonelle bruksområder, som overfor pasienten benytter felles Helsenorge brukergrensesnitt:
Via Helsenorge Innboks tilbys pasienten en svarknapp for å starte pasientdialog under en standardtekst om brevets bruksområde:
Figur 1:
Figur 2: Helsenorge - Innkallingsbrev
Se egen brukerveiledning om ARENA - Ventelistebrev.
Helseforetaket har sendt et digitalt ventelistebrev til pasienten, hvor brevet gir svarmulighet via Helsenorge svarknapp. Slike brev kan inndeles i følgende bruksområder:
Når pasienten benytter Helsenorge svarknapp i forhold til brevet sendes en pasientdialogmelding til helseforetaket.
Vurderingsoppgaver for innkommende pasientdialog fordeles alltid til felles arbeidsgrupper selv når meldingen tilhører en fortløpende behandlingsrettet dialog.
Mottatte dialogmeldinger åpnes vanligvis via Oppgaver, men kan også åpnes via pasientens Dokumentliste eller Korrespondanselogg.
Via Oppgaver:
1. Finn en arbeidsoppgave av typen Melding fra pasient i avdelingens default arbeidsgruppe for pasientdialog.
< ...utklipp kommer som viser felles arbeidsgruppe, når pasientdialog finnes i testmiljø... >
2. Åpne dialogmelding via én av følgende fremgangsmåter:
< ...utklipp kommer når testmiljøet inneholder pasientdialog... >
TIPS: visningsområdets plassering tilpasses ved å velge Høyre, Under, eller Bred/Auto fra menyen Oppgavevisning:
Innkommende pasientdialog viser alltid følgende opplysninger:
Avsender | Pasienten selv: < pasientens navn >, via Helsenorge.no |
Pasient | < pasientens navn, fødselsnummer, og kontakttelefon > |
Mottaker | DIGITALE INNBYGGERTJENESTER, < HF'ets navn > |
Forespørsel | < brødtekst fra pasienten > |
Pasient-dialogmeldinger kan være knyttet til en planlagt kontakt eller henvisning. Informasjon om disse finnes i dokumentopplysningene som blir tilgjengelige ved å velge Opplysninger.
Når du har lest dialogmeldingens innhold, utfører du ønsket handling via menyen øverst i meldingen:
< Utklipp kommer og verifiseres når pasientdialog er mulig i testmiljøet... >
Det er ingen begrensning på hvor mange meldinger som kan inngå i en fortløpende pasientdialog; dersom pasienten besvarer HF' ets svar, gjentas de ovennevnte trinn.
Når innkommende melding fra pasient er ferdigbehandlet, må den signeres for at vurderingsoppgaven skal forsvinne fra Oppgaver; trykk Signer:
Dersom du har aktivert feltet for Oppgavevisning, kan vurderingsoppgaven også signeres ved å trykke Slå på forhåndsvisning:
Etter at forhåndsvisning for oppgaver er aktivert, trykk Signer dokument:
Ved å trykke Signer dokument her kommer det også opp melding om at oppgaven er utført
Dialogmeldinger fra pasient som det er mulig å svare på vil ha tilgjengelig svarknapp når åpnet:
Ved å trykke Svar og velge dokumenttype du skal svare med vil du få opp skjermbilde for svarmelding. Svaret skrives inn i feltet Svar. Feltet Tema kodet er auto utfylt.
Når du er ferdig med meldingen, trykk. og svarmeldingen sendes og gjøres tilgjengelig for pasienten på Helsenorge.
Det er ingen begrensning på hvor mange meldinger, som kan inngå i en dialog mellom pasient og HF.
Innkommende og utgående dialogmeldinger lagres i pasientens journal. Dialogmeldingene er tilgjengelig i siden "Dokumentliste":
De aktuelle dokumenttypene heter:
Pasientdialog - Henvendelse fra pasient (innkommende melding fra pasient)
Pasientdialog - Svar til pasient (utgående melding til pasient)
I korrespondanseloggen vil du kunne se hvilke pasient-dialogmeldinger som hører sammen ved hjelp av “Vis samtaletråd” og status på sending av meldingene. Du kan velge Pasientdialog i nedtrekkslisten for meldingstype for kun å få opp meldingene som hører til pasientdialog.
Hvordan meldingene overvåkes og eventuelle avvik følges opp bestemmes av interne rutiner.
Se også brukerveiledning om ARENA - Korrespondanselogg for nærmere forklaring på status og funksjoner.
Alle som sender og mottar dialogmeldinger må forsikre seg om at meldingen er knyttet til riktig avdeling og kontakt. Dialogmeldinger som er sendt til feil avdeling, må overføres til riktig avdeling så raskt som mulig. Det er viktig å korrigere avdelingstilknytning i Dokumentopplysninger før oppgaven blir overført.
Dersom det oppdages at det er sendt feil informasjon på feil pasient må det følges interne rutiner for å sikre at innhold/melding(er) kan slettes på pasienten på Helsenorge.
Sak kan meldes via Min Sykehuspartner.
Begrep | Definisjon |
Digitale innbyggertjenester (DIT) |
Løsninger som øker innbyggers involvering i egen helse; blant annet innsyn i journal og i innsynslogg, valg og endring av time og andre selvbetjeningsløsninger. |
Elektronisk (digital) ventelistebrev |
Arena ventelistebrev som formidles digitalt til en pasient med Helsenorge og/eller Digipost konto. Pasientdialog er kun mulig via Helsenorge innbyggerportal |
Elektronisk Admission Letters (EAL) |
DIPS AS modul for digitale ventelistebrev |
Helsenorge | Nettportal hvor innbygger kan bytte fastlege, lese prøvesvar, få innsyn i journaldokumenter og ventelistebrev m.m. Se https://www.helsenorge.no |
Pasientdialog melding | En dialogmelding mellom pasient og sykehuset via Helsenorge.no. Dialogen begynner alltid med et brev til pasienten som gir pasienten mulighet til å starte en dialog med sykehuset. |
5 Referanser
HSØ Regionale prosedyrer for innkallingsbrev
HSØ Regional prosedyre for innmelding av avvikssaker i DIT brevløsningen
Relaterte dokumenter:
Arena - Ventelistebrev
Arena - Dokumentliste ·
Arena - Veiledninger frasebruk...Klarspråk - Kort om klarspråk (sprakradet.no)
Arena - Oppgaver