Prosedyre Pasient-ID, reversere etter feil sammenslåing

Sist oppdatert: 05.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.0
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Nytt dokument.

2 Hensikt og omfang 

Hensikten med prosedyren er at én person kun skal ha én journal og én personidentifikator i den konsoliderte DIPS databasen i HSØ. Dersom det oppdages at en og samme person har flere personidentifikatorer i DIPS, skal disse slås disse sammen. Reversering av personsammenslåing skal benyttes dersom to eller flere personidentifikatorer i DIPS som faktisk tilhører flere personer har blitt slått sammen ved en feiltakelse.

 

Prosedyren skal sikre at helseforetakene har tilstrekkelig rutiner for reversering i DIPS. Det skal også sikres tilstrekkelig melderutiner slik at fagsystemer integrert med DIPS også får reversert sammenslåinger.

 

Prosedyren er skilt fra prosedyren som omhandler pasientsammenslåing, prosedyrene må sees i sammenheng. Tilgangsstyringen i DIPS kan ikke skille mellom tilgang til å sammenslå og reversere. Dette gis som én tilgang.

3 Ansvar 

Regional systemeier for DIPS er ansvarlig for at prosedyren er kjent innen foretaksgruppen.

 

Systemeier for DIPS i de respektive helseforetakene er ansvarlig for at prosedyren er kjent og implementert i eget helseforetak.

 

Ledere på nivå 2 må sørge for at prosedyren er implementert i eget ansvarsområde og for at kun navngitte personer, som har fått tilstrekkelig opplæring i rutiner og konsekvenser ved feil, har tilgang og tillatelse til å reversere pasienter.

 

Helsepersonell som oppdager at 2 eller flere personidentifikatorer er slått sammen ved feil skal sørge for at reverserings prosessen blir satt i gang.

 

Helsepersonell med tilgang og tillatelse til å gjennomføre reverseringen er ansvarlig for utførelse av prosedyren.

4 Fremgangsmåte 

Antall DIPS brukere som har tillatelse for å gjennomføre en reversering skal begrenses. Dette kan ikke begrenses via DIPS tilganger alene. Tilganger for sammenslåing og reversering henger sammen.

 

Det er mulig å reversere en sammenslåing i DIPS dersom feil personidentifikatorer er sammenslått, men i motsetning til sammenslåing, finnes ingen funksjonalitet for at pasientidentifikatorer i integrerte fagsystemer blir reversert automatisk. Dette krever derfor tydelig interne varslingsrutiner på det enkelte HF-et for alle systemer integrert med DIPS.

 

Hvis man ved en feiltakelse har slått sammen to eller flere personidentifikatorer, skal helsepersonell straks varsle om feilsammenslåingen til Sykehuspartner per telefon og aktuell instans på eget HF. Lokale melderutiner ved hvert HF er førende.

 

Den som reverserer en sammenslåing, sender intern melding i arbeidsflyt i DIPS til andre foretak – via arbeidsgruppe REVERSERT PASIENT HF-navn, velg alle foretak som mottaker. Arbeidsgruppen ivaretas av de HF-ene har utpekt til å gjennomføre reverseringer. Se brukerveiledning.

 

Sykehuspartner lager oppgaver inn mot fagsystemene for Metavision, Radiologi, Lab/LVMS, Partus, Helselogistikk og eventuelt flere systemer.

 

Sykehuspartner tar kontakt med foretakene for å koordinere reversering til korrekte personer.

 

Sykehuspartner sender e-post til oppgitte mailadresser med informasjon om aktuell reversering

 

Lokale rutiner for reversering i integrerte fagsystemer koordineres på hvert HF. Det er i de tilfellene hvor en feil sammenslått pasient har registreringer i ett eller flere systemer at det vil være behov for manuell reversering i integrerte fagsystemer.

 

Dersom en reversering av to personidentifikatorer er i prosess, skal ikke en ny sammenslåing gjennomføres. Det vil da være vanskelig å skille mellom hvilke labsvar/røntgensvar osv. som tilhører hvilke pasienter. Dette er en stor risiko for pasientsikkerheten.

5 Definisjoner 

Ingen aktuelle definisjoner.

6 Referanser 

Prosedyre - Pasient-ID sammenslåing

 

Brukerveiledning for DIPS Arena - Slå sammen pasienter

 

Brukerveiledning for DIPS Arena- Reversere pasient-ID etter feil sammenslåing (brukerveiledninger er under etablering)

 

Ved behov å gi en tilbakemelding til faggruppen om prosedyren send epost ved å bruke følgende link sbaalu@vestreviken.no