Kvalitetssikret i henhold til DIPS Arena versjon 22.2.
Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2
Målgruppen for brukerveiledningen er kontor- og helsepersonell som skal opprette, redigere, flytte, skrive ut og sende journaldokument på arbeidsflyt.
Se underkapitler for fremgangsmåte.
1. Aktiver aktuell pasient
2. Klikk Nytt dokument (Ctrl + N) i Pasientlinjen
3. Søk og velg riktig dokument i feltet under Dokumenttype
4. Kontroller feltene: Hendelsestidspunkt, Kontakt, Forfatter, Behandlende avdeling
5. Dersom dokumentet skal knyttes til en annen henvisningsperiode, klikk Vis flere valg. Bruk nedtrekksmeny i feltet Henvisning for å velge riktig Henvisningsperiode
6. Klikk Opprett dokument. Dokumentet åpnes automatisk
7. Skriv ønsket tekst. Lukkes dokumentet uten å ha blitt lagret eller godkjent først, vil dokumentet slettes
8. Klikk Godkjenn og lukk
1. Klikk på siden Dokumentliste (Ctrl + Alt + D)
2. Dobbeltklikk på dokument som skal endres
3. Klikk Rett/slett i knapperaden over dokumentet
4. Velg Lag ny versjon i nedtrekksmenyen, og fyll ut felt for Begrunnelse
5. Klikk OK
6. Skriv ferdig innhold i dokumentet og klikk Godkjenn og lukk
Dokumentet vil være markert med ikon i kolonnen Ny versjon i Dokumentliste (Ctrl + Alt + D)
7. Dersom endringen har medisinskfaglig betydning, åpne dokumentlogg og vurder hvem som skal varsles om endringen. Dokumentloggen ligger under opplysninger.
8. Innsyn i dokumentet via dokumentdeling i kjernejournal vises som bruker Broker IHE Xds i kolonnen Bruker. Hvem som har gjort oppslag, og hvilken organisasjon brukeren har gjort oppslag fra vises i kolonnen Merknad. Dersom behov for å varsle eksternt, skal dokumentlogg benyttes for å se hvem som har gjort oppslag og hvem som er aktuelle å varsle.
9. Ta kontakt via telefon, dersom det haster å varsle og dokumenter i pasientens journal at det er varslet. Send dialogmelding dersom det ikke haster å varsle.
Slette ikke godkjent dokument
1. Åpne dokumentet i arbeidsflaten
2. Klikk på søppelkassen øverst i arbeidsflaten
Slette godkjent dokument
Det finnes to former for sletting av godkjent dokument.
1: Slett (mykslett): Dokumentet skjules i Dokumentlisten men kan hentes frem.
2: Permanent slett: Dokumentet vises ikke i Dokumentlisten, og kan ikke gjennopprettes derifra. Merk at ved permanent slett vil dokumentet fortsatt kunne gjenopprettes fra databasen. For å kunne permanent slette et dokument, må man man først sette seg som journansvarlig i fanen "Roller ovenfor pasient".
Tilgangen til å slette godkjent dokument varierer mellom helseforetakene i Helse Sør-Øst. Fremgangsmåten under forutsetter at brukeren har tilgang til å slette godkjente dokumenter. Se lokal prosedyre for regler om hvem som kan slette dokumenter hvis du ikke har tilgang selv.
1. Åpne dokumentet i arbeidsflaten.
2. Klikk Rett/slett/flytt i knapperaden over dokumentet (Denne knappen kan også ha navn Rett eller Rett/flytt – dette styres av brukerrollens tilgang. Hvis knappen ikke inneholder ordet «slett», har ikke din brukerrolle tilgang til å slette dokumentet)
3. Velg Slett og legg inn begrunnelse
4. Klikk OK
Flytte ikke-godkjent dokument
Flytte godkjent dokument til annen pasien
3. Opprett ny versjon og Lagre
4. Velg Flytt til annen pasient i nedtrekksmenyen.
5. Søk opp riktig pasient i feltet Pasient.
6. Fyll inn Begrunnelse og klikk OK. En grønn dialogboks kommer opp med bekreftelse på at dokumentet er blitt flyttet.
7. Hos opprinnelig pasient blir dokumentet slettet:
For dokumenter som skal flyttes må det gjøres en medisinskfaglig vurdering om innholdet som flyttes er av en karakter som kan få konsekvenser for pasientbehandlingen. I så fall kan det være behov for varsling til de som er involvert i pasientbehandlingen. Pasientbehandlingen kan gjelde intern oppfølging og/eller ekstern. Oppfølging/varsling utenfor sykehuset (ekstern) inkluderer ev. enheter som har gjort oppslag via kjernejournal.
Fanen inneholder teknisk informasjon om dokumentet, informasjon om mottakere, vurderinger av pasientinnsyn, merknader, dokumentlogg og oppgavehistorikk.
Se opplysninger i dokumentlisten
Se opplysninger i arbeidsflaten
Pasientinnsyn
Her vises vurderinger knyttet til pasientinnsyn i dokumentet. Nektet pasientinnsyn fører til at dokumentet ikke vises på Helsenorge.
Dokumenter med registrert pasientinnsyn har informasjon i kolonnen Pasientinnsyn i Dokumentliste.
Merknad
Her vises merknader knyttet til dokumentet.
Dokumenter med merknad vises med ikon i kolonnen for Merknad i Dokumentliste.
Dokumentlogg
Dokumentlogg er en liste over all brukeraktivitet som har berørt dokumentet; for eksempel opprettelse, lagring, godkjenning, innsyn og utskrift.
1. Dobbeltklikk på aktuelt dokument i Dokumentliste (Ctrl+Alt+D)
2. Dokumentet åpnes i Arbeidsflaten, klikk på Opplysninger i høyre hjørne
3. Klikk på Dokumentlogg i listen nederst i dokumentet
Oppgavehistorikk
Oppgavehistorikken er en liste over alle oppgaver som er, og har vært tilknyttet et dokument, samt status på disse. For eksempel Dokument til ferdigstilling, Dokument til godkjenning eller Dokument til utskrift.
Det fremgår når og hvem oppgaven ble opprettet av, hvilken arbeidsgruppe dokumentet ble sendt til, og når og hvem som har utført oppgaven.
Dersom oppgaven er utført er den markert med en grå hake.
Sendes dokument til Vurdering, kan mottaker lese dokumentet og Signere for at vurderingen er gjennomført. Det endelige godkjenningsansvaret er fortsatt hos opprinnelig forfatter.
Sendes dokumentet til Godkjenning får mottakeren tilgang til å lese og selv godkjenne dokumentet.
1. Skriv ferdig innhold i aktuelt dokument, og klikk Lagre
2. Klikk Send til, og velg Vurdering eller Godkjenning
3. Søk opp riktig mottaker i feltet Til
4. Fyll inn feltene for Emne og Melding
5. Fyll inn Frist ved behov
6. Sett hake på Haster ved behov. Meldingen vil da være markert som rød i mottakerens liste over Arbeidsoppgaver
7. Klikk Send
Utskrift av enkeltdokument
1. Klikk på Dokumentliste (Ctrl+Alt+D) eller bruk skriver ikonet øverst til høyre i aktuelt dokument
2. Høyreklikk på dokumentet som skal skrives ut, og velg Utskrift av enkeltdokument i menyen
3. Se over forhåndsvisningen av dokumentet
4. Fyll ut Mottaker av utskriften og Begrunnelse for utskrift
5. Klikk Skriv ut
Dokumentet skrives ut som kladdeutskrift
Utskrift av flere dokumenter og kontinuerlig journal
1. Klikk på Dokumentliste (Ctrl+Alt+D)
2. Utskrift av flere dokumenter fra Alle journalgrupper: Marker aktuelle dokument (Ctrl+klikk), høyreklikk og velg Utskrift av markerte dokumenter
3. Dersom utskrift av kontinuerlig journal, velg Journalgruppe for kontinuerlig journalvisning
4. Klikk på ikon for Utskrift
5. Se over forhåndsvisning av dokumentene
6. Fyll ut Mottaker av utskriften og Begrunnelse for utskrift
7. Klikk Skriv ut
Ved utskrift av flere dokument vil pasient- og dokumentopplysninger stå øverst på hver side.
Hvis noen av dokumentene har nektet pasientinnsyn, vil det komme opp et valg om disse dokumentene også skal skrives ut.
Lenke: Å knytte sammen dokument som tilhører samme sak.
Kontinuerlig journal: DIPS begrep. Visning av journaldokumentasjon i ett langt dokument basert på valg av journaldokumenter og definert tidsrom.
Planlagt kontakt: DIPS begrep. Benyttes for å gi time til poliklinisk konsultasjon, innleggelse og annen kontakt i sykehuset (eksempelvis telefonkonsultasjon, kurs, møter). Før det blir satt tid for oppmøte/ kontakt vil pasienten stå på venteliste med tentativ dato.
Lovverk og forskrifter
1. LOV-1999-07-02-64: Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven), kapittel 8 http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64
2. LOV-1999-07-02-63: Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) § 5-2 http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63#KAPITTEL_6
3. FOR-2019-03-01-168: Forskrift om pasientjournal https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-01-168
Relaterte dokumenter:
Arena Journaldokument – lese
Arena Opplysninger i journaldokument
Arena Arbeidsflyt – Dokumenter til utskrift
Arena Intern melding og intern melding knyttet til dokument
Arena EDI-dokument
Arena Digital Diktering
Arena Fraser