Prosedyre Sperre og oppheve sperret journal for helsepersonell

Sist oppdatert: 05.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.0
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Nytt dokument.

2 Hensikt og omfang 

Prosedyren er utarbeidet for konsolidert database i HSØ.

Det følger av pasient- og brukerrettighetsloven §§ 3-6, 5-3 at pasienter har rett til å motsette seg utlevering av pasientjournal eller opplysninger i pasientjournal til helsehjelpsformål. Pasienten kan ha en slik rett, både når det gjelder bruk internt i den virksomhet hvor pasientjournalen føres, f.eks. et sykehus, og ved utlevering til andre som yter helsehjelp, selv om dette kan gå på tvers av hensynet til faglig forsvarlighet. Når det foreligger tungtveiende grunner kan tilgang gis til helseopplysninger til tross for at pasienten aktivt motsetter seg dette. Dette vil være situasjoner hvor overføring av opplysninger anses nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade. Dette vil samsvare med interesseavveiningen, som skal gjøres etter det generelle unntaket fra taushetsplikt som følger av “at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre” (helsepersonelloven, 1999, § 23 nr. 4)

 

Pasienter kan også kreve at gjennomført sperring skal oppheves.

 

Sperring inkluderer ikke bruk av opplysninger til pasientadministrasjon og andre formål hvor opplysningene kan og skal utleveres uten hinder av taushetsplikten.

 

Prosedyren skal sikre at pasient og helsepersonell innehar kompetanse til å vurdere konsekvens av å sperre innsyn i journal.

 

Ved å sperre journal for innsyn i DIPS for andre brukere, vil det ikke generere automatisk sperring av elektronisk innsyn for pasient/pårørende på helsenorge.no.

 

Unntak fra sperring: Sperring av journalopplysninger endrer ikke lovhjemlet bruk av disse opplysningene uten hinder av taushetsplikten, slik som eksempelvis til rapportering til helseregistre.

3 Ansvar 

Regional systemeier for DIPS er ansvarlig for at prosedyren er kjent innen foretaksgruppen.

 
Systemeier for DIPS i de respektive helseforetakene er ansvarlig for at prosedyren er kjent og implementert i eget helseforetak.

 

Ledere på nivå 2 må sørge for at prosedyren er implementert i eget ansvarsområde.
 

Ansvarlig behandler er ansvarlig for vurdering av konsekvens og bestilling av sperring av journal.

4 Fremgangsmåte 

En journal kan sperres på flere måter:

 
  • Journalsperring - formålet er å sperre tilgang til ett eller flere journaldokumenter eller hele dokumenttyper for en eller flere ansatte.

  • Sperre pasientjournal, pasientsperre, for alle eller enkeltbruker(e), hvis formålet er å sperre tilgangen for enkelte personer, inkluderer pasientopplysninger, kritisk informasjon, henvisninger og alle dokumenter. Det er ikke mulig for å søke opp pasient for de ansatte pasientsperren gjelder.

  • Reservasjon mot felles journal i konsolidert database.

  • Det er mulig å sperre dokumenter for ekstern aktør.

 
 

4.1 Pasient 

Pasienten, eller den som representerer pasienten, kan fremme krav overfor sykehuset om sperring av dokumenter i journalen eller sperring av innsyn for enkelte personer. Kravet fremsettes på eget skjema som fylles ut og signeres av pasienten, eller den som lovlig representerer pasienten, enten skriftlig eller digitalt på helsenorge.no. I skjemaet framgår det hva slags type sperre det her er snakk om (tidsperiode, journaldokument- og/eller personsperre).

 

Dersom pasienten, eller den som lovlig representerer pasienten, ønsker å oppheve sperrede opplysninger/gir tillatelse til dette melder hen dette skriftlig til foretaket som sørger for oppheving av sperring.

 

I akutte situasjoner kan sperringer oppheves, se eget avsnitt.

4.2 Journalansvarlig 

Journalansvarlig er ansvarlig for å vurdere om vilkårene for å få sperret den aktuelle pasientjournal er oppfylt. Vilkårene er at pasienten er samtykkekompetent til å sperre journalen etter pasient- og brukerrettighetsloven §§ 4-3 til 4-7. Konklusjonen dokumenteres i pasientens journal. Pasienten må informeres om hvilken risiko som er forbundet med at helsepersonell på grunn av sperring av pasientjournal, ikke får tilgang til relevante og nødvendige opplysninger. Det er også viktig å informere pasienten at ved sperring av enkeltdokumenter/-typer blir disse kun sperret frem til dags dato.

 

Fremtidige dokumenter blir ikke automatisk sperret ved dokumentsperring, til og med dato kan ikke settes fram i tid. Man må sperre dokumentene etter at de er opprettet. Ved journalsperring vil fremtidige dokumenter være sperret.

 

I en akuttsituasjon er det behandler som er journalansvarlig som skal vurdere om journalen skal sperres.

4.3 Oppheve sperret journal 

Pasientønsket: Skriftlig henvendelse fra pasient om at journalen ønskes åpnet, her må det fremgå informasjon om aktuell sperring og hva som ønskes opphevet.

 

Akuttsituasjon: I situasjoner hvor tilgang til sperrede opplysninger vurderes som nødvendig av hensyn til forsvarlig helsehjelp, skal pasientens samtykke innhentes. Dersom pasienten ikke samtykker eller det ikke er mulig å innhente samtykke, kan det allikevel gis tilgang i de tilfeller der helsepersonell som har ansvar for pasienten vurderer det som nødvendig av hensyn til forsvarlig helsehjelp. Det helsepersonellet som vurderte at aktualisering av den sperrede pasientjournal var nødvendig, må lage et journalnotat om dette der begrunnelsen framgår. Rettighet til å åpne en sperret pasientjournal tildeles leger og overleger, som kan gi tilgang til enkeltbrukere eller felles arbeidsgruppe ved behov.

 

5 Definisjoner 

Journalansvarlig

I helseinstitusjoner skal det utpekes en person som skal ha det overordnede ansvaret for den enkelte journal, og herunder ta stilling til hvilke opplysninger som skal stå i pasientjournalen.

 

Journalsperre

Pasienten kan få sperret ett eller flere dokumenter i journalen for én eller flere brukere, uten at all informasjon om pasienten blir sperret. Sperring kan begrenses til dokumenter opprettet i en bestemt periode for eksempel et opphold.

 

Pasientsperre

At en journal, eller deler av denne, er sperret betyr at pasienten har lagt begrensninger på bruk av opplysninger om seg selv overfor helsepersonell som yter helsehjelp.

 

Reservasjon mot felles journal (sykehussperre)

Det er mulig for en pasient å reservere seg mot at brukere ved andre sykehus skal få innsyn i pasientens journalopplysninger (dokumenter, kontaktdata, ventelistedata, labdata, psykiatridata, medisinske data) ved sykehus A når det er flere sykehus i samme database og det er gitt tilgang på tvers til sykehus A. Det er ikke mulig å aktivere “blålys” for å få tilgang til dataene.