Endret på innhold, flettet, ryddet og sammenslått dokumentene "Organisasjonsnivåer og begreper i DIPS" og "Standard organisasjonsoppsett".
Dette dokumentet gir en beskrivelse av regional løsning for DIPS Arena for området organisasjonsoppsettet i DIPS. Dokumentet beskriver organisasjonsoppsett i DIPS og regionale løsning for Helse Sør- Øst.
For å oppnå effektiv økonomi- og virksomhetsstyring ønsker HF-ene å se aktivitet og ressursutnyttelse i DIPS relatert til kostnadssteder og ressurstilhørighet i henholdsvis Økonomi- og HR-system. Derfor er det mange aktuelle interessenter til organisasjonsoppsett:
Kliniske aktører
Analyseenheter
Forvaltere
Økonomi
HR
Organisasjonsavdeling/enhet
DIPS er primært tilrettelagt for å plassere planlagt og utført behandling både medisinsk faglig og fysisk. Dette er i henhold til NPR sine krav til rapportering på tjenestested, fagenhet og behandlingssted.
Det er også mulig å synliggjøre tjenesteutøvende ressursers organisatoriske tilhørighet, der dette avviker fra pasientens fysiske plassering.
Eksempelvis:
HR; Personalet på en post kan være organisatorisk knyttet til en avdeling/seksjon f.eks. «avdeling for sykepleie».
PAS; Det fysiske stedet må komme tydelig frem blant annet for å fortelle personalet hvilke pasienter de har ansvaret for når de er på vakt f.eks. «Post 1, Post 2».
Organisasjonsoppsettet i DIPS brukes til:
Pasientadministrativ knytning til medisinskfaglige problemstillinger
Arbeidsprosesshåndtering ved hjelp av automatisk elektronisk arbeidsflyt
Integrasjoner med 3.part systemer (lab, rtg, etc)
Ressursutnyttelse, bemanning i forbindelse med klinisk aktivitet
Tilgangsstyring
Intern virksomhetsstyring
Ekstern rapportering (Helsedirektoratet/NPR, SSB)
Økonomioppfølging
DIPS er et pasientadministrativt journalsystem (PAS/EPJ) og brukes som:
Dokumentasjon av faglige problemstillinger
Planlegging av pasientbehandling og ressursbruk
Registrering av utført behandling med tilhørende brukte ressurser
HF-ene tilstreber å kunne utnytte ressursene optimalt. Ressursutnyttelse er ofte bakgrunnen for endringsbehov. Det er krevende å gjøre endringer manuelt i mange system, som også øker risikoen for feil. HSØ har et behov for at organisasjonsendringer skal foregå maskinelt fra RESH til alle aktuelle IT-system. Teknisk funksjonalitet for fullt ut å kunne gjennomføre en maskinell oppdatering er i dag ikke på plass. Det er imidlertid en forutsetning på sikt for integrerte system at RESH-id brukes som identifikator i denne løsningen. RESH er Nasjonalt registrer over enheter i spesialisthelsetjenesten. Strukturen i dette systemet er strengt hierarkisk, med muligheter for tilleggsinformasjon om hvilken type/betegnelse den organisatoriske enhet er.
Dokumentet beskriver også navngiving på de ulike organisatoriske nivåer i DIPS.
Løsningen skal ivareta:
• Navngiving skal være enkel å identifisere for ansatte og utenforstående
• Krav til unikhet på kortnavn og langt navn ved en fremtidig felles DIPS-database i HSØ
• Sikre at våre kommunikasjonspartnere vil motta informasjon i samme format fra alle Helseforetak i HSØ
Området som omtales i dette dokumentet er organisasjonsoppsett og inneholder følgende:
Prinsipper for organisasjonsoppsett
Enhetlig bruk av organisasjonsnivåene i DIPS
Benevnelse av organisasjonsenheter
2. 1 Prinsipper for organisasjonsoppsett
Prinsipper for organisasjonsoppsettet i DIPS:
Organisasjonsoppsettet skal settes opp slik den reelt er i HFetHF-et.
Det er pasientflyten som skal være førende for organisasjonsoppsettet
Det medisinske ansvaret synliggjøres ved registrering av aktivitet (fig. 3 i kapittel 3.1.4).
Hovedregelen skal være å bruke samme nivå i DIPS som i RESH.
Omsorgsnivå skal ikke være årsak til at man legger enhet på avdelingsnivå i DIPS. Omsorgsnivå må alltid registreres i tillegg til organisatorisk enhet i DIPS.
Alle dimensjonene/aksene i DIPS skal tas i bruk ved opprettelse av avdeling og seksjon.
Forutsetninger å kunne følge prinsippene for organisasjonsoppsett:
Styringsdata/ledelsesinformasjon internt må basere seg på utvidet NPR-melding, som gir informasjon om aktivitet på geografi og viser aktivitet på lavere nivå enn der DRG fordeles (avdelingsnivå=tjenesteenhet i NPR-meldingen).
HFetHF-et må etablere rutiner og opprette en arena/forum for å kunne ivareta behov ved organisasjonsendringer. Hensikten er å hjelpe klinikken til å få gjort hensiktsmessige endringer i de ulike organisasjonskartene, slik at både rapportering og funksjonalitet blir ivaretatt.
Integrasjoner krever at alle enheter i DIPS er registrert i RESH-databasen. I virksomhetsarkitektur er bruk av RESH-id ved integrasjoner en viktig faktor.
En maskinell oppdatering av ulike organisasjonskart forutsetter at man i RESH markerer hva den enkelte enhet er ment å speile, ved å angi organisatorisk betegnelse (f.eks. avdeling, seksjon, poliklinikk, sengepost) (ref. 2). Referansedokumentet mangler imidlertid en klar definisjon på hva som ligger i de ulike betegnelsene.
2.2 Enhetlig bruk av organisasjonsnivåene i DIPS
Implementering av de regionale føringene skal kunne gi en enhetlig rapportering i HF-et. Videre i kapittelet gis en beskrivelse for hvordan de ulike nivåene skal opprettes og brukes.
Implementering av de regionale føringene skal kunne gi en enhetlig rapportering i HF-et. Videre i kapittelet gis en beskrivelse for hvordan de ulike nivåene skal opprettes og brukes.
Klinikk (Nivå 2) i DIPS
Klinikk skal alltid brukes for å kunne hente ut rapporter tilknyttet dette nivået. Dersom dette nivået ikke er definert i HR-organisasjonskartet brukes avdelingsnivået også her. Dette er et administrativt nivå. Ved enkelte HF ser man at det gjøres en ytterligere oppdeling av klinikken uten at det er direkte pasientaktivitet tilknyttet. Hvilket av de to administrative nivåene som skal brukes er opp til det enkelte HF.
Avdeling (Nivå 3) i DIPS
Avdeling skal synliggjøre det nivået som har det medisinske fagansvaret og alltid registreres i pasientsystemet. Avhengig av HF-ets aktivitetsvolum innen hvert fag, vil det variere om dette defineres på et overordnet nivå som generell kirurgi/generell indremedisin, eller i de ulike fagområdene, f.eks. Nevrokirurgi, Endokrinologi, Hjertesykdommer, Karkirurgi, Ortopedisk kirurgi (inklusiv revmakirurgi) i somatikk.
I psykiatri brukes dette om problemstillinger for pasienter f.eks. innen fagområdene Rus, Psykisk helsevern barn og unge, Psykisk helsevern voksne. Avdelingen er da vanligvis noe mer spesifisert på tilstanden til pasienten, f.eks. psykose, spiseforstyrrelse eller, sikkerhet.
Seksjon (nivå 4) i DIPS
For somatikk: Dette nivået er ment brukt til en mer finmasket inndeling av fagområdene for lettere å kunne prioritere pasienter avhengig av problemstilling.
Figur 1: Eksempel på organisatoriske enheter på seksjonsnivå i somatikk
For psykiatri: Benyttes for å uttrykke forskjellige avgrensede polikliniske enheter innenfor en avdeling i NPR-meldingen («Minste kliniske enhet» i henhold til «Registreringsveileder for pasientdata i psykisk helsevern»).
Figur 2: Eksempel på organisatoriske enheter på seksjonsnivå i psykiatri
Organisasjonen har aktivitet på flere geografiske steder
Dersom et fagområde har aktivitet som foregår ved flere adresser anbefales det at DIPS settes opp om vist nedenfor. For avdelingen vil man kunne ta ut rapporter på de ulike adressene ved hjelp av «Lokalisering type arbeidssted»
Figur 3: Eksempel på organisatoriske enheter som har aktivitet ved ulike adresser
Post og poliklinikk i DIPS
For å kunne hente ut aktivitetsdata fra poliklinikk og sengepost opprettes disse som henholdsvis organisasjonsenhet «Lokalisering av type ventelistested =poliklinikk (RESH-id knyttes til) og sengepost»=post (med tilknyttet RESH-id). Hvordan postene og ventelistestedene skal brukes, lages det ingen føringer for. RESH Type/Nivå DIPS Hovedregel oppsettet RESH-id Post En post er en fysisk lokalisert enhet. RESH-id Lokalisering type ventelistested Poliklinikk RESH-id Lokalisering type arbeidssted «Gammelt sykehus»/ Gateadresse.
Benevnelse av organisasjonsenheter Enhetlig bruk av organisasjonsnivåene i DIPS
Anbefalt løsning gjelder både somatikk og psykiatri.
Langtnavn
Skal være beskrivende slik at identifisering er enkel for både egne ansatte og utenforstående. Det skilles mellom funksjonelt navn og formelt navn.
Funksjonelt navn = Langtnavn i DIPS
Regional standard:
Langtnavn for alle organisatoriske enheter i organisasjonstabellen. Må ofte forkortes og tilpasses begrensede visningsfelt slik at det er entydig identifiserbart
Det som går inn i navnefeltet når det opprettes en organisatorisk enhet i DIPS. Dette vil være et navn til intern bruk og det kan inngå forkortelser
Navn bygges opp med Fag først for at man enkelt skal kunne orientere seg i DIPS
Post og lokalisering er en fysisk enhet og navn må indikere hvor denne befinner seg
Navn skal inneholde geografisk plassering for å ivareta krav til unikhet
Formelt navn:
Regional standard:
Formelt navn er ikke et begrep i DIPS, men skal beskrive fullstendig navn på enheter uten forkortelser slik HF-´et vil presentere navnet for offentligheten.
Navnet benyttes til kommunikasjon via brev
Navnet settes inn i Merknadsfelt for post og lokalisering og i Ansvarsområde for avdeling og seksjon
Navnet bygges opp likt HF´-ets offisielle navn på enheten
Skal ikke benytte forkortelser
Navn skal inneholde geografisk plassering for å ivareta krav til unikhet
Kortnavn
Kortnavn er en type kodifisert identifisering av organisasjonsenhet. Brukes ved registrering av pasienter i DIPS i tillegg til langtnavn. Brukes i administrasjon og vedlikehold av organisasjon i DIPS og i integrasjonsløsninger for entydig identifisering. Alle kortnavn skrives med store bokstaver, bindestrek og HF-ets kortkode.
Enheter under avdeling har de samme tre tegn som avdeling først i kortnavnet.
4. tegnet angir type enhet:
P=Poliklinikk
H=Hotel
D=Dagenhet
O=Operasjon
S=Sengepost
L=Lab
F=Fagenhet/Seksjon
I=Teknisk post
M= Akuttmottak
5. tegnet er et løpenummer fra 1-9, evt >9 gir fortløpende A-Å.
Klinikk
Nivået er ikke synlig for bruker
Helseforetakene kan benytte dagens kortnavn som postfikses med bindestrek og HF-ets kortkode ved en konsolidering .
Avdeling
Regional standard:
Ved konsolidering av databasene er det krav til unikhet på kortkode og, langtnavn. Standardnummer og enhets-ID skal være unikt internt i HF-et.
Kortkode og langtnavn skal ha postfiks –HF. Unntak fra denne regelen gjelder OUS og VVHF.
Seksjon
Regional standard:
Enheter under avdeling har de samme tre tegn som avdeling først i kortnavnet. Ved konsolidering av databasene er det krav til unikhet på kortnavn og langtnavn. Standardnummer og enhets-ID skal være unikt internt per HF.
Kortkode og langt navn skal ha postfiks –HF. Unntak fra denne regelen gjelder OUS og VVHF.
Post
Regional anbefaling:
Det legges ingen regional føring for oppbygging av kortnavn, men ved en konsolidert base er det krav til unikhet på kortnavn og langtnavn. Standardnummer og enhets-ID skal være unikt internt per HF.
Det anbefales en enhetlig benevning internt i HF-et.
Enheter under avdeling har de samme tre, evt. fem tegn som avdeling først i kortnavnet.
4. tegnet angir type enhet:
H= Hotel
S= Sengepost
I= Teknisk post
M= Akuttmottak
5. tegnet er et løpenummer fra 1-9, evt >9 gir fortløpende A-Å.
Lokalisering
Regional anbefaling:
Kortnavnet for lokalisering er ikke synlig for bruker. Det legges ingen regional føring for oppbygging av kortnavn, men ved en konsolidert base er det krav til unikhet på kortnavn og langtnavn. Standardnummer og enhets-ID skal være unikt internt per HF.
Enheter under avdeling har de samme tre, eventuelt fem tegn som avdeling først i koden/kortnavnet.
4. tegnet angir type enhet:
P= Poliklinikk
D= Dagenhet
O= Operasjon
5. tegn er et løpenummer fra 1-9, eventuelt >9 fortløpende A-Å
Begrepesavklaringer /definisjoner i DIPS
Begreper i DIPS
En enhet som er navngitt med «seksjon» på organisasjonskartet er ikke nødvendigvis ivaretatt i nivået «seksjon» i DIPS. Et eksempel kan være; en enhet i HR-organisasjonskartet med navn «Seksjon for kardiologi» kan være en avdeling i DIPS. Et annet eksempel; personalet er knyttet til «seksjon for sykepleie» i HR-organisasjonskartet mens i DIPS vil dette kunne være synliggjort som en eller flere sengeposter. Hierarkiet i DIPS er beskrevet med type/enhet.
Man bør ikke være opptatt av hvorvidt en enhet som er navngitt med «seksjon» på organisasjonskartet er ivaretatt i nivået «seksjon» i DIPS. Ett eksempel kan være; en enhet i HR-organisasjonskartet med navn «Seksjon for kardiologi» kan være en avdeling i DIPS. Et annet eksempel; personalet er knyttet til «seksjon for sykepleie» i HR-organisasjonskartet mens i DIPS vil dette kunne være synliggjort som en eller flere sengeposter.
Figur 4: Organisasjonshierarki i DIPS
Hierarkiet i DIPS viser et medisinsk fagansvar. Nivåene brukes til:
Organisatoriske nivå i DIPS
Organisasjon
På øverste nivå i hierarkiet opprettes organisasjon (HF-et). I DIPS Admin kalles dette oppsettet Institusjon. Dette vil i praksis være Helseforetaket med eget organisasjonsnummer.
Klinikk
En klinikk er en samling av en eller flere avdelinger. Klinikknivået i DIPS er et rent rapporteringsnivå, og framkommer ikke for den vanlige bruker i noen skjermbilder i systemet.
Avdeling
Avdeling er det sentrale nivået for offentlig rapportering til NPR (tjenesteenhet) og BKM. Avdeling skal synliggjøre det nivået som har det medisinske fagansvaret og skal alltid registreres i pasientsystemet. En avdeling kan tilhøre én eller flere lokaliseringer, såkalte tverrgående avdelinger. Avhengig av HF-ets aktivitetsvolum innen hvert fag, vil det variere om dette defineres på et overordnet nivå som generell kirurgi/generell indremedisin, eller i de ulike fagområdene, f.eks. Nevrokirurgi, Endokrinologi, Hjertesykdommer, Karkirurgi, Ortopedisk kirurgi i somatikk.
I psykiatri brukes dette om problemstillinger for pasienter f.eks. innen fagområdene Rus, Psykisk helsevern barn og unge, Psykisk helsevern voksne.
Hvis man ser bort fra nivå HF, så starter tilgangsstyringen i DIPS på avdelingsnivå.
Oppsettet for den automatiske «elektroniske arbeidsflyten» i DIPS starter på dette nivået. Spesielt brukes dette for henvisninger, svar fra fagsystem (f.eks. lab og rtg.).
Seksjon
Seksjoner sorteres under avdelinger. En seksjon kan kun knyttes til éen avdeling. Seksjon benyttes for å beskrive fagområder/medisinsk faglige spesialiteter. På større sykehus vil det være behov for å rapportere til NPR (fagenhet) på dette nivået. Både avdeling og seksjon representerer det medisinsk faglige behandlingsansvaret.
Seksjon er spesielt viktig for poliklinisk aktivitet i psykiatri der man bruker dette nivået for å kunne rapportere på konsultasjonsserier.
Tilgangsstyring benyttes, dersom man ønsker å begrense innsyn innenfor en avdeling.
Brukes ifm. oppsett for automatisk «elektronisk arbeidsflyt».
Sengepost
Sengepost er en fysisk enhet og brukes for plassering av pasienter som får tildelt en seng, for innleggelser type heldøgn og noen typer dagbehandling der innleggelse kreves, altså for å uttrykke tradisjonelle poster i et sykehus. Det kan knyttes senger og team til sengeposter. En sengepost kan knyttes til en én eller flere avdelinger.
Det finnes flere typer sengeposter f.eks. vanlige, tekniske og hjemme sykehus. Tekniske sengeposter er for eksempel intensiv og operasjon. Ligger pasienten på en teknisk sengepost i DIPS må pasienten også ha tilhørighet til en vanlig sengepost, en «moderpost».
Brukes ifm. oppsett for automatisk «elektronisk arbeidsflyt».
Poster brukes som rekvirenter til klinisk/kjemisk lab.
Alle poster knyttes til lokalisering av type Arbeidssted, slik at det er mulig å utlede Behandlingssted i NPR rapporteringen.
Det kan legges inn detaljert informasjon om oppmøtested/adkomstbeskrivelse på den enkelte post, slik at dette kan hentes automatisk inn i innkallingsbrev.
Lokalisering (lokalisering av type ventelistested(poliklinikk)).
Lokalisering kan defineres som ulike typer med ulike egenskaper og nivåer.
En lokalisering kan på samme måte som sengeposter koples til og benyttes av flere avdelinger.
Ventelistested er alle fysiske enheter (bortsett fra sengeposter) der det foregår pasientaktivitet som skal registreres. I hovedsak er det poliklinikker som f.eks. Kirurgisk poliklinikk, Medisinsk poliklinikk, men kan også være rene undersøkelses- og behandlingsrom.
Laboratoriested, operasjonssted, røntgensted har litt spesielle funksjoner tilknyttet tilsvarende moduler i DIPS (laboratoriesystem, operasjonsplanlegging og radiologisystem).
Brukes ifm. oppsett for automatisk «elektronisk arbeidsflyt».
En poliklinikk kan deles av flere avdelinger, slik at man kan ha felles poliklinisk ekspedisjon for flere avdelinger, altså samme oppmøtested.
Det er i utgangspunktet ikke ønskelig at en avdeling oppretter flere poliklinikker/ventelistesteder for samme oppmøtested, eksempelvis éen per seksjon. For å kunne få en oversikt over samlet ressurskapasitet ved ett oppmøtested, bør dette synliggjøres med kun ett ventelistested i DIPS.
Ett ventelistested som brukes av flere avdelinger, eksempelvis akuttmottaket bør også opprettes kun éen gang, men deles mellom alle avdelingene.
Lokalisering (lokalisering av type arbeidssted).
Arbeidssted er et høyere nivå og utgjør et geografisk sted, denne rapporteres til NPR som behandlingssted. Fysiske enheter som poster og lokaliseringer type ventelistested knyttes opp mot relevant behandlingssted.
Det kan legges inn detaljert informasjon om oppmøtested/adkomstbeskrivelse på den enkelte lokalisering, slik at dette kan hentes automatisk inn i innkallingsbrev.
Brukes ifm. oppsett for automatisk «elektronisk arbeidsflyt».
Alle poliklinikker knyttes til lokalisering av type Arbeidssted, slik at det er mulig å utlede Behandlingssted i NPR-rapporteringen.
Figur 5 xxxK
For rapportering til SSB på de «gamle» sykehusene og DPS skal man bruke det som i DIPS heter lokalisering av type arbeidssted. Det skal rapporteres på «type næring» (f.eks. somatisk, Psykisk helsevern for voksne, Psykisk helsevern for barn og unge). Dersom det foregår aktivitet knyttet til mer enn éen næring skal man ikke opprette ett arbeidssted pr næring, men knytte type næring til det samme arbeidsstedet.
Ressursutnyttelse
Post og lokalisering kan deles av flere avdelinger i DIPS. Personalet ved en post eller en poliklinikk er i HR-organisasjonskartet knyttet til én avdeling/seksjon. I pasientsystemet DIPS er disse organisatoriske enhetene ment å synliggjøre hvor pasienten skal få behandling, eller hvor pasienten var da behandling ble gitt.
HF-ene ønsker bedre ressursutnyttelse av personale og lokaler utover den avdeling/enhet som er ansvarlig for kostnadene. Funksjonalitet i DIPS gjør det mulig å legge til rette for en fleksibel bruk av poster på tvers av avdelinger. Det samme gjelder for poliklinikkene (ventelistestedene).
Eksempel på ressursutnyttelse
Post - pasienter liggende på sengeposter som tradisjonelt ikke er «deres». Det viktige med denne modellen er at HF-et har en intern forståelse av hva denne registreringen skal synliggjøre. Er det en medisinsk lege som går visitt og følger opp pasienter som er «uteliggere»? Ved denne måten å gjøre registreringer på, vil leder på post kunne se hvilke pasientgrupper som «bruker» posten utover de ordinære.
Figur 64: Eksempel på ressursutnyttelse der poster har pasienter fra ulike avdelinger
Tabellen under gir en forklaring på ulike begrep og forkortelser brukt i dette dokumentet.
Begrep |
Forklaring |
Hensikt |
PAS |
Pasient-administrativt system |
Skal ivareta: Pasientadministrativt arbeid (Rutiner og arbeid med formaliteter ved mottak av pasienter i behandlingssystemet). Omfatter administrasjon av henvisninger, venteliste, inntak, overflytting, utskriving, avslutning av konsultasjonsserier, kontroller og andre avtaler) (Volven.no) Pasientadministrative data (Personopplysninger og data om en persons kontakt med helsevesenet, som ikke omfatter rent helsefaglig informasjon) (Volven.no) |
EPJ |
Elektronisk pasientjournal |
Journal hvor informasjonen er elektronisk lagret på en slik måte at den kan gjenfinnes og gjenbrukes. En elektronisk pasientjournal kan også inneholde referanse til papirdokumenter, bilder og annen informasjon som er lagret utenfor journalen. (Volven.no) |
SSB |
Statistisk sentralbyrå |
|
NPR |
Norsk pasientregister (Helsedirektoratet) |
|
NPR-melding |
Samling dokumenter som spesifiserer registrering og rapportering av opplysninger til Norsk Pasientregister. |
Offisielt standardisert uttrekk fra PAS, spesifisert av Helsedirektoratet, for å gi nasjonal statistikk (KITH.no) |
Utvidet NPR-melding |
Uttrekk basert på NPR-melding i DIPS, som innehar mer detaljer / flere attributter |
Gi bedre og mer informasjon til intern oppfølging og styring. |
RESH |
Nasjonalt register over Enheter i Spesialisthelsetjenesten |
Et verktøy til å øke kvaliteten på helsestatistikken i Norge (KITH.no) |
RESH-id |
Identifikasjonsnummer på enhet (løpenummer) |
En unik nøkkel for enhet i det nasjonale RESH (KITH.no) |
NIS-kode |
Nasjonalt avdelingskodeverk (IK44/89). Enkelte HF benevner dette som NPR-kode |
(KITH.no) |
DRG |
Diagnose Relaterte Grupper |
Gir en oversiktlig beskrivelse av aktiviteten ved sykehusene. Systemet gjør det også mulig å sammenligne sykehus, selv om disse skulle behandle helt ulike pasienter. (KITH.no) |
BKM |
Behandler-kravmelding |
Benyttes til å fremsette refusjonskrav ovenfor HELFO. (Helseøkonomiforvaltning) |
OF |
Oracle financial |
Økonomi og regnskapssystem |
HF |
Helseforetak |
|
Fag-område |
Se definert kodeverk (OID 8451/8626) på www.volven.no. |
Kategorisering av spesialiteter, deriblant medisinske |
Medisinsk ansvar |
Hvordan det enkelte HF/enhet har organisert ansvar for ulike medisinske diagnoser |
Det fagområdet innen medisin som har ansvaret for pasienten |
HR |
Human resource |
|
SP |
Sykehuspartner |
|
Virksomhets-arkitektur |
Beskrivelse/strategi for helhetlig perspektiv i alle IKT-aktiviteter |
Koordinert og systematisk organisasjons- og IKT-utvikling styrt av virksomhetens strategier og faktiske behov både på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, sikring av langsiktig fleksibilitet i IKT-porteføljen samt reduksjon av kostnader som følge av mindre ukoordinert lokal utvikling |
Organisatorisk type i DIPS |
Organisatorisk betegnelse: Klinikk, avdeling, seksjon, post, poliklinikk |
|
Lokalisering av type ventelistested |
Poliklinikk |