Målgruppen for denne brukerveiledningen er personell som gir time til oppmøte og skriver ut ventelistebrev i forbindelse med vurderingsresultat av henvisning.
Innen 10 virkedager fra henvisningen er mottatt i spesialisthelsetjenesten skal pasienten ha informasjon om utfallet avvurderingen og det skal gis informasjon om frist for når helsehjelpen senest skal starte:
Pasienten skal få informasjon om sted og tid for oppmøte
Hovedregelen er at alle pasienter som gis en juridisk frist, innen 4 måneder skal få en konkret dato ogklokkeslett (oppmøtetid) i første svarbrev
Hvis den juridiske fristen er lenger fram i tid enn 4 måneder kan oppmøtetidspunkt angis med tentativ dato. I svarbrevet fremkommer dette som uke (for eksempel uke 40)
Henviser skal ha samme informasjon som pasienten
Se underkapitler for fremgangsmåte.
Åpne siden Oppgaver og velg aktuell arbeidsgruppe
Klikk Henvisninger til oppfølging. Marker aktuell henvisning, Oppgaven vil åpne seg på høyre side
Klikk Følg opp
Planleggingssiden eller henvisningssiden åpnes (lokalt systemoppsett)
3.2 1 Gi time
Sett opp aktuell time. For fremgangsmåte se brukerveileder Timebok - Gi time poliklinikk
Klikk Opprette brev - send brev Svar på henvisning med time.
Gå tilbake til siden Oppgaver og Henvisninger til oppfølging i aktuell arbeidsgruppe
Klikk Sett oppgave til utført på den aktuelle henvisningen, og henvisningenforsvinner fra arbeidsoppgavene
3.2.2 Send svar på henvisning venteliste og gi time senere
Brev opprettes fra den planlagte kontakten som er generert fra vurdert henvisning.
Bruk pasientbrev: Svar på henvisning, venteliste poliklinikk HENV/PAS
Svar på viderehenvisning, venteliste poliklinikk HENV/PAS
Henviser skal ha samme informasjon som pasient.
Brevet er svar på henvisningen og inneholder både rettighetsvurdering og opplysninger om at pasienten står på venteliste. Angitt dato i feltet Tentativ dato i henvisningsbildet blir angitt som forventet uke for kontakt i ventelistebrevet. Innkallingsbrev for time sendes så snart det er mulig.
Før videresending av henvisningen til avtalespesialist må henvisningen rettighetsvurderes. Brev om utfall av rettighetsvurdering skal sendes pasient og henviser. Det forutsetter at pasienten har samtykket i overføring samt at avtalespesialist har sagt seg villig til å håndtere pasienter innenfor frist start helsehjelp - dette gjøres før dokumenter videresendes. Det må dokumenteres i journal av vurderingsansvarlig lege/psykolog.
Det finnes ikke regionale standardbrev for overføring til avtalespesialist utover kapasitetsbrev. Se retningslinje Kapasitetsproblemer ‐ håndtering av henvisning og bruk av regionale ventelistebrev
Det anbefales at det ved overføring utarbeides et eget brev til pasient og henviser om overføring. (dersom ikke kapasitet er hovedgrunnen for overføring) Brev hentes i primærhenvisningsbildet fra Vedlegg -Nytt dokument -Brev til..
Følgendeskal sendes med til avtalespesialisten:
Kopi av henvisningen til sykehuset
Utskrift av vurderingen av henvisningen – klikk på printersymbol/Skriv ut
Velg i primærhenvisningsbildet: Vedlegg - Skriv ut henvisning.
Avslutt henvisningsperioden med avslutt kodeBehandles avtalespesialist. Se brukerveiledning Henvisningsperiode - Avslutte
Vurderingsresultat Videresendt eksternt skal kun benyttes dersom sykehuset ikke tilbyr ønsket tjeneste eller ved kapasitetsmangel ved fødeplass. Når dette valget benyttes, er ikke pasienten rettighetsvurdert. Dato for når henvisningen ble mottatt i spesialisthelsetjenesten må skrives på ordinær henvisning før videresending til annet helseforetak. Alternativt sendes dokument Utskrift av henvisning med henvisningen. Før viderehenvisning til annet behandlingsted skal pasienten kontaktes for samtykke til videresending av henvisning.
Fyll inn aktuelle felt under vurdering.
Det anbefales ved overføring at det utarbeides et eget brev til pasient og henviser om overføring. Brev hentes fra Dokumenter - Nytt dokument - Brev til..
Forespørselbenyttes når det er opprettet en primærhenvisning og det ikke er søknad om å ta pasienten inntil undersøkelse/behandling i helseforetaket, men ønske om medisinsk råd.
Vurderende spesialist besvarer forespørselen og oppretter dokument Brev om pasient (edi)
Henvisning for ny tilstand
Send ventelistebrev: Svar på henv. Avslag til pasient og henviser. Spesialist som avviser henvisningen må opprette avslagsbrev til pasient og henviser med begrunnelse for avslaget.
Henvisning fra annet helseforetak - samme tilstand
Send ventelistebrev: Svar på viderehenv. Retur til henvisende sykehus. Brevet skal inneholde begrunnelse for avslaget, kopi til pasient.
Henvisning: Formell forespørsel om at en annen helsefaglig instans skal utrede pasientens helseproblem.
Fritt valg av behandlingssted: Betyr at pasienten selv kan velge behandlingssted i spesialisthelsetjenesten. Pasienter som har fått rett til utredning eller behandling kan velge mellom offentlige behandlingssteder og private med avtale.



