Tilbakemelding til henviser - Sende

Sist oppdatert: 26.11.2025
Godkjent av: Faggruppeleder Tove Arianne Haga
Godkjent dato: 13.08.2025
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.10
Forfatter: Regional faggruppe Samhandling Versjon 1.0
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

OBS!

Funksjonaliteten er tatt i bruk ved to helseforetak (ST og OUS), samt RKE (Regional koordinerende enhet).
Funksjonalitet vil bli innført i alle HF i HSØ i løpet av 2026.

2 Målgruppe og omfang 

Målgruppen for denne brukerveiledningen er personell som utfører oppgaven «Henvisning til oppfølging» i forbindelse med vurderingsresultat av henvisning.

3 Fremgangsmåte 

Svar på henvisning til henviser sendes som en elektronisk tilbakemelding

 

 Elektronisk tilbakemelding til henviser erstatter papirbrev:

  • Svar på førstegangshenvisning (brev med fast eller tentativ tid og avslagsbrev)
  • Svar på videresendte henvisninger (brev med fast eller tentativ tid)

 

Forutsetninger for å kunne sende elektronisk tilbakemelding til henviser:  

  • Henvisningen er en primærhenvisning  
  • Pasienten har norsk Fnr/Dnr.  
  • Henvisningen er vurdert til: Godtatt, Avvist eller Videresendt eksternt 

Ved vurderingsresultat Forespørsel - bruk Dokumentmal Brev om pasient (edi). 

 

3.1 Henvisning til oppfølging 

             

 

  •   Åpne aktuell henvisning og kvalitetssikre felt vurderingsresultat.

 

  • Opprett brev fra planlagt kontakt / henvisning      

  • Velg korrekt pasientbrev (svar på henvisning)
  • Trykk knappen Fullfør for å opprette elektronisk melding.    


    For elektronisk sending til henviser må det være haket av for Send elektronisk tilbakemelding i dialogboksen, denne er automatisk avhuket. Dersom sending av elektronisk melding ikke er (teknisk) mulig -  send svar på henvisning til henviser per brev.


 

3.2 Vurderingsresultat  

Ved vurderingsresultat «Godtatt» og «Videresendt annet sykehus» vil Informasjon fra vurdering av henvisning, hentes automatisk inn i tilbakemelding til henviser

Ved behov av annen informasjon, legg inn tekst i feltet Begrunnelse

    • Send melding  

I elektronisk tilbakemelding til henviser vises tentativ oppmøte med dato. I brev «svar på henvisning» til pasient vises tentativ oppmøte i uke.

3.3 Vurderingsresultat  

Ved vurderingsresultat «Avslag» vil Informasjon fra vurdering av henvisning, hentes automatisk inn i tilbakemelding til henviser

Feltet Begrunnelse er et obligatorisk felt. Spesialist som avviser henvisningen må dokumentere medisinsk begrunnelse for avslaget i svar på henvisning til pasient. Begrunnelse for avslaget skal fylles ut i meldingen.  

  • Send melding

Egenskaper i melding 

  • Meldingen vil vises i Dokumentliste og under Vedlegg i siden Henvisninger
  • Status på melding kan sjekkes i Korrespondanseloggen
  • Opprett lenke kan ikke benyttes- lenker til interne dokumenter i DIPS vil ikke bli sendt med til mottaker

4 Definisjoner 

Status på henvisning = Svar på henvisning, eller Tilbakemelding til henviser. Inneholder informasjon i henhold til Pas. og brukerrettighetslovens paragraf 2-2:

 

a.vurderingen av retten til nødvendig helsehjelp
b.det fastsatte tidspunktet for oppstart av helsehjelpen
c.den fastsatte tidsfristen for når helsehjelpen senest skal være påbegynt
(d.klageadgangen, klagefristen og den nærmere fremgangsmåten ved klage.)

 

Meldingen inneholder ikke informasjon om klageadgang/klagefrist da dette er informasjon som vektlegges i pasientens brev.

 

Henvisning: Formell forespørsel om at en annen helsefaglig instans skal utrede pasientens helseproblem.

Utfall av vurdering: det avgjør om pasienten får rett til nødvendig helsehjelp, hvilken frist som settes for oppstart, og om henvisingen eventuelt avvises eller videresendes.

Informasjon:

Innen 10 virkedager etter at spesialisthelsetjenesten har mottatt henvisningen, har pasienten rett til å få informasjon fra spesialisthelsetjenesten om utfall av vurdering.

Henvisende instans skal få samme informasjon som pasienten.