OBS!
Funksjonaliteten er tatt i bruk ved to helseforetak (ST og OUS), samt RKE (Regional koordinerende enhet).
Funksjonalitet vil bli innført i alle HF i HSØ i løpet av 2026.
Målgruppen for denne brukerveiledningen er personell som utfører oppgaven «Henvisning til oppfølging» i forbindelse med vurderingsresultat av henvisning.
Svar på henvisning til henviser sendes som en elektronisk tilbakemelding
Elektronisk tilbakemelding til henviser erstatter papirbrev:
Forutsetninger for å kunne sende elektronisk tilbakemelding til henviser:
Ved vurderingsresultat Forespørsel - bruk Dokumentmal Brev om pasient (edi).
For elektronisk sending til henviser må det være haket av for Send elektronisk tilbakemelding i dialogboksen, denne er automatisk avhuket. Dersom sending av elektronisk melding ikke er (teknisk) mulig - send svar på henvisning til henviser per brev.
Ved vurderingsresultat «Godtatt» og «Videresendt annet sykehus» vil Informasjon fra vurdering av henvisning, hentes automatisk inn i tilbakemelding til henviser.
Ved behov av annen informasjon, legg inn tekst i feltet Begrunnelse
I elektronisk tilbakemelding til henviser vises tentativ oppmøte med dato. I brev «svar på henvisning» til pasient vises tentativ oppmøte i uke.
Ved vurderingsresultat «Avslag» vil Informasjon fra vurdering av henvisning, hentes automatisk inn i tilbakemelding til henviser.
Feltet Begrunnelse er et obligatorisk felt. Spesialist som avviser henvisningen må dokumentere medisinsk begrunnelse for avslaget i svar på henvisning til pasient. Begrunnelse for avslaget skal fylles ut i meldingen.
Status på henvisning = Svar på henvisning, eller Tilbakemelding til henviser. Inneholder informasjon i henhold til Pas. og brukerrettighetslovens paragraf 2-2:
| a. | vurderingen av retten til nødvendig helsehjelp |
| b. | det fastsatte tidspunktet for oppstart av helsehjelpen |
| c. | den fastsatte tidsfristen for når helsehjelpen senest skal være påbegynt |
| (d. | klageadgangen, klagefristen og den nærmere fremgangsmåten ved klage.) |
Meldingen inneholder ikke informasjon om klageadgang/klagefrist da dette er informasjon som vektlegges i pasientens brev.
Henvisning: Formell forespørsel om at en annen helsefaglig instans skal utrede pasientens helseproblem.
Utfall av vurdering: det avgjør om pasienten får rett til nødvendig helsehjelp, hvilken frist som settes for oppstart, og om henvisingen eventuelt avvises eller videresendes.
Informasjon:
Innen 10 virkedager etter at spesialisthelsetjenesten har mottatt henvisningen, har pasienten rett til å få informasjon fra spesialisthelsetjenesten om utfall av vurdering.
Henvisende instans skal få samme informasjon som pasienten.



