OBS!
Funksjonaliteten er tatt i bruk ved to helseforetak (ST og OUS), samt RKE (Regional koordinerende enhet).
Funksjonalitet vil bli innført i alle HF i HSØ i løpet av 2026.
Målgruppen for denne brukerveiledningen er personell som utfører oppgaven «Henvisning til oppfølging» i forbindelse med vurderingsresultat av henvisning.
Tilbakemelding til henviser er en elektronisk melding, som erstatter de fleste papirbrev til henviser.
Opprettelse av pasientbrev – Svar på henvisning genererer elektronisk melding til henviser. Ved sending av pasientbrev, der det er krav om kopi til henviser må feltet Begrunnelse i meldingen benyttes til å gi informasjon til henviser.
Pasientbrev- ved innkalling der det ikke skal sendes kopi til henviser må haken for elektronisk tilbakemelding fjernes.
Pasientbrev, som sendes etter at kontakt/ henvisningsperiode er avsluttet vil ikke generere elektronisk melding- valg av papirbrev er tilgjengelig.
Oversikt av pasientbrev der henviser skal ha kopi finner du her.
Metodebok - Beskrivelse av pasientbrev - regional standard Arena
Forutsetninger for å kunne sende elektronisk tilbakemelding til henviser:
· Henvisningen er en primærhenvisning (mottatt elektronisk)
· Henviser kan motta elektronisk melding.
· Pasienten har norsk Fnr/Dnr.
· Henvisningen er vurdert til: Godtatt, åpen henvisningsperiode med planlagt kontakt
· Henvisningen er vurdert til: Avvist eller Videresendt eksternt, uten planlagt kontakt
· Vurderingsresultat Forespørsel støttes ikke av løsningen- bruk dokumentmal Brev om pasient (edi).
Svar på henvisning - med time, tentativ tid, avslag og videresendt eksternt.
Dersom mottaker (henviser) ikke kan motta elektronisk melding - vil man få valg av papirbrev som tidligere.
Ved vurderingsresultat «Godtatt» og «Videresendt eksternt» vil Informasjon
om rettighetsvurdering/oppmøte automatisk hentes inn i tilbakemelding til henviser.
Ved behov for tilleggsinformasjon, legg inn tekst/ frase i feltet Begrunnelse.
Ved vurderingsresultat «Avvist» er feltet Begrunnelse et obligatorisk felt. Spesialist som avviser henvisningen, må opprette avslagsbrev til pasient med begrunnelse for avslaget. Begrunnelse for avslaget til henviser skal fylles ut i meldingen
Ved opprettelse av innkallingsbrev til pasient, når det ikke sendes kopi til henviser må haken for elektronisk tilbakemelding fjernes. Hvis man ikke fjerner avhukingen blir elektronisk tilbakemelding automatisk opprettet, meldingsdokumentet kan lukkes/ slettes.
Er det behov for tilleggsinformasjon som gjelder oppmøte, send elektronisk melding til henviser.
Ved opprettelse av kapasitetsbrev til pasient, der henvisningsperioden er avsluttet vil man kun få valg av papirbrev til henviser.
Ved opprettelse av kapasitetsbrev til pasient med åpen henvisningsperiode (pasienten står på venteliste) sendes elektronisk melding til henviser. Legg inn frase i feltet for Begrunnelse
Ved opprettelse av pasientbrev i forløpet, der det er krav om kopi / samme informasjon til henviser som til pasienten, må dette dokumenteres i feltet for Begrunnelse.
Legg inn frase.
Merk:
Status på henvisning = Svar på henvisning, eller Tilbakemelding til henviser. Inneholder informasjon i henhold til Pas. og brukerrettighetslovens paragraf 2-2:
| a. | vurderingen av retten til nødvendig helsehjelp |
| b. | det fastsatte tidspunktet for oppstart av helsehjelpen |
| c. | den fastsatte tidsfristen for når helsehjelpen senest skal være påbegynt |
| (d. | klageadgangen, klagefristen og den nærmere fremgangsmåten ved klage.) |
Meldingen inneholder ikke informasjon om klageadgang/klagefrist da dette er informasjon som vektlegges i pasientens brev.
Henvisning: Formell forespørsel om at en annen helsefaglig instans skal utrede pasientens helseproblem.
Utfall av vurdering: det avgjør om pasienten får rett til nødvendig helsehjelp, hvilken frist som settes for oppstart, og om henvisingen eventuelt avvises eller videresendes.
Informasjon:
Innen 10 virkedager etter at spesialisthelsetjenesten har mottatt henvisningen, har pasienten rett til å få informasjon fra spesialisthelsetjenesten om utfall av vurdering.
Henvisende instans skal få samme informasjon som pasienten.



